  • 1. Data: 2014-10-25 21:00:27
    Temat: Wzorzec czasu
    Od: Piotrne <p...@p...onet.pl>

    Pisałem tu kiedyś o zegarku z dokładnym układem RTC DS3231. Chciałem,
    żeby zegarek miał własny wzorzec czasu, niezależny od zewnętrznych
    źródeł. Np. po to, żeby sprawdzić dodawanie "sekundy przestępnej".
    Zegarek działa dobrze: https://www.youtube.com/watch?v=MxKDGn6pe3Y
    (zegarek z DS3231 jest na dole, u góry - zegarek "komputerowy").

    Ale mimo "bardzo dokładnego wzorca" i tak spóźnia się - niedokładność
    jest rzędu maksymalnego obiecywanego błędu (ok. 1 sekunda na tydzień).
    Można oczywiście korygować czas ręcznie, jednak przy założonej
    rozdzielczości 0,1 sekundy jest to trochę uciążliwe. Chciałbym
    mieć możliwość ustawienia czasu automatycznie (na wyraźnie
    życzenie użytkownika zegara oczywiście). Jaki jest najpewniejszy sposób
    uzyskania dokładnego czasu? Myślałem o takich:

    - DCF77
    - sygnał z Frankfurtu na 77,5 kHz. Problemem może być niski
    poziom sygnału i zakłócenia;

    - protokół NTP
    1) wymaga połączenia z Internetem (wspomnianym ESP8266?)
    2) testy z klientem dla Windows wykazały, że nie jest to zbyt
    dokładny sposób - odchyłki wynosiły kilkaset ms;

    - GPS
    - moduły GPS można kupić za ok. 20$. Wątpliwa jest możliwość
    uzyskania z takiego odbiornika dokładności 0,1 s. Po pierwsze,
    w komunikacie NMEA podawany jest tylko czas z dokładnością
    do pełnej sekundy. Po drugie, szybkość transmisji szeregowej
    wynosi tylko 9600 bps i znacząco wpływa na synchronizację.
    Po trzecie, antena GPSa musiałaby widzieć niebo;

    - sygnał na 10,000 MHz
    - podobnie jak DCF77

    - GSM
    - aktualny czas podają sieci komórkowe. Nie wiem, z jaką dokładnością
    i jak łatwo do tego się dostać (oczywiście w niezależnym urządzeniu,
    a nie z poziomu programu działającego na smartfonie).

    Najdokładniejszy czas w warunkach domowych można prawdopodobnie uzyskać
    z zegarków radiowych DCF77, bezpośrednio po dokonanej synchronizacji.
    Na wszelki wypadek biorę kilka różnych zegarków, resetuję je
    (wyjmuję i wkładam baterię) i po kilku minutach mam w miarę wiarygodny
    czas. Kilka różnych zegarków potrzeba, aby wynik był "pewniejszy".
    Jeśli zegarki nie przełączają sekund w (prawie) tej samej chwili,
    to coś się nie udało. Na przykład jeden z zegarów konsekwentnie
    spóźnia się o ok. 0,2 sekundy względem pozostałych (bezpośrednio
    po synchronizacji) - uznałem, że autorzy coś sobie uprościli
    w dekoderze (impulsy DCF77 mają od 0,1 s do 0,2 s, ale sekunda
    zaczyna się na ich początku, a nie końcu - może stąd wynika
    spóźnienie).

    Można jeszcze próbować ciągłej synchronizacji z częstotliwością sieci
    zasilającej 50 Hz albo radia 225 kHz, ale to nie jest niezależny wzorzec
    czasu.

    Czy jest możliwe, że w okolicach sekundy przestępnej te wzorce (np. 50 Hz)
    "rozciągają się"? Podobno tak robi Google z NTP ("leap smear"):
    http://googleblog.blogspot.in/2011/09/time-technolog
    y-and-leaping-seconds.html
    Czyli protokół NTP nie jest wiarygodny jako wzorzec czasu (u samego
    źródła, pomijając nawet wspomniane problemy z synchronizacją).
    Innych źródeł też chyba nie można być pewnym.

    Ulepszyć zegar mógłby mini-wzorzec atomowy, ale na razie jest za drogi
    (ok. 1500$).

    P.

  • 2. Data: 2014-10-25 22:53:07
    Temat: Re: Wzorzec czasu
    Od: John Smith <d...@b...pl>

    On 25-10-2014 21:00, Piotrne wrote:
> [...]
    > życzenie użytkownika zegara oczywiście). Jaki jest najpewniejszy sposób
    > uzyskania dokładnego czasu? Myślałem o takich:

    Skorzystaj z GPS i końcówki 1pps na module. Z tanich rozwiązań nie znam
    dokładniejszego wzorca.

    Twój wzorzec ma dokładność około 1ppm, czyli jak na pierwsze podejście
    do tematu, całkiem nieźle. Dokładność wzorca opartego na generatorze
    kwarcowym można znacznie poprawić stabilizując temperaturę i napięcie
    zasilania, które powinno być z jak najmniejszymi szumami.
    Stabilizacja temperatury powinna działać w sposób ciągły, czyli
    regulacja dwustawna odpada.
    Pozostanie jeszcze niemały błąd wynikający ze starzenia się kwarcu,
    rzędu 1ppm/rok, ale po kilku latach problem się zmniejszy.
    K.

