  • 1. Data: 2015-03-28 22:49:54
    Temat: Wykrywanie wciśnięcia rozrusznika (gdy odpala tylko ze sprzęgłem)
    Od: g...@s...invalid (Gof)

    Hej,

    Temat dotyczy tego samego urządzenia, co w temacie "Czemu przebiło mi
    mosfeta", ale innej części tego urządzenia, dlatego zakładam nowy temat.

    Żeby odpalić motocykl, trzeba wcisnąć jednocześnie rozrusznik i sprzęgło.
    Układ w dużym uproszczeniu (bez R22, R23, OK1 - o tym niżej) wygląda tak:

    http://www.chmurka.net/r/blast3.png

    Bez uproszczenia wygląda tak: http://www.chmurka.net/r/hayka-schemat.jpg
    ale na poprzednim schemacie zawarłem wszystko, co istotne.

    Start to przycisk rozrusznika. Clutch to przycisk zwierany po wciśnięciu
    sprzęgła. Relay to przekaźnik rozrusznika. ECUH i ECUL to dwie linie
    komputera sterującego wtryskiem i zapłonem.

    Podejrzewam że idea jest taka, że na wciśniętym sprzęgle komputer ma inną
    mapę zapłonu, przy odpalaniu motocykla też mapa jest inna (wiem że ten
    komputer ma osobną mapę sprzęgłową). Wiem że jak się jeździ na wciśniętym
    sprzęgle (bo ktoś np. ma nieorygialną klamkę sprzęgła i zrobi sobie
    zwarcie na tym przycisku, żeby móc odpalać), to silnik chodzi inaczej, nie
    ma mocy itd.

    W każdym razie postanowiłem podpiąć się w instalację w ten sposób, żeby
    rozrusznik, gdy będzie wciśnięty bez sprzęgła, był przyciskiem sterującym
    moim układem. Ze sprzęgłem ma nie aktywować układu.

    Podłączyłem się pod ten obwód tak, jak na schemacie (ten transoptor tam
    nie jest potrzebny, wiem, ale nie wiedziałem jeszcze wtedy, robiąc ten
    układ, gdzie konkretnie się z tym wepnę - i raczej dzisiaj dałbym też
    diodę przeciwsobnie z diodą transoptora). Układ działał długo, ale miał
    jedną wadę - wciśnięcie rozrusznika (bez sprzęgła - żeby wyzwolić mój
    układ) powodowało szarpnięcie silnika. Komputer z jakiegoś powodu wykrył
    to jak wciśnięcie sprzęgła (lub rozrusznika ze sprzęgłem), ale tylko na
    chwilę - zawsze było krótkie szarpnięcie i wracało do normy, niezależnie
    ile trzymałbym ten rozrusznik. Bez tego układu nie było tego efektu.

    I stąd moje pytania...

    1. Jak to jest w ogóle możliwe? Nie znam rezystancji K2, ale podejrzewam
    że jest o rzędy wielkości niższa, niż dodana przeze mnie, więc spadek na
    ECUL po dodaniu układu (i wciśnięciu rozrusznika) względem oryginalnej
    wersji nie powinien być istotny. Ale nie, nie mierzyłem go, teoretyzuję
    teraz tylko.

    2. Czasem podczas deszczu styki przycisku rozrusznika wilgotnieją i układ
    ma tendencję do aktywowania się. Mógłbym zmniejszyć R23 (tak czy inaczej
    chcę tam dać NPN-a), ale boję się, że wtedy komputer będzie myślał, że
    sprzęgło jest cały czas wciśnięte. Myślałem też o daniu w szereg z OK1
    (lub tym NPN-em, na którego go zamienię) zenera, żeby trochę zbić napięcie
    i podnieść próg aktywowania diody (lub bazy NPN-a)...

    3. Jak byście to elegancko rozwiązali? Czuję przez skórę, że trzeba tam
    dać jakąś diodę albo dwie, ale mam już chyba dzisiaj zaćmienie mózgu...
    myślałem żeby do ECUL podpiąć mosfeta z zabezpieczeniem zenerem, ale to
    nie rozwiąże problemu deszczu - wtedy przycisk rozrusznika staje się
    rezystorem (nie wiem jak przycisk sprzęgła, ale nigdy mi nie szarpało w
    deszczu).

