  • 1. Data: 2017-06-27 13:51:14
    Temat: Zabezpieczenie nadnapięciowe - transil?
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Hej,

    Buduję NAS-a i wyszło mi, że zamiast wrzucać tam pełny zasilacz
    komputerowy (kilkaset W, z czego wykorzystanych 50), będzie mi lepiej
    zbudować coś na piechotę (będzie to mniejsze i może być tańsze niż dobry
    zasilacz komputerowy, a być może też wydajniejsze, bo będzie pracowało w
    przewidzianym zakresie a nie mocno poniżej).

    Potrzebuję 5V 5A i 12V 2A, więc wymyśliłem kupienie zasilacza laptopowego
    ok. 65W, np. taki 19V 3.42A, i dorzucenie dwóch przetwornic, które zrobią
    mi potrzebne napięcia.

    Chciałbym mieć też zabezpieczenie nadnapięciowe, żeby przy jakimś
    przepięciu, uszkodzeniu przetwornicy itd. nie spalić dysków. To
    zabezpieczenie musi być bardzo szybkie, żeby zadziałało już podczas
    narastania napięcia.

    Jak byście to najprościej zrobili? Chodzi mi po głowie transil i
    bezpiecznik w szereg - tylko że. taki transil SA5.0A ma breakdown voltage
    w zakresie 6.4V - 7.5V, ale clamping voltage dopiero 9.6V, to spory
    rozrzut - nie wiem jaki prąd popłynie przy tym 6.4V... będzie kilka amper
    (żeby wysadzić bezpiecznik)?

    Zastanawiam się też, czy dać jedno zabezpieczenie na linię, czy po jednym
    zabezpieczeniu na gałęzie - raczej skłaniam się ku zabezpieczeniu na
    gałęzie, czyli jak potrzebuję pociągnąć z linii 5V 5x 1A, to rozdzielić ją
    na 5 linii, na każdej dać bezpiecznik np. 1.5A i za bezpiecznikiem po
    transilu.

    Uwagi?

    --
    [ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
    [ Web: http://www.chmurka.net/ ]

  • 2. Data: 2017-06-27 14:34:36
    Temat: Re: Zabezpieczenie nadnapięciowe - transil?
    Od: John Smith <d...@b...pl>

    [...]
    > Uwagi?

    W swoim czasie dyski twarde smażyły się, gdy 12V było na linii a 5V nie.
    Dymek ładny leciał.
    Uwaga jest taka, że system zabezpieczeń musi być bardziej złożony niż
    myślisz.
    K.

  • 3. Data: 2017-06-27 14:40:14
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    John Smith pisze:

> [...]
    > Dymek ładny leciał.
    > Uwaga jest taka, że system zabezpieczeń musi być bardziej złożony niż

    I jeszcze taka, że gotowe zasilacze dostarczające napięć 5V i 12V,
    przeznaczone właśnie do zewnętrznych dysków, kosztują mniej więcej
    tyle samo, co laptopowe. Wyglądaja podobnie. Więc nie wiadomo po co
    się męczyć.

    --
    Jarek

  • 4. Data: 2017-06-27 15:08:56
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    John Smith <d...@b...pl> wrote:

    > W swoim czasie dyski twarde smażyły się, gdy 12V było na linii a 5V nie.
    > Dymek ładny leciał.

    Nie wiesz jakie dyski (jakich producentów)?

    Dziś testowałem Barracudę 7200.7 (80GB) - albo przejściówka odłącza 12V
    gdy nie ma 5V, albo ten dysk nie jest podatny. Ale mam 4 (inne) i nie chcę
    sprawdzać :)

    > Uwaga jest taka, że system zabezpieczeń musi być bardziej złożony niż
    > myślisz.

    To może monitorowanie napięć i trzymanie (np. przekaźnikiem) tylko wtedy,
    kiedy są w normie? Przekaźnikiem, bo tranzystory potrafią się przepalić na
    zwarcie... oprócz tego transil + bezpiecznik (i wtedy jeśli jedno napięcie
    padnie, to drugie w ciągu milisekund też zniknie)...

    Czuję że wyważam otwarte drzwi. Przeglądam teraz zasilacze i ten wygląda,
    że spełnia to, czego potrzebuję:
    http://allegro.pl/zasilacz-mean-well-rd-50a-5v-6a-12
    v-2a-54w-i6871781565.html

    Specyfikacja:
    http://www.tme.eu/pl/Document/310d0b39d78752e65bf7f1
    a4cd5e9979/rd-50-spec.pdf

    On monitoruje tylko linię 5V, nie monitoruje 12V, ale tworzy oba napięcia
    ze wspólnego transformatora. Jest możliwość, że to zaszkodzi i na linii
    12V pojawi się przepięcie, którego nie będzie na 5V?

    Zastanawia mnie też minimalny zakres w "Current range", zaczyna się od
    300mA. Oznacza że trzeba pociągnąć minimum 300mA z każdej linii, żeby
    zasilacz działał prawidłowo? Co jeśli pociągnie się tylko z jednej linii,
    lub nie pociągnie wcale? Nie mam żadnej pewności, że np. uśpione dyski
    pociągną te 300mA z linii 12V (bo z 5V będzie ciągnął Beagle). Będzie tam
    też mały wentylator na 12V, ale jemu bliżej do 100mA niż 300mA.

