  • 1. Data: 2014-10-15 09:10:57
    Temat: Wykroczenie - narażenie osoby bliskiej
    Od: "r...@k...pl" <r...@k...pl>

    Witam,

    jak wygląda aktualny stan prawny jeżeli chodzi o świadczenie przeciw osobie
    bliskiej (wykroczenie - parkowanie)?

  • 2. Data: 2014-10-15 12:55:18
    Temat: Re: Wykroczenie - narażenie osoby bliskiej
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Radekp,

    Wednesday, October 15, 2014, 9:10:57 AM, you wrote:

    > jak wygląda aktualny stan prawny jeżeli chodzi o świadczenie przeciw osobie
    > bliskiej (wykroczenie - parkowanie)?

    Ale o co pytasz? O odpowiedzialność z kodeksu wykroczeń czy o
    odpowiedzialność cywilną?

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 3. Data: 2014-10-15 13:28:20
    Od: "r...@k...pl" <r...@k...pl>

    Wed, 15 Oct 2014 12:55:18 +0200, w
    <1...@p...pl.invalid>, RoMan Mandziejewicz
    <r...@p...pl.invalid> napisał(-a):

    > Ale o co pytasz? O odpowiedzialność z kodeksu wykroczeń czy o
    > odpowiedzialność cywilną?

    Z kodeksu wykroczeń.
    Będzie wnioskowała policja, tak myślę (na razie telefonicznie - o dziwo).

  • 4. Data: 2014-10-15 13:35:11
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Radekp,

    Wednesday, October 15, 2014, 1:28:20 PM, you wrote:

    > Z kodeksu wykroczeń.
    > Będzie wnioskowała policja, tak myślę (na razie telefonicznie - o dziwo).

    Sorry - nieporozumienie. Teoretycznie możesz odmówić zeznać, powołując
    się na regulację z k.p.k., która obowiązuje również w przypadku
    wykroczeń. Ale pamiętam jakiś kuriozalny wyrok, który uznawał sprawy
    wykroczeń drogowych za sprawy zbyt małej wagi, żeby stosować te
    regulacje. Zapewne Gotfryd będzie wiedział coś więcej na ten temat.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 5. Data: 2014-10-15 13:41:00
    Od: "tck" <t...@t...Wytnij.net.pl>

    wiadomości news:1176714803.20141015133511@pik-net.pl.invalid...

> [...]
    > wykroczeń drogowych za sprawy zbyt małej wagi, żeby stosować te
    > regulacje. Zapewne Gotfryd będzie wiedział coś więcej na ten temat.

    ale on nie bedzie swiadczyl przeciwko bliskim- on bedzie mial wskazac komu
    udostepnil pojazd zgodnie z art. 78 ust. 4 pord

    --
    pozdr

    tck(at)top.net.pl

  • 6. Data: 2014-10-15 14:28:48
    Od: "r...@k...pl" <r...@k...pl>

    Wed, 15 Oct 2014 13:41:00 +0200, w <m1lmg9$opl$1@node1.news.atman.pl>, "tck"
    <t...@t...Wytnij.net.pl> napisał(-a):

> [...]
    >
    > ale on nie bedzie swiadczyl przeciwko bliskim- on bedzie mial wskazac komu
    > udostepnil pojazd zgodnie z art. 78 ust. 4 pord

    Niby tak, ale:

    Kodeks wykroczeń:
    "Art. 41. § 1. Przy przeprowadzaniu dowodu z zeznań świadka stosuje się
    odpowiednio przepisy art. 177, 178, 182, 183, 185-190, 191 § 1 i 2 oraz art.
    192 Kodeksu postępowania karnego."

    A tenże art. 183 kpk:
    "Art. 183. § 1. Świadek może uchylić się od odpowiedzi na pytanie, jeżeli
    udzielenie odpowiedzi mogłoby narazić jego lub osobę dla niego najbliższą na
    odpowiedzialność za przestępstwo lub przestępstwo skarbowe."

    Tylko nie wiem czy przy "imporcie" z kpk do kw można odpowiednio zamienia się
    "przestępstwo" na "wykroczenie".

  • 7. Data: 2014-10-15 16:37:23
    Od: "Witolko" <x...@w...pl>

> [...]
    odpowiedzialność za przestępstwo lub przestępstwo skarbowe."

    > Tylko nie wiem czy przy "imporcie" z kpk do kw można odpowiednio zamienia się
    --------------------------
    To nie ma znaczenia.
    Jeżeli nie wskażesz komu powierzyłeś to automatycznie działa art. 96 KW,
    czyli grzywna.
    § 3. Tej samej karze podlega, kto wbrew obowiązkowi nie wskaże na żądanie
    uprawnionego organu, komu powierzył pojazd do kierowania lub używania
    w oznaczonym czasie.

  • 8. Data: 2014-10-16 01:47:25
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 15 Oct 2014, RoMan Mandziejewicz wrote:

    > Zapewne Gotfryd będzie wiedział coś więcej na ten temat.

    Mogę tylko zeznać, że ten wyrok (link) mi "podsunięto".
    Podobnie jak link do rozważań (w uzasadnieniu wyroku AFAIR)
    nad słusznością uznania, że "stosuje się odpowiednio" w KW
    odnosi się do przestępstw, lecz nie do wykroczeń i że to
    było celowe działanie ustawodawcy.

    pzdr, Gotfryd

  • 9. Data: 2014-10-16 01:53:12
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 15 Oct 2014, Witolko wrote:

    > Użytkownik <r...@k...pl> napisał w wiadomości

    > "przestępstwo" na "wykroczenie".
    > --------------------------
    > To nie ma znaczenia.

    Ma znaczenie.
    Jeśli dwa przepisy dają odmienne wyniki, stosuje się zasady prawne
    do określenia który wynik jest prawidłowy.

    > Jeżeli nie wskażesz komu powierzyłeś to automatycznie działa art. 96 KW,
    > czyli grzywna.

    Ale *jakby* stosowało się do wykroczeń, to "przepis szczegółowy uchyla
    przepis ogólny". Taka zasada :) (prawna)
    Ktoś mi (chyba w tym roku, albo tu albo na .prawo) podsunął gotowca :)
    z szerszymi prawniczymi rozważaniami o tym, że w KW za PRL było
    "przestępstw i wykroczeń", potem zmieniono na samo "przestępstw"
    a jeszcze później na listę z "odpowiednio", wywód wskazywał że
    chodzi o samych "przestępstw" niestety.
    ZDAJE SIĘ prawa do "nieobciążania siebie" :P w konstytucji nie ma,
    więc tylko zapisy kodeksowe nas chronią, a tym samym jeśli sam kodeks
    zawiera "celową lukę" to trudno.

    pzdr, Gotfryd

  • 10. Data: 2014-10-16 08:51:23
    Od: Dominik & Co <D...@g...pl.invalid>

    Dnia 15.10.2014 Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> napisał/a:

> [...]
    > nad słusznością uznania, że "stosuje się odpowiednio" w KW
    > odnosi się do przestępstw, lecz nie do wykroczeń i że to

    Ten link?
    http://prawo.money.pl/orzecznictwo/sad-najwyzszy/uch
    wala;sn;izba;karna,ik,i,kzp,26,04,6099,orzeczenie.ht
    ml

    --
    Dominik & kąpany (via debianowy slrn)
    Pisząc na priv zmień domenę na gmail.