  • 1. Data: 2017-03-26 17:52:21
    Temat: Wyząbkowana Dębica Frigo HP2
    Od: Leszek Kowalski <k...@o...pl>

    Witam !!

    Na sezon zimowy kupiłem nowe opony Dębica Frigo HP2 w rozmiarze
    205/55/16. Opony na początku sprawowały się bardzo dobrze - były ciche i
    dobrze radziły sobie zarówno na suchej i mokrej nawierzchni.

    Po przejechaniu około 7000km z przodu auta zaczął być słyszalny hałas.
    Głównie przy niewielkich prędkościach rzędu 30-60 km/h. Z początku
    podejrzewałem uszkodzone łożysko, ale po przyjrzeniu się oponom z przodu
    okazało się, że prawdopodobnie się wyząbkowały. Konkretnie wyząbkowana
    jest tylko środkowa cześć bieżnika. Boczne części bieżnika wydają się
    OK. Opona jest zużyta równomiernie. Z tyłu opony są idealne.

    Teraz pytanie, czy te wyząbkowanie to będzie wada albo przypadłość
    danego typu opon, czy coś nie tak z zawieszeniem/geometrią? Jeżeli
    chodzi o geometrię, to wydaję się być w porządku - nic nie ściąga i
    dobrze się prowadzi.

    Tutaj zdjęcia bieżnika opony:
    http://www.gorzow.mm.pl/~kovalek/opona1.jpg
    http://www.gorzow.mm.pl/~kovalek/opona2.jpg

    --
    pozdrawiam
    Leszek Kowalski

    ---
    Avast.

  • 2. Data: 2017-03-26 18:19:29
    Temat: Re: Wyząbkowana Dębica Frigo HP2
    Od: Cavallino <c...@k...pl>

    W dniu 26-03-2017 o 17:52, Leszek Kowalski pisze:

    > Teraz pytanie, czy te wyząbkowanie to będzie wada albo przypadłość
    > danego typu opon, czy coś nie tak z zawieszeniem/geometrią?

    Niektóre samochody ząbkują opony, zwłaszcza takie z niezależnym
    zawieszeniem.
    Ceed mi tak zrobił po 2 latach - geometria była ok.

  • 3. Data: 2017-03-26 18:44:37
    Od: Leszek Kowalski <k...@o...pl>

    W dniu 2017-03-26 o 18:19, Cavallino pisze:

    > Niektóre samochody ząbkują opony, zwłaszcza takie z niezależnym
    > zawieszeniem.
    > Ceed mi tak zrobił po 2 latach - geometria była ok.

    Opony są na Fordzie Mondeo Mk3. Problem pojawił się po 6 miesiącach,
    czyli trochę za szybko chyba.
    Z tego co czytałem, to problem raczej powinien dotyczyć tylnej osi, a u
    mnie jest na odwrót. Podejrzewam też samą oponę, bo Frigo HP2 to nowość.

    Pytanie czy na przyszły sezon założyć te wyząbkowane na tył, czy na przód?

    --
    pozdrawiam
    Leszek Kowalski

    ---
    Avast.

  • 4. Data: 2017-03-26 23:00:22
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Dnia Sun, 26 Mar 2017 17:52:21 +0200, Leszek Kowalski napisał(a):

    > Konkretnie wyząbkowana
    > jest tylko środkowa cześć bieżnika. Boczne części bieżnika wydają się
    > OK. Opona jest zużyta równomiernie. Z tyłu opony są idealne.

    A nie pompujesz opon za mocno?
    Ze szczególnym uwzględnieniem tego, że na większości stacji benzynowych jak
    manometr pokazuje 2.2, to w oponie jest jakieś 2.8.

    Wg. książki:
    https://www.puretyre.co.uk/ford-mondeo-tyre-pressure
    -placard-2/
    powinieneś pompować wszystkie koła 2.2bar, chyba że masz diesla to 2.4 z
    przodu.

  • 5. Data: 2017-03-27 12:40:54
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2017-03-26 o 17:52, Leszek Kowalski pisze:
> [...]
    > danego typu opon, czy coś nie tak z zawieszeniem/geometrią? Jeżeli
    > chodzi o geometrię, to wydaję się być w porządku - nic nie ściąga i

    Oprócz tego, co koledzy napisali (zwłaszcza przekroczenie ciśnienia)
    dodałbym jeszcze problem z tłokiem lub zaworkiem w amortyzatorze.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 6. Data: 2017-03-27 19:16:59
    Od: Leszek Kowalski <k...@o...pl>

    W dniu 2017-03-26 o 23:00, Tomasz Pyra pisze:

> [...]
    -placard-2/
    > powinieneś pompować wszystkie koła 2.2bar, chyba że masz diesla to 2.4 z

    No dziś sprawdziłem na Orlenie i było 2,3 bara. Jednak gdy sprawdziłem
    za pomocą takiego przyrządu który znalazłem w szafie -
    http://tiny.pl/g57dz (niby z homologacją i auto świat poleca),
    to okazało się, że w oponie jest ponad 2,7 atm !