    Trochę zastanawia mnie też pobór prądu. Ciągniemy 5V 6A, 12V 2A (tyle ile
    daje zasilacz), czyli max 54W, a on ciągnie z sieci 0.8A przy 230V
    (184VA). Nie wiem jak oni policzyli wydajność 79% - czy on ma tak zły
    współczynnik mocy? W sumie nie żeby mnie to obchodziło, bardziej chodzi o
    to ile mocy czynnej pobierze - czy można założyć że mimo podanych 0.8A z
    sieci pobierze mocy czynnej tyle, ile podają w wydajności, czyli max 68W,
    a reszta (170W?) to moc bierna, za którą nie zapłacę?

    --
    [ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
    [ Web: http://www.chmurka.net/ ]

  • 5. Data: 2017-06-27 15:10:41
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2017-06-27 o 13:51, Adam Wysocki pisze:
    > Hej,
    >
    > Buduję NAS-a

    Kojarzy mi się z kosmosem.

> [...]
    > w zakresie 6.4V - 7.5V, ale clamping voltage dopiero 9.6V, to spory
    > rozrzut - nie wiem jaki prąd popłynie przy tym 6.4V... będzie kilka amper
    Breakdown voltage to kolano ch-ki - jakiś mały prąd.
    Przy narastaniu napięcia raczej bym sądził, że najpierw padnie transil
    (zazwyczaj pada na zwarcie - więc OK) a potem bezpiecznik.
    Przy takim zabezpieczeniu raczej stosuje się jakieś tyrystory wyzwalane
    przekroczeniem napięcia, ale nigdy sam nie stosowałem.
    P.G.

  • 6. Data: 2017-06-27 15:12:12
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

> [...]
    > przeznaczone właśnie do zewnętrznych dysków, kosztują mniej więcej
    > tyle samo, co laptopowe. Wyglądaja podobnie. Więc nie wiadomo po co

    Mam taki na biurku, napisane że da po 2.5A na każdej linii, więc dla
    czterech dysków potrzebowałbym dwóch takich zasilaczy... wolałbym mieć
    jeden. Chociaż może dwa zasilacze (redundancja) to nie taki zły pomysł,
    tam będzie RAID...

    --
    [ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
    [ Web: http://www.chmurka.net/ ]

  • 7. Data: 2017-06-27 15:19:12
    Od: Dariusz Dorochowicz <dadoro@_wp_._com_>

> [...]
    > przeznaczone właśnie do zewnętrznych dysków, kosztują mniej więcej
    > tyle samo, co laptopowe. Wyglądaja podobnie. Więc nie wiadomo po co

    Np taki:
    http://allegro.pl/adapter-przejsciowka-z-ide-na-sata
    -2-5-3-5-usb-2-0-i6843774504.html
    Albo taki:
    http://allegro.pl/savio-ak-07-adapter-ide-sata-ata-u
    sb-2-0-i6851090445.html

    A przy okazji jakieś przejściówki USB ;)

    Pozdrawiam

    DD

  • 8. Data: 2017-06-27 20:07:19
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Adam,

    Tuesday, June 27, 2017, 1:51:14 PM, you wrote:

    [...]

> [...]
    > przepięciu, uszkodzeniu przetwornicy itd. nie spalić dysków. To
    > zabezpieczenie musi być bardzo szybkie, żeby zadziałało już podczas

    Tylko i wyłącznie crowbar na tyrystorze i diodzie Zenera.

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 9. Data: 2017-06-27 23:01:57
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Dariusz Dorochowicz <dadoro@_wp_._com_> wrote:

> [...]
    > http://allegro.pl/savio-ak-07-adapter-ide-sata-ata-u
    sb-2-0-i6851090445.html

    > A przy okazji jakieś przejściówki USB ;)

    Z tym bywa różnie. Kupiłem dwie takie przejściówki na przestrzeni chyba
    dwóch lat (od różnych sprzedających). Jedna miała porządny zasilacz, 2x
    2.5A, grube kable, dobrze działał i działa do dziś. Druga miała zasilacz
    robiony przez księgowego. Aluminiowe bolce w gniazdku zasilającym, cienkie
    kable, na obudowie napisane 2x 2A, ale obciążony jednym dyskiem nagrzał
    się tak, że plastikowa obudowa się stopiła.

    Same przejściówki niby sensownie działają, ale mało stabilnie, do tego na
    trzy takie jedna mi padła całkowicie.

    --
    [ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
    [ Web: http://www.chmurka.net/ ]

  • 10. Data: 2017-06-27 23:03:28
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Piotr Gałka <p...@c...pl> wrote:

    > Kojarzy mi się z kosmosem.

    To kolejny (obok chmury) przykład wydumanej nazwy na coś, co istnieje od
    dawna :) NAS to po prostu specjalizowany komputer, który ma za zadanie
    posiadać dysk(i) i udostępnić je w sieci.

    --
    [ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
    [ Web: http://www.chmurka.net/ ]