  • 1. Data: 2019-01-01 10:10:13
    Temat: Wymiana monitora - warto?
    Od: Piotr Rezmer <i...@d...org>

    Cześć
    Obecnie posiadam dwa monitory 24" 1920x1200 Gateway 2485. Monitory mają
    matrycję S-PVA. Mają już po 10 lat, co widać po czasie rozgrzewania
    podświetlenia jednego z nich. W drugim szwankują chyba kondensatory bo
    po włączeniu obraz pojawia się na sekundę i znika. Dopiero po kilkunastu
    minutach i włączeniach/wyłączeniach zaczyna działać prawidłowo.
    Wadą monitorów jest też duży pobór mocy, w okolicach 100W na monitor.

    W takiej sytuacji zastanawiam się czy ma sens kupowanie taniego monitora
    IPS. Na pewno mają mniejszy pobór mocy. Jednak jak czytam opinie
    (najwyższe oceny) na ceneo to nasuwa się wniosek że z obrazem nie jest
    dobrze. Zastosowanie monitora: programowanie + oglądanie filmów.

    Pomysły?

    --
    pozdrawiam
    Piotr

  • 2. Data: 2019-01-01 10:58:02
    Temat: Re: Wymiana monitora - warto?
    Od: Uncle Pete <4...@g...com>

    On 2019-01-01 10:10, Piotr Rezmer wrote:
> [...]
    > (najwyższe oceny) na ceneo to nasuwa się wniosek że z obrazem nie jest
    > dobrze. Zastosowanie monitora: programowanie + oglądanie filmów.

    Jakość obrazu - pojęcie bardzo subiektywne, ale moim zdaniem
    programowanie + oglądane filmów to są obecnie niezbyt wygórowane wymogi
    wobec monitora. Na co dzień pracuję na Eizo z matrycą C-PVA i
    podświetleniem na lampach z zimnymi katodami (i modlę się, aby żył jak
    najdłużej), którego co pewien czas kalibruję (wykorzystuję go m.in. do
    obróbki zdjęć, ale także mam dużo pracy z tekstem). Na działkę rok temu
    kupiłem najtańszy monitor AOC i2276Vwm 22" z matrycą IPS z
    podświetleniem rzecz jasna na LED-ach, ale w technologii flickr-free.
    Byłem bardzo pozytywnie zaskoczony jak na cenę 418 złotych. Do pracy z
    tekstem jest jak najbardziej OK, ma bardzo duży zakres jasności
    podświetlania matrycy, więc można ustawić go tak, aby nie walił po
    oczach. Filmy się ogląda dobrze, IPS ma szerokie kąty, a to, ze nie ma
    dobrej czerni, specjalnie nie przeszkadza. Do poważnych prac z kolorem
    nie nadaje się z kilku względów, ale znając jego właściwości można
    osiągnąć zadowalający wynik przy niezbyt skomplikowanych pracach. Jedyna
    poważna wada to pojawiające się i znikające martwe piksele i subpiksele
    w ilości poniżej tej, którą można reklamować. Większość udało się
    "wymasować", reszta zniknęła sama poza jednym martwym pikselem - w
    pracach w Wordzie czasami przeszkadza, ponieważ wygląda jak kropka. Przy
    oglądaniu filmów i pracach graficznych ten piksel zupełnie nie przeszkadza.

    Ale moje doświadczenia z tanimi monitorami na IPS dotyczą tylko tego
    modelu (i konkretnego egzemplarza), nie wiem więc jak zachowują się inne.

  • 3. Data: 2019-01-01 13:41:40
    Od: "Andrzej P. Wozniak" <u...@p...onet.pl.invalid>

    Osoba podpisana jako Piotr Rezmer <i...@d...org>
    w artykule <news:q0fapm$lkh$1@node1.news.atman.pl> pisze:

> [...]
    > minutach i włączeniach/wyłączeniach zaczyna działać prawidłowo.
    > Wadą monitorów jest też duży pobór mocy, w okolicach 100W na monitor.

    Trudno doradzić. Z jednej strony nowe monitory będą na pewno lepsze od
    starych, z drugiej strony nowsze prawdopodobnie mają oczekiwany czas
    eksploatacji krótszy niż starsze (optymalizacja kosztów złośliwie zwana
    planowaniem przestarzałości).

    Od ręki i bez większego namysłu możesz (a nawet powinieneś) wymienić
    gorszy z obecnych monitorów. Masz szeroki wybór niedrogich używanych
    (poleasingowych) monitorów, a cokolwiek wybierzesz, będzie nowsze i lepsze.

    Jeśli uznasz nabytek za wystarczająco dobry, możesz dokupić drugi taki sam.

    Jeśli będziesz zbyt mało zadowolony z poprawy, będziesz miał czas na
    poszukanie lepszego monitora (który ma pracować jako główny) i pieniądze
    zaoszczędzone na jego zakup (również przez zmiejszenie poboru mocy).

    --
    Andrzej P. Woźniak u...@p...onet.pl (zamień miejscami z<->h w adresie)

  • 4. Data: 2019-01-01 14:36:25
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    Piotr Rezmer pisze tak:

    > W takiej sytuacji zastanawiam się czy ma sens kupowanie taniego
    > monitora IPS.