    Pomysły?

    --
    "qui hic minxerit aut cacaverit, habeat deos superos et inferos iratos"
    http://www.chmurka.net/

  • 2. Data: 2015-03-30 09:55:25
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    Użytkownik "Gof" <g...@s...invalid> napisał w wiadomości
> [...]
    > Układ w dużym uproszczeniu (bez R22, R23, OK1 - o tym niżej) wygląda tak:

    Jakbym ja robił ten komputer to wejście ECUL pewnie miałbym podwieszone do
    +12V rezystorem 4k7 czy 10k. Za tym miałbym jakiś filtr RC (np. 100k i 100n)
    aby nie łapać szpilek.
    Jak na zewnątrz dałeś jakieś 500om do masy to na wejściu ECUL zamiast +12V
    miałbym 0,5V - czyli widziałbym cały czas zwarty ten dolny styk.
    Jak wciskasz tylko górny to na obu wejściach pojawia się jedynka ale ja na
    dolnym widziałbym jeszcze 0 przez czas około stałej czasowy mojego filtru
    RC.

    Przypuszczam, że przed zaprojektowaniem swojego układu nie zmierzyłeś
    charakterystyki wejścia ECUL komputera i nie zaprojektowałeś tego tak, aby
    było niewidoczne dla komputera.
    P.G.

  • 3. Data: 2015-03-30 10:29:33
    Od: g...@s...invalid (Gof)

    Piotr Gałka <p...@c...pl> wrote:

    > Przypuszczam, że przed zaprojektowaniem swojego układu nie zmierzyłeś
    > charakterystyki wejścia ECUL komputera i nie zaprojektowałeś tego tak, aby
    > było niewidoczne dla komputera.

    No właśnie... dlatego zastanawiam się teraz, jak to ugryźć.

    Parę pomiarów z wczoraj:

    1. Zapłon wyłączony: -0.6V
    2. Zapłon włączony: 2.80V
    3. Zapłon włączony, bocznik 12k: 2.16V
    4. Starter wciśnięty: 11.81V

    To napięcie 2.16..2.80V nie pochodzi ze stabilizatora w ECU, bo zapalenie
    świateł (powodujące spadek napięcia na aku) powoduje też spadek tego
    napięcia.

    Wydumałem taki układ:

    http://www.chmurka.net/r/blast4.png

    Zamiast D7 dałem dwie diody szeregowo 2.7V (nie miałem jednej 5V), czyli
    jest 5.4V. CL to wejście ECUL, dren idzie do części cyfrowej (pullup 1k i
    do MCU). Zastanawiam się, czy nie zwiększyć obu rezystorów, ale trochę się
    boję wyłapywania zakłóceń i właśnie tej wilgoci na przycisku... ten układ
    nie powinien włączać się sam z siebie (on w zależności od czasu wciśnięcia
    rozrusznika steruje różnymi rzeczami - światła awaryjne, podgrzewanie
    manetek itd). Generalnie ważniejsza dla mnie od chwilowego przełączania
    mapy jest odporność na zawilgocenie przycisku rozrusznika, tzn. z tym
    przełączaniem mapy jeździłem i było OK, po prostu trochę to irytuje, ale
    pamiętam (dwie wersje układu i jeden motocykl temu) wyciąganie
    bezpiecznika w ulewie...

  • 4. Data: 2015-03-30 14:19:56
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

> [...]
    > jest 5.4V. CL to wejście ECUL, dren idzie do części cyfrowej (pullup 1k i

    Zapoznaj się z charakterystykami diod Zenera - dopiero gdzieś od diody 5V6,
    czy 6V2 są one dość ostre.
    Wynika z tego, że dwie diody 2.7V to zupełnie co innego niż jedna 5V, jeśli
    zastanawiamy się nad małymi prądami.

    Jeśli tam normalnie jest w okolicy 2,8V to zastosowanie tak jak malujesz
    diody 5V (lepiej by chyba było co najmniej 6V2) nie powinno tego naruszać.
    (ale, jak rozumiem czasem tam jest 11,8V i być może powinno tam być).
    Nie wiem czemu tak lubisz MOSy. One mają sens jak komuś zależy na
    oszczędności każdego nA. MOS będzie jeszcze bardziej wrażliwy na upływności
    (wilgoć na stykach) niż ten transoptor. Zrobienie Zenerką, że dopóki
    napięcie nie osiągnie 6V to wcale go nie obciążamy, a potem obciążemy dość
    mocno wysterowując zwykłego NPN (rezystor między bazą a emiterem zapewni
    brak wrażliwości na minimalne prądy wynikające z upływności będzie OK tylko
    nie wiem, co z tym stanem kiedy tu ma być 11,8V bo to naruszamy.
    P.G.