  • 3. Data: 2014-10-26 10:22:43
    Od: Cezary Grądys <c...@w...onet.pl>

    W dniu 25.10.2014 o 22:53, John Smith pisze:

> [...]
    > Pozostanie jeszcze niemały błąd wynikający ze starzenia się kwarcu,
    > rzędu 1ppm/rok, ale po kilku latach problem się zmniejszy.

    Dodam jeszcze, że znaczenie ma jakość kwarcu, rodzaj cięcia - dla
    pewnych cięć współczynnik temperaturowy zmienia znak przy określonej
    temperaturze, więc temperatura stabilizowana przez termostat też jest
    ważna. Powinna być taka, przy której współczynnik temperaturowy jest
    zbliżony do 0.

    --
    Cezary Grądys
    c...@w...onet.pl

  • 4. Data: 2014-10-26 17:22:01
    Od: John Smith <d...@b...pl>

    On 26-10-2014 10:22, Cezary Grądys wrote:

> [...]
    > temperaturze, więc temperatura stabilizowana przez termostat też jest
    > ważna. Powinna być taka, przy której współczynnik temperaturowy jest

    Cięcie kwaru według płaszczyzny AT, "oczywista oczywistość", dlatego
    nawet nie pisałem.
    Po kwarce warto zwrócić się tu: www.omig.com.pl
    K.

  • 5. Data: 2014-10-26 18:29:28
    Od: Piotrne <p...@p...onet.pl>

    W dniu 2014-10-25 22:53, John Smith pisze:

    > Skorzystaj z GPS i końcówki 1pps na module. Z tanich rozwiązań nie znam
    > dokładniejszego wzorca.

    Do ciągłego użycia GPS jest raczej niewygodny (antena poza mieszkaniem,
    ciągłe zasilanie odbiornika GPS). Wzorzec czasu chciałem mieć "niezależny"
    - wbudowany w zegar.

    > Stabilizacja temperatury powinna działać w sposób ciągły, czyli
    > regulacja dwustawna odpada.

    W DS3231 temperatura mierzona jest co 64 sekundy i odpowiednio dokonywana jest
    korekta częstotliwości.

    > Pozostanie jeszcze niemały błąd wynikający ze starzenia się kwarcu,
    > rzędu 1ppm/rok, ale po kilku latach problem się zmniejszy.

    Tam jest jeszcze dodatkowy rejestr do zapisu wartości kalibracji
    w zakresie -12,7 do +12,7 ppm co 0,1 ppm. Czyli powinno dać się
    "dokalibrować" do około 1 sekundy na kwartał. Może kilka takich
    dokładniej skalibrowanych DS3231 działających jednocześnie
    (z uśrednianiem czasu) dałoby jeszcze jakąś poprawę.

    GPS może być przydatny jako wzorzec czasu do dokładnego częstościomierza.
    Fabryczne w cenie rzędu kilkuset złotych mają błąd rzędu kilku ppm,
    czyli nie nadają się do kalibrowania DS3231 (skoro chcę uzyskać 0,1 ppm).

    Czy takie wyjście sekundowe z modułu GPS daje rzeczywiście impulsy
    równo co jedną sekundę (np. z błędem kilkudziesięciu nanosekund)?
    Jeśli tak, można byłoby użyć takiego wzorca do pomiaru częstotliwości
    z rozdzielczością i dokładnością nieco lepszą niż 0,1 ppm.
    A może to jest 0,1 ppm, ale tylko w długim odcinku czasu?

    Do kupienia są np. moduły GPS za ok. 13$:
    http://www.ebay.com/itm/390631684988
    Jest tam wyjście "Timepulse", ale muszę doczytać czy nadaje się to
    jako wzorzec 1 Hz z dokładnością 0,1 ppm.

    Z opisu NEO-6T:

    ============
    1.7.2 Timepulse and frequency reference
    NEO-6T comes with a timepulse output which can be configured from
    0.25 Hz up to 10 MHz. The timepulse can either be used for time
    synchronization (i.e. 1 pulse per second) or as a reference frequency
    in the MHz range. A timepulse in the MHz range provides excellent
    long-term frequency accuracy and stability.

    1.7.3 Time mark
    NEO-6T can be used for precise time measurements with sub-microsecond
    resolution using the external interrupt (EXTINT0). Rising and falling
    edges of these signals are time-stamped to the GPS or UTC time
    and counted. The Time Mark functionality can be enabled with the
    UBX-CFG-TM2 message.
    ============

    Napisano "...provides excellent long-term frequency accuracy",
    czyli "short-term" niekoniecznie jest "excellent"? Częstościomierz
    potrzebuje raczej short-term...

    P.

  • 6. Data: 2014-10-26 18:52:31
    Od: "Andrzej W." <awa_wp@na_wp_oczywiscie.pl>

    W dniu 2014-10-26 18:29, Piotrne pisze:
    > Do ciągłego użycia GPS jest raczej niewygodny (antena poza mieszkaniem,
    > ciągłe zasilanie odbiornika GPS). Wzorzec czasu chciałem mieć "niezależny"
    > - wbudowany w zegar.

