  • 1. Data: 2017-06-27 10:06:34
    Temat: Wyświetlacze graficzne VFD -- cena
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Czemu są tak piekielnie drogie? Nawet 128x64 jako
    sampel u producenta kosztuje 102 dolary. Bardzo mnie
    kusiły, ale mi przeszło... :-/

    Pozdrawiam, Pior

  • 2. Data: 2017-06-27 10:20:48
    Temat: Re: Wyświetlacze graficzne VFD -- cena
    Od: Miller Artur <n...@d...com>

    W dniu 2017-06-27 o 10:06, Piotr Wyderski pisze:
    > Czemu są tak piekielnie drogie? Nawet 128x64 jako
    > sampel u producenta kosztuje 102 dolary. Bardzo mnie
    > kusiły, ale mi przeszło... :-/
    >
    > Pozdrawiam, Pior

    technologia droga

    a.

  • 3. Data: 2017-06-27 11:12:37
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Tue, 27 Jun 2017 10:06:34 +0200, Piotr Wyderski
    > Czemu są tak piekielnie drogie? Nawet 128x64 jako
    > sampel u producenta kosztuje 102 dolary. Bardzo mnie
    > kusiły, ale mi przeszło... :-/

    A tak z ciekawości - co w nich takiego fajnego?

    --
    Marek

  • 4. Data: 2017-06-27 11:17:40
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    >Czemu są tak piekielnie drogie? Nawet 128x64 jako
    >sampel u producenta kosztuje 102 dolary. Bardzo mnie
    >kusiły, ale mi przeszło... :-/

    Zly producent, albo koncowka zapasow i na serwis,
    albo to dla klientow ktorzy potrafia docenic JAKOSC.

    ... no bo co innego byloby tych $102 warte :-)

    J.

  • 5. Data: 2017-06-27 17:15:19
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Marek wrote:

    > A tak z ciekawości - co w nich takiego fajnego?

    Brak degenerujących się materiałów organicznych (w odróżnieniu
    od LCD i OLED), więc jest duża pewność, że wstaną be zająknięcia
    po kilkunastu latach nieużywania. Poza tym same wady.

    Stare wyświetlacze plazmowe albo LED tez by się nadały, ale
    tego to już w ogóle nie można dostać za sensowne pieniądze.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 6. Data: 2017-06-27 18:23:07
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Marek wrote:

    >Brak degenerujących się materiałów organicznych (w odróżnieniu
    >od LCD i OLED),

    Teraz nadeszlo QLED.

    >więc jest duża pewność, że wstaną be zająknięcia
    >po kilkunastu latach nieużywania. Poza tym same wady.

    Proznia, szklo, delikatne druciki - lampy nie nalezaly raczej do
    trwalych.

    Musze zajrzec do szuflady - jeden taki mialem, to juz troche lat
    minelo :-)

    >Stare wyświetlacze plazmowe albo LED tez by się nadały, ale
    >tego to już w ogóle nie można dostać za sensowne pieniądze.

    Piotrze, ale co Ty tak z ta trwaloscia - masz ambicje zostawic po
    sobie cos trwalego, elektroniczny pomnik na cmentarzu, czy
    multimedialna rakiete do Obcych
    chcesz wyslac ? :-)

    No dobra, fajnie by bylo zrobic eksponat do muzeum, zeby
    prapraprawnuki mogly zobaczyc jakie komputery uzywalismy ... w
    dzialaniu zobaczyc :-)

    J.

  • 7. Data: 2017-06-27 20:24:37
    Od: Tomasz Szcześniak <t...@e...com>

    Dnia 27.06.2017 J.F. <j...@p...onet.pl> napisał/a:

    > Proznia, szklo, delikatne druciki - lampy nie nalezaly raczej do
    > trwalych.

    Nieużywane lampy są bardzo trwałe. A porządne VFD to co najmniej
    kilkanaście lat ciągłej pracy. Sprawdzone doświadczalnie.

    --
    Tomasz Szcześniak

    t...@s...pl
    FIDO: 2:480/127.134 HYDEPARK moderator
    http://www.stareradia.pl - wszystko o przedwojennej radiotechnice

  • 8. Data: 2017-06-27 21:28:26
    Od: Jakub Rakus <s...@o...pl>

    W dniu 27.06.2017 o 10:06, Piotr Wyderski pisze:
    > Czemu są tak piekielnie drogie? Nawet 128x64 jako
    > sampel u producenta kosztuje 102 dolary. Bardzo mnie
    > kusiły, ale mi przeszło... :-/
    >
    > Pozdrawiam, Pior

    Chińscy przyjaciele mają 3 razy taniej:
    http://tinyurl.com/yd4hky8w

    Jakub Rakus

  • 9. Data: 2017-06-28 00:21:47
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2017-06-27 o 20:24, Tomasz Szcześniak pisze:

    > Nieużywane lampy są bardzo trwałe. A porządne VFD to co najmniej
    > kilkanaście lat ciągłej pracy. Sprawdzone doświadczalnie.

    Się dopytam:

    Video Sony - jeszcze "prawdziwe", japońskie, wysokiej klasy choć tylko
    super VHS.
    W sumie niewiele było używane.

    Lampa już świeci na tyle słabo, że napisy widać tylko z bliska.

    Nigdy nie serwisowałem takich wyświetlaczy.
    Zaczął bym pewnie od sprawdzenia napięcia elektrody.
    Można lekko podnieść?
    Czy może wtedy nastąpi szybka degradacja? Szkoda by było trochę sprzętu.

    Jakieś pomysły/podpowiedzi?

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 10. Data: 2017-06-28 07:30:35
    Od: Tomasz Szcześniak <t...@e...com>

    Dnia 27.06.2017 Adam <a...@p...onet.pl> napisał/a:

    > Video Sony - jeszcze "prawdziwe", japońskie, wysokiej klasy choć tylko
    > super VHS.
    > W sumie niewiele było używane.
    >
    > Lampa już świeci na tyle słabo, że napisy widać tylko z bliska.

    Luminofor se z czasem wypala, więc może to być problemem, ale moje
    praktyczne doświadczenie mów, że jest to po naprawde wielu latach
    pracy. Czy to był ruski zegar, wyświetlacz w kuchence, czy w VHSie
    (ale Panasonica), czy w maszynach Betacam (Sony) to świcił i świecił.

    > Nigdy nie serwisowałem takich wyświetlaczy.
    > Zaczął bym pewnie od sprawdzenia napięcia elektrody.

    Masz tam trzy napięcia - żarzenie, anody (te świecące elementy) i
    siatki. Napięcia anody to na ogół ok 30V, siatki często są zasilane
    z tego samego napięcia, żarzenie to 1 do 4V, zależy od typu.

    > Można lekko podnieść?
    > Czy może wtedy nastąpi szybka degradacja? Szkoda by było trochę sprzętu.

    Żarzenia lepiej nie ruszać, chyba, że lampa naprawdę zdycha i chcemy
    tylko wykorzystać ją do końca. Niewłaściwa temperatura (za wysoka i
    za niska) szybciej degenruje katodę. Można podnieśc napięcie anody,
    większa energia elektronów - jaśniej świeci luminofor.

    Jak lampa cała równomiernie świeci ciemno, to albo jest problem z
    zasilaniem (za małe napięcie anodowe lub żarzenia), albo katoda się
    zużyła i traci emisję - wtedy doraźnie pomoże zwiększenie napięcia
    żarzenia, ale io szybko dorżnie katodę so końca.

    Jak widać wyraźną nierównomierność świecenie poszczególnych
    segmentów to oznacza zużycie luminoforu, tu niespecjalnie coś można
    zrobić.