    Będzie pan żałował tego kroku. Miałem chęć wyrzucić swój po pierwszym
    włączeniu. Słaba brązowawa czerń i srebrzysty odcień. Nigdy więcej IPS.

    > Na pewno mają mniejszy pobór mocy. Jednak jak czytam
    > opinie (najwyższe oceny) na ceneo to nasuwa się wniosek że z
    > obrazem nie jest dobrze. Zastosowanie monitora: programowanie +
    > oglądanie filmów.

    Jeśli do filmów to na pewno słaba czerń będzie Ci przeszkadzać.
    Popatrz na matryce VA.

    --
    Piotrek

    Let me see your war face.

  • 5. Data: 2019-01-01 15:04:02
    Od: z <...@...pl>

    W dniu 2019-01-01 o 10:10, Piotr Rezmer pisze:
    > Wadą monitorów jest też duży pobór mocy, w okolicach 100W na monitor.

    To bardzo dużo
    Stary telewizor lcd Sharpa 32" ustawiony tak żeby obraz był ładny
    pobiera 82W
    Monitor Dell 21" 1600x1200 IPS - 38W
    Nowszy
    Monitor Dell 24" 1920x1200 IPS - 14W Ten pewnie z podświetlaniem ledowym

  • 6. Data: 2019-01-01 15:54:57
    Od: Piotr Rezmer <i...@d...org>

    W dniu 2019-01-01 o 14:36, PiteR pisze:

    > Jeśli do filmów to na pewno słaba czerń będzie Ci przeszkadzać.
    > Popatrz na matryce VA.

    Tylko tutaj widzę problem ze znalezieniem rozmiaru 24" 1920 x 1200.
    Wygląda na to że albo są duże rozmiary (np. 32") albo 1920x1080. Te
    pixele w pionie są dość istotne bo określają ile mogę widzieć
    jednocześnie na ekranie (mam na myśli programowanie)

    --
    pozdrawiam
    Piotr

  • 7. Data: 2019-01-01 17:37:17
    Od: "Andrzej P. Wozniak" <u...@p...onet.pl.invalid>

    w artykule <news:q0fv02$9ea$1@node1.news.atman.pl> pisze:

    > W dniu 2019-01-01 o 14:36, PiteR pisze:
    > Tylko tutaj widzę problem ze znalezieniem rozmiaru 24" 1920 x 1200.
    > Wygląda na to że albo są duże rozmiary (np. 32") albo 1920x1080.

    To jest problem globalny, bo producenci robą coraz mniej monitorów 16:10.
    Zamiast tego są 21:9.

    > Te pixele w pionie są dość istotne bo określają ile mogę widzieć
    > jednocześnie na ekranie (mam na myśli programowanie)

    Nie wystarczy, że pasek zadań Windsows i paski narzędziowe w programie
    przesuniesz na bok? A może powinieneś kupić jeden monitor obracany, coś jak
    wciąż powszechnie dostępny HP Compaq LA2206xc? Ten akurat ma tylko 22", ale
    większe też są.

    --
    Andrzej P. Woźniak u...@p...onet.pl (zamień miejscami z<->h w adresie)

  • 8. Data: 2019-01-01 19:17:30
    Od: z <...@...pl>

    W dniu 2019-01-01 o 15:54, Piotr Rezmer pisze:

> [...]
    > pixele w pionie są dość istotne bo określają ile mogę widzieć
    > jednocześnie na ekranie (mam na myśli programowanie)

    https://www.x-kom.pl/p/379569-monitor-led-24-269-del
    l-p2418d.html

    Wiem że trzeba się przyzwyczaić do małego pixela ale do dobrego się
    człowiek szybko przyzwyczaja. (1440 w pionie) :-)

    lub 27"
    https://www.x-kom.pl/p/220543-monitor-led-27-289-del
    l-u2715h.html

  • 9. Data: 2019-01-01 19:34:43
    Od: Piotr Rezmer <i...@d...org>

    W dniu 2019-01-01 o 19:17, z pisze:

    > Wiem że trzeba się przyzwyczaić do małego pixela ale do dobrego się
    > człowiek szybko przyzwyczaja. (1440 w pionie) :-)

> [...]

    A nie ma problemów z wydajnością grafiki? Ja korzystam ze zintegrowanej
    w intela i7. Ciekawe czy pociągnie 2 x 2560 x 1440.

    --
    pozdrawiam
    Piotr

  • 10. Data: 2019-01-01 19:50:20
    Od: z <...@...pl>

    W dniu 2019-01-01 o 19:34, Piotr Rezmer pisze:
    > A nie ma problemów z wydajnością grafiki? Ja korzystam ze zintegrowanej
    > w intela i7. Ciekawe czy pociągnie 2 x 2560 x 1440.

    Fakt musiałem poszukać grafiki która będzie miała 2 x DP bo samo hdmi
    nie dawało rady uzyskać rozdzielczości natywnej.
    Okazało że NVidia Quadro za 50 zł z allegro rozwiązała problem :-)

    2 x 2560 x 1440. Pracowałem przez 2 lata na takim zestawie

    Tylko musisz wziąć pod uwagę wielkość pixela przy 25".
    Wcześniej pracowałem na 27" i było GIT

    Te dwa mniejsze monitory wynikły po prostu z braku kasy
    ale się przyzwyczaiłem