    Nie jest moim zdaniem konieczne ciągłe trzymanie GPSa pod napięciem.
    Używając wyjścia PPS z GPS i identycznego ze swojego zegara jesteś w
    stanie określić dryft zegara i wpisać mu odpowiednie wartości do
    rejestru kalibrującego sprawiając, że będzie on powoli zbiegał się do
    ideału.
    Uruchamiasz GPS raz na kilka dni, albo raz dziennie na minutę lub kilka
    w zależności od warunków i przyjętego algorytmu.

    --
    AWa.

  • 7. Data: 2014-10-26 20:15:39
    Od: John Smith <d...@b...pl>

    > Do ciągłego użycia GPS jest raczej niewygodny (antena poza mieszkaniem,
    > ciągłe zasilanie odbiornika GPS). Wzorzec czasu chciałem mieć "niezależny"
    > - wbudowany w zegar.

    Jak przenośny, to bardziej podatny na czynniki zewnętrzne. Pamiętaj,
    przy dokładnościach jakie chcesz osiągnąć, nawet drgania mechaniczne
    będą miały wpływ na dokładność.

    > W DS3231 temperatura mierzona jest co 64 sekundy i odpowiednio dokonywana jest
    > korekta częstotliwości.

    Korekta to nie to samo co wyeliminowanie zjawiska. Co 64 sekundy masz
    błędy dynamiczne, które metodą zaimplementowaną w DS3231 nie
    skorygujesz. Wyjściem byłoby ... umieszczenie DS3231 w termostacie.

    [...]
    > GPS może być przydatny jako wzorzec czasu do dokładnego częstościomierza.
    > Fabryczne w cenie rzędu kilkuset złotych mają błąd rzędu kilku ppm,
    > czyli nie nadają się do kalibrowania DS3231 (skoro chcę uzyskać 0,1 ppm).

    GPS ma stabilność długotrwałą jak w zegarach atomowych na orbicie.
    Końcówka 1pps dostarcza puls co 1 sekundę z jitterem 1us a nowych
    modułach znacznie mniej. Korzystając z tej właściwości, *teoretycznie*,
    można w domu za niewielkie pieniądze zrobić wzorzec częstotliwości
    zbliżonym do zegara atomowego.

    Chyba nie znasz tego terminu: http://pl.wikipedia.org/wiki/Jitter

    W pierwszym z brzegu module:
    http://www.tme.eu/pl/details/org1218-r01/moduly-gsmg
    ps/origin-gps-ltd/#
    deklarują jitter <30ns.
    K.

  • 8. Data: 2014-10-27 06:59:24
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 26 Oct 2014 18:52:31 +0100, Andrzej W. napisał(a):
> [...]
    > stanie określić dryft zegara i wpisać mu odpowiednie wartości do
    > rejestru kalibrującego sprawiając, że będzie on powoli zbiegał się do

    Dokladnosc tego wyjscia jest nieokreslona, a kolega jest gdzies w
    okolicach 1ppm - porownanie moze byc trudne.
    Za to GPS dostarcza tez dokladny czas, wiec mozna i skorygowac
    aktualny i poprawic kalibracje. Ale ta antena.

    J.

  • 9. Data: 2014-10-27 07:37:17
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 25 Oct 2014 21:00:27 +0200, Piotrne napisał(a):
> [...]
    > i jak łatwo do tego się dostać (oczywiście w niezależnym urządzeniu,
    > a nie z poziomu programu działającego na smartfonie).

    O ile kojarze, to dostarcza dokladny czas. Moze niekoniecznie
    wyswietlanego na komorce, ale wyswietla.

    Nawiasem mowiac - separacja kanalow GSM jest 200kHz.
    Do odbioru wypadaloby miec lepsza dokladnosc wstepnego dostrojenia, a
    do nadawania chyba jeszcze lepsza, zeby nie siac po innych kanalach.

    20kHz w pasmie 1.8GHz to ~10ppm ... kwarc moze nie starczyc, siec
    odgornie pomaga.

    > Czy jest możliwe, że w okolicach sekundy przestępnej te wzorce (np. 50 Hz)
    > "rozciągają się"? Podobno tak robi Google z NTP ("leap smear"):
> [...]

    Tak ogolnie to nikt nie lubi "przeskakiwania" czasu, bo to nie wiadomo
    czy sie jakiejs akcji nie pominie, lub nie powtorzy (np doliczenie
    odsetek do konta). Stad "rozciaganie".
    siec 50Hz bodajze ma byc dlugookresowo dokladna, wiec tez musi te
    sekundy uwzgledniac, a turbiny nie zatrzymasz na sekunde, ani nie
    przyspieszysz.

    GPS chyba najlepszy, bo on nie uwzglednia ... ale na drugim poziomie
    uzwglednia i nie wiadomo co dostajesz :-)

    P.S. zegarek tranzystorowy
    http://hackaday.com/2010/01/11/194-transistor-clock-
    will-blow-your-mind/

    J.