  • 5. Data: 2015-03-30 15:51:47
    Od: g...@s...invalid (Gof)

    Piotr Gałka <p...@c...pl> wrote:

    > Jeśli tam normalnie jest w okolicy 2,8V to zastosowanie tak jak malujesz
    > diody 5V (lepiej by chyba było co najmniej 6V2) nie powinno tego naruszać.
    > (ale, jak rozumiem czasem tam jest 11,8V i być może powinno tam być).

    Ja chcę właśnie te 11,8V wykryć, a mniejszego napięcia nie wykrywać.

    > Nie wiem czemu tak lubisz MOSy.

    To jedyny MOS w tym układzie poza wykonawczymi - resztę przerobiłem na
    bipolarne. Wrzuciłem go tutaj, bo bipolarny jednak pobiera jakiś prąd,
    chodzi o tą odporność na zmianę mapy... a z drugiej strony, skoro i tak
    zależy mi głównie na nie wyzwalaniu podczas upływności (a to się chyba
    wyklucza z nie obciążaniem tego wyjścia), to może lepiej jednak je
    obciążyć?

> [...]
    > brak wrażliwości na minimalne prądy wynikające z upływności będzie OK tylko
    > nie wiem, co z tym stanem kiedy tu ma być 11,8V bo to naruszamy.

    Cel jest taki, żeby te 2-3V nie otwierał tranzystora, a dopiero 10V i
    więcej otwierało. Czyli jednak dać NPN-a? W sumie nawet chyba nie będę
    musiał zmieniać rezystorów...

    A może iść po całości i dać NPN-a, a do tego rezystory np. 1k do masy
    i 100R do bazy?

  • 6. Data: 2015-03-30 15:57:18
    Od: EM <e...@p...onet.pl>

    W dniu 2015-03-30 o 10:29, Gof pisze:
    > Wydumałem taki układ: http://www.chmurka.net/r/blast4.png
    Czy przypadkiem przed dołączeniem twojego układu silnik nie zachowywał
    się tak samo przy wciśnięciu startera?
    Czy nie możesz wziąć sygnału zaraz z wyjścia przycisku startera, zamiast
    sprzęgła?
    EM

  • 7. Data: 2015-03-31 09:15:54
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > A może iść po całości i dać NPN-a, a do tego rezystory np. 1k do masy
    > i 100R do bazy?

    Na moje to w tym układzie (z Zenerką i NPN) rezystory powinny być mniej
    więcej równe - np oba po 1k.
    P.G.

  • 8. Data: 2015-03-31 11:06:14
    Od: g...@s...invalid (Gof)

    EM <e...@p...onet.pl> wrote:

    > Czy przypadkiem przed dołączeniem twojego układu silnik nie zachowywał
    > się tak samo przy wciśnięciu startera?

    Nie zachowywał.

    > Czy nie możesz wziąć sygnału zaraz z wyjścia przycisku startera, zamiast
    > sprzęgła?

    Mógłbym, ale chcę, żeby wciśnięcie startera, gdy jest wciśnięte sprzęgło,
    nie aktywowało układu.

  • 9. Data: 2015-03-31 11:08:43
    Od: g...@s...invalid (Gof)

    Piotr Gałka <p...@c...pl> wrote:

    > Na moje to w tym układzie (z Zenerką i NPN) rezystory powinny być mniej
    > więcej równe - np oba po 1k.

    Tak zrobię. Dzięki.

  • 10. Data: 2015-03-31 11:10:01
    Od: g...@s...invalid (Gof)

    EM <e...@p...onet.pl> wrote:

    > Czy przypadkiem przed dołączeniem twojego układu silnik nie zachowywał
    > się tak samo przy wciśnięciu startera?

    Nie zachowywał - na 100%, bo teraz jeżdżę bez układu i specjalnie to
    sprawdziłem, żeby mieć pewność.