  • 1. Data: 2017-03-24 15:27:21
    Temat: Wyłączenie 2G a identyfikacja modułu
    Od: Marek <f...@f...com>

    W niektórych krajach już wyłączono sieć 2G, w innych planuje się w
    niedalekiej przyszłości dając czas na wymianę starych urządzeń 2G
    (np. monitoring, telemetria). Sądziłem, że sieć 3G jest kompatybilna
    w dół, więc nie powinno być problemu, stąd dlaczego tyłe szumu z
    wyłączeniem 2G?

    Jeśli modem nie jest oznaczony jawnie 2G/3G to jak sprawdzić w jakiej
    technologi działa? Jeśli jest tylko oznaczony GPRS q-band
    800/950/1800/1900 to będzie działał w 3G czy nie? Czy po samej
    częstotliwości da się określić czy będzie działać w 3G?

    --
    Marek

  • 2. Data: 2017-03-24 15:38:31
    Temat: Re: Wyłączenie 2G a identyfikacja modułu
    Od: Cezar <c...@B...pl.invalid>

    On 24/03/2017 14:27, Marek wrote:
    > W niektórych krajach już wyłączono sieć 2G, w innych planuje się w
    > niedalekiej przyszłości dając czas na wymianę starych urządzeń 2G (np.
    Przez 2G określa się GSM na 800/900MHz. Pn zaczęło się tam robić
    ciasno, zrobiono dodatkowe kanały na 1800/1900MHz. To umownie nazywa się
    2.5G bo technologia jest dokładnie taka sama jak 2G 800/900MHz

    > monitoring, telemetria). Sądziłem, że sieć 3G jest kompatybilna w dół,
    > więc nie powinno być problemu, stąd dlaczego tyłe szumu z wyłączeniem 2G?

    Nie, 3G nie jest kompatybilne z 2G

    > Jeśli modem nie jest oznaczony jawnie 2G/3G to jak sprawdzić w jakiej
    > technologi działa? Jeśli jest tylko oznaczony GPRS q-band
    > 800/950/1800/1900 to będzie działał w 3G czy nie
    Raczej nie. 3G to w wiekszości krajów 2100MHz

    Czy po samej
    > częstotliwości da się określić czy będzie działać w 3G?
    Patrz wyzej

    O wyłączeniu 2.5G się na razie nie mówi.

    c.

  • 3. Data: 2017-03-24 16:20:27
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Marek <f...@f...com> wrote:

    > W niektórych krajach już wyłączono sieć 2G, w innych planuje się w
    > niedalekiej przyszłości dając czas na wymianę starych urządzeń 2G
    > (np. monitoring, telemetria).

    Bez sensu. Jest wiele urządzeń, dla których 2.5G jest zaletą. Przykłądowo
    taki terminal płatniczy. W wersji 3G loguje się do sieci zauważalnie
    dłużej, a zysk zerowy, bo dane transakcyjne i tak są wymieniane małymi
    paczkami i ważniejsze jest szybkie zapięcie się do sieci, niż prędkość
    transmisji.

> [...]
    > 800/950/1800/1900 to będzie działał w 3G czy nie? Czy po samej
    > częstotliwości da się określić czy będzie działać w 3G?

    Ja tam nie wiem, ale jak masz dostęp do portu, to może AT^SYSCFG?

    http://wiki.bez-kabli.pl/index.php?title=AT%5ESYSCFG
    http://m2msupport.net/m2msupport/atsyscfg-system-con
    figuration/
    http://www.deepthought.ws/mobile/huawei-mobile/huawe
    i-set-modem-mode-3ggprs/

    --
    http://www.chmurka.net/

  • 4. Data: 2017-03-24 16:26:30
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Cezar napisał:

> [...]
    > 3G to w wiekszości krajów 2100MHz
    [...]
    > O wyłączeniu 2.5G się na razie nie mówi.

    Ciasnota w okolicach 1 GHz i przejście w okolice 2 GHz to nieco bardziej
    złożone zjawisko niz tylko brak kanałów. 2 GHz ma bardziej ostry horyzont,
    zasięg ma mniejszy ale też nie zakłóca tego, co dalej. Przy gęstej sieci
    BTS w mieście są to same zalety. Ale w mniej ludnym terenie jednak fajnie
    jest posługiwać się 800/900 MHz, czyli według tejnomenklatury 2G, bo to
    niesie daleko. W Australii nawet ustawiają sależności czasowe niektórych
    BTS-ów tak, by dwukrotnie zwiększyć pole rażenia. To chyba nie jest tak
    do końca fajne, że się telefonia chce pozbyć tych częstotliwości. A tak
    w ogóle, to co tam ma być zamiast?

