  • 1. Data: 2020-02-18 13:12:19
    Temat: Wyginanie drewna bez podgrzewania
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    Okazuje się to możliwe.
    Metoda została pokazana na filmie poniżej.
    Do perfekcji opanowali tę sztukę duharze.
    Nie wiedziałem, że istniał kiedyś taki zawód.
    https://www.youtube.com/watch?v=sI-aMUufN-0
    Dziś już wiele rzemiosł nie istnieje i tylko na starych filmach można je
    zobaczyć.

    --
    WM

  • 2. Data: 2020-02-18 13:32:13
    Od: 4...@g...com

    Nie kiedyś tylko zupełnie niedawno. Tak niedawno że w USA w tym czasie produkowali ze
    100 modeli traktorów.

  • 3. Data: 2020-02-18 14:11:07
    Temat: Re: Wyginanie drewna bez podgrzewania
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2020-02-18 o 13:12, WM pisze:
    > Okazuje się to możliwe.
    I po co się męczyli? Skoro można inaczej. :-)

    https://youtu.be/9C-L8Q5UB9c?t=59

    Robert

  • 4. Data: 2020-02-18 14:29:01
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    > I po co się męczyli? Skoro można inaczej. :-)

    Gdy nie było podnośników, radzono sobie z dźwiganiem ładunku za pomocą lady.
    https://youtu.be/veNZa8LN6us
    Stare metody były bardzo pomysłowe.

    WM

  • 5. Data: 2020-02-18 15:10:49
    Od: Roman Tyczka <n...@b...no>

    On Tue, 18 Feb 2020 14:29:01 +0100, WM wrote:

    > Gdy nie było podnośników, radzono sobie z dźwiganiem ładunku za pomocą lady.
    > https://youtu.be/veNZa8LN6us
    > Stare metody były bardzo pomysłowe.

    żeby załadować kilka takich pni to się trzeba było zdrowo nagibać przez
    wiele godzin.

    --
    pozdrawiam
    Roman Tyczka

  • 6. Data: 2020-02-18 16:16:28
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2020-02-18 o 15:10, Roman Tyczka pisze:

    > żeby załadować kilka takich pni to się trzeba było zdrowo nagibać przez
    > wiele godzin.

    Nie musieli chodzić na siłownię, by mieć dobrą muskulaturę.

    WM

  • 7. Data: 2020-02-18 18:45:57
    Od: PeJot <P...@n...pl>

> [...]
    > https://www.youtube.com/watch?v=sI-aMUufN-0
    > Dziś już wiele rzemiosł nie istnieje i tylko na starych filmach można je

    Jestem pod wrażeniem BHP, team work i logistyki :)

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 8. Data: 2020-02-18 18:58:28
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2020-02-18 o 13:12, WM pisze:
    > Do perfekcji opanowali tę sztukę duharze.
    > Nie wiedziałem, że istniał kiedyś taki zawód.

    Zmienili trochę profil produkcji? :-)

    https://www.google.pl/maps/@52.3972602,22.7730806,3a
    ,38.9y,320.81h,86.71t/data=!3m6!1e1!3m4!1soPQiSYiA8P
    NJvU44PRD98w!2e0!7i13312!8i6656

    https://youtu.be/sI-aMUufN-0?t=701

    Robert

  • 9. Data: 2020-02-18 19:03:13
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2020-02-18 o 13:12, WM pisze:
    > Okazuje się to możliwe.

    Kiedyś widziałem ciekawy sposób gięcia na zimno.
    Drewno parowano w ciasnej rurze. Następnie ściskano je osiowo.
    Po takiej obróbce zawinięto w stretch. Nawet po miesiącach odpakowane,
    można było z niego supły robić.

    Robert

  • 10. Data: 2020-02-18 19:09:15
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2020-02-18 o 18:45, PeJot pisze:

    > Jestem pod wrażeniem BHP, team work i logistyki :)

    Ja bym do tej listy dodał miernictwo przy pomocy piędzi :)

    WM