  • 161. Data: 2017-09-08 15:38:52
    Temat: Re: Zagadka: w którym roku powstał pierwszy polski telefon...
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "HF5BS" napisał w wiadomości grup

    >Oj, ja chyba się źle wyraziłem (zmęczenie nową pracą) - chodziło mi o
    >uszkodzenie strony, gdzie jest zapis, o sytuację, gdy rysa zadrapie
    >porcję bitów i średnio będzie z czego odtworzyć.

    Ja dla testow naklejalem na spodnia strone pasek szerokosci ~2mm, a
    plyte nadal czytalo.
    Mysle, ze "rysa" po stronie zapisu bedzie wezsza.

    >Przyz "rypaniu" płyty audio, w takiej sytuacji, zadziwiająco
    >poprawiało wynik wyłączenie kontroli błędów.

    A to nie wiem ... wydaje mi sie, ze w trybie audio to naped wlacza
    korekcje i interpolacje automatycznie, ale moze sie myle.

    >O te dane się martwię. Najgorsze, gdy nawet cieniutka rysa, ale
    >wzdłuż.

    bo wtedy nie sa uszkodzone 2mm, tylko np 2cm danych.
    Ale na tych 2mm to i tak cos tysiac bitow :-)

    (RSC)

    >Więcej, to jest w stanie odtworzyć nawet kilka utraconych plików,
    >jeśli tylko ilość straconych danych nie przekracza możliwości
    >naprawczych.

    Bo sie rozrzuca zestawy danych. W efekcie nie mam straconych 1000
    bitow ciurkiem, tylko np po jednym bicie w 1000 blokow, kazdy objety
    osobnym RSC.

    A potem przyjdzie fajny naped i przestawi ustawi co 8-my bit :-)

    J.

  • 162. Data: 2017-09-08 18:26:26
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    > A to nie wiem ... wydaje mi sie, ze w trybie audio to naped wlacza
    > korekcje i interpolacje automatycznie, ale moze sie myle.

    No, w sumie mnie to zdziwiło... Rypanie wprawdzie nadal cyfrowe, ale bez
    korekcji - i zniknęły trzaski, które uparcie właziły z uszkodzonego sektora.
    Co w sumie mnie zdziwiło, może rzecz w tym, że EAC ustawiam w trybie, żeby
    czytał dwa razy i porównywał? Może to przez głosowanie na sztywno
    przechodziło be, mogła to być suma CRC uszkodzona, a dane dobre? A jak
    wyłączyłem kontrolę, to nie miało z czego kombinować i przeszło?

    > Bo sie rozrzuca zestawy danych. W efekcie nie mam straconych 1000 bitow
    > ciurkiem, tylko np po jednym bicie w 1000 blokow, kazdy objety osobnym
    > RSC.

    Z szybkiego policzenia wyszło mi, że to prawie 13.5 sekundy treści,
    chciało(by) im się aż tyle?

    > A potem przyjdzie fajny naped i przestawi ustawi co 8-my bit :-)

    Hmm... Jeśli to by miało zadziałać ku polepszeniu, to choćby krasnoludki