    --
    Jarek

  • 5. Data: 2017-03-24 16:32:50
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@s...spam.spam.com>

> [...]
    > BTS-ów tak, by dwukrotnie zwiększyć pole rażenia. To chyba nie jest tak
    > do końca fajne, że się telefonia chce pozbyć tych częstotliwości. A tak

    Czytam i oczom nie wierzę, czy p.m.e. to jest już oficjalnie forum onetu
    pełne tamtejszych "znawców wszystkiego"? Piszecie jak kompletni dyletanci.

    Przede wszystkim mylicie częstotliwości z protokołami.

    2G to jest protokół GSM, dostęp TDMA, _typowe_ częstotliwości to 900 i
    1800 MHz

    3G to jest protokół UMTS, dostęp CDMA, _typowe_ częstotliwości to 900 i
    2100 MHz

    Po to się wyłącza GSM, żeby zrobić więcej miejsca na UMTS w paśmie 900 MHz.

  • 6. Data: 2017-03-24 16:36:45
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Fri, 24 Mar 2017 14:38:31 +0000, Cezar
    <c...@B...pl.invalid> wrote:
    > O wyłączeniu 2.5G się na razie nie mówi.

    Ok, teraz rozumiem. Pytanie, ile to jeszcze pochodzi na 1800. Czy
    powinno się już w nowych urządzeniach telemetrycznych stosować jednak
    modemy 3G by nie zostać zaskoczonym?

    --
    Marek

  • 7. Data: 2017-03-24 16:42:29
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Fri, 24 Mar 2017 16:26:30 +0100, Jarosław
    Sokołowski<j...@l...waw.pl> wrote:
    > jest posługiwać się 800/900 MHz, czyli według tejnomenklatury 2G,
    bo to

    Ale w tym pasmie też jest 3G więc nie należy tego mylić z 2G..

    --
    Marek

  • 8. Data: 2017-03-24 16:43:17
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Tomasz Wójtowicz napisał:

    > Czytam i oczom nie wierzę, czy p.m.e. to jest już oficjalnie forum onetu
    > pełne tamtejszych "znawców wszystkiego"? Piszecie jak kompletni dyletanci.

    No to trzeba dokładnie czytać. Albo nawet dwa razy, jeśli za pierwszym
    razem się nie zrozumiało.

    > Przede wszystkim mylicie częstotliwości z protokołami.

    Kto myli?! Mojego przemówcę znam dobrze (z Usenetu, nie z Onetu). Wiem,
    że wie co pisze.

    > 2G to jest protokół GSM, dostęp TDMA, _typowe_ częstotliwości to 900 i
    > 1800 MHz
    >
    > 3G to jest protokół UMTS, dostęp CDMA, _typowe_ częstotliwości to 900 i
    > 2100 MHz

    Przecież to właśnie kol. Cezar napisał, a ja odpowiednio przycinając
    cytaty zaakcentowałem, by jasne było, czego dotyczy pytanie. Trzeba
    było nie zachowywać się jak dyletant, tylko jak stary wyjadacz --
    wyciąć wszystko co wcześniej i zapierać się do upadłego, że nic
    takiego nie pisaliśmy.

    > Po to się wyłącza GSM, żeby zrobić więcej miejsca na UMTS w paśmie 900 MHz.

    No i to akurat jest odpowiedź, na zadane pytanie.

    --
    Jarek

  • 9. Data: 2017-03-24 16:47:17
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Marek napisał:

    > Ale w tym pasmie też jest 3G więc nie należy tego mylić z 2G..

    Nie wiem czy jest, wyżej było napisane, że przeważnie jest gdzie indziej.
    Po prostu tego wszystkiego nie pamiętam. Ale i tak zostaliśmy zwyzywani
    od oneciarzy czy innych takich.

    --
    Jarek

  • 10. Data: 2017-03-24 16:49:14
    Od: Cezar <c...@B...pl.invalid>

    On 24/03/2017 15:32, Tomasz Wójtowicz wrote:

    > Po to się wyłącza GSM, żeby zrobić więcej miejsca na UMTS w paśmie 900 MHz.

    z tym się nie zgodzę. W pasmo 900MHz wpycha się głownie LTE.

    Taka ciekawostka - LTE w większości krajów to FDD . W Chinach natomiast
    wymyślono że LTE będzie TDD

    c.