    From: q...@t...no1 (Queequeg)
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Wzmacniacz operacyjny się wzbudza
    Date: Sun, 1 Dec 2019 05:36:01 +0000 (UTC)

    Hej,

    Wybaczcie, jeśli popełniam jakiś trywialny błąd, ale mimo usilnych starań
    elektronika analogowa nigdy nie była moją specjalnie mocną stroną :(

    Jakiś czas temu zrobiłem sobie antenę mini-whip. Taką:

    http://radioaficion.com/cms/wp-content/uploads/2013/
    10/pa0rdt-Mini-Whip-1.jpg

    Tylko kondensatory nieco pozwiększałem (560nF zamiast 100nF), żeby mniej
    ograniczyć pasmo od dołu.

    Do anteny jest prosty układ zasilający.

    http://radioaficion.com/cms/wp-content/uploads/2013/
    10/pa0rdt-Mini-Whip-3.jpg

    Antena sobie wisi i wygląda na to, że działa.

    Dziś postanowiłem zrobić do niej wzmacniacz, żeby móc odbierać transmisje
    VLF -- z jednej strony antena, z drugiej karta dźwiękowa, a w środku
    wzmacniacz o regulowanym wzmocnieniu i dwa filtry. Bez wzmacniacza
    niestety poziom sygnału jest bardzo niewielki.

    Wzmacniacz wygląda tak:

    http://www.chmurka.net/r/usenet/whip-amp/amp.png

    Założenie jest takie, że:

    - do CON1 podłączam zasilanie
    - do CON2 podłączam antenę
    - do CON3 podłączam wejście liniowe karty dźwiękowej
    - C7 wraz z kondensatorem 560 nF w antenie oraz R3 i R4 tworzy HPF 272 Hz
    - S1 jest w stanie obejść ten HPF (zmniejszyć częstotliwość do 32 Hz)
    - R2 wraz z C9 tworzy LPF o częstotliwości 23.5 kHz
    - S2 jest w stanie obejść ten LPF (wyłączyć)
    - C10 wraz z R5 (i VR1?) tworzy dodatkowo HPF... nie wiem, jak wyliczyć
    jego częstotliwość -- czy będzie to 34 Hz? Celem C10 jest tak naprawdę
    jedynie odseparowanie DC
    - T1 i T2 zabezpieczają wejście wzmacniacza przed zbyt silnymi sygnałami

    Jak widać, oba istotne filtry są na wejściu nieodwracającym. To dlatego,
    że nie byłem pewien, jak zaprojektować filtr na wejściu odwracającym, żeby
    działał niezależnie od ustawionego wzmocnienia...

    I teraz tak... po podłączeniu generatora układ wydaje się działać mniej
    więcej poprawnie (tylko te filtry wyglądają, jakby dosyć słabo filtrowały,
    ale jedynie na oko -- nie mierzyłem jeszcze). Problem jest natomiast po
    podłączeniu anteny.

    Układ wchodzi wtedy w oscylacje. Coś się wzbudza. Tak wygląda wyjście przy
    VR1 ustawionym na zero (wzmocnienie 1x):

    http://www.chmurka.net/r/usenet/whip-amp/osc.png

    Przy zwiększaniu wzmocnienia oscylacje robią się większe, wzmacniacz
    szybko się przesterowuje.

    Podłączenie oscyloskopu do wejścia antenowego (równolegle z anteną) gasi
    te oscylacje. Zwarcie rezystora R2 też je gasi. Ustawienia przełączników
    od filtrów nie wydają się mieć na nie dużego wpływu (włączenie LPF trochę
    zmniejsza ich poziom, ale częstotliwość się nie zmienia). Podłączenie lub
    odłączenie karty dźwiękowej też nie ma wpływu.

    Macie pomysł, o co tu chodzi? Gdzie robię błąd?