    Upuściłem teraz do 1,9 atm (według mojego przyrządu) i wydaję się jakby
    było trochę ciszej, ale to pewnie autosugestia.

    Czy jak teraz pojeżdżę trochę gdy ciepło z takim obniżonym ciśnieniem
    (albo obniżę jeszcze bardziej), to opona się chociaż trochę "dotrze" i
    będzie mniej hałaśliwa, czy już nadaje się tylko na śmietnik?

    --
    pozdrawiam
    Leszek Kowalski

    ---
    Avast.

  • 7. Data: 2017-03-27 23:44:03
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Dnia Mon, 27 Mar 2017 19:16:59 +0200, Leszek Kowalski napisał(a):

> [...]
    > http://tiny.pl/g57dz (niby z homologacją i auto świat poleca),
    > to okazało się, że w oponie jest ponad 2,7 atm !

    No zgadzałoby się to z moimi obserwacjami, chociaż ten ciśnieniomierz też
    jakoś na super wiarygodnie nie wygląda :)

    > Czy jak teraz pojeżdżę trochę gdy ciepło z takim obniżonym ciśnieniem
    > (albo obniżę jeszcze bardziej), to opona się chociaż trochę "dotrze" i
    > będzie mniej hałaśliwa, czy już nadaje się tylko na śmietnik?

    Trudno powiedzieć, raczej myślę że najlepszy pomysł to jeździć z
    prawidłowym ciśnieniem.

  • 8. Data: 2017-03-28 09:20:43
    Od: s...@g...com

    W dniu poniedziałek, 27 marca 2017 19:17:06 UTC+2 użytkownik Leszek Kowalski napisał:

> [...]
    > (albo obniżę jeszcze bardziej), to opona się chociaż trochę "dotrze" i
    > będzie mniej hałaśliwa, czy już nadaje się tylko na śmietnik?

    Trudno powiedzieć.

    Z tego co wyczytalem to ząbkowanie bierze sie z długiej i monotonnej jazdy po
    autostradach/ekspresówkach.
    Jak sie zrobi to tylko frezowanie pomaga. No chyba że opona nie jest kierunkowa to
    można załozyc ja na druga strone i sie zetrze odwrotnie.

    Jak to zimówka to nie dziwota ze tak szybko sie wyząbkowała. Zimy nie ma, jezdzi sie
    po asfalcie to sie szybko wytarła i wyząbkowała.

    I raczej nie jest mozliwe aby ja przełozyć bo jest kierunkowa.

    Jak jest z przodu to możesz sprobować ją zetrzeć na asfalcie. Spal gume przez chwile
    to ząbki powinny sie stracic. Ale metody nie testowałem, moze ktos tu doradzi jak ją
    wyrównać.

    Pomierz sobie ile ci bieżnika ubyło. Jesli załozysz ze opona maksymalnie zyje 6-8
    sezonów to bedziesz wiedział czy sciera sie z zapasem który mozna zetrzeć czy jednak
    szybciej.

  • 9. Data: 2017-03-28 22:18:47
    Od: ąćęłńóśźż <n...@d...spamerow>

    Przełóż, najlepiej LP na PT i PP na LT (ale w takim przypadku trzeba przekładać gumy
    na felgach - dodatkowa robota i więcej kosztuje - więc znacznie prościej jest
    przełożyć całe koła PP na PT i LP na LT).

    -----

  • 10. Data: 2017-03-28 23:22:39
    Od: pueblo <n...@n...pl>

    Witaj Tomasz Pyra, 26 mar 2017 w
    news:jo7nif17siov.opih02lko0nz$.dlg@40tude.net napisałeś/aś:

    > Ze szczeg˘lnym uwzglednieniem tego, ze na wiekszosci stacji
    > benzynowych jak manometr pokazuje 2.2, to w oponie jest jakies 2.8.

    No właśnie, to jak to jest nie ma co wierzyć kompresorom na stacjach - to
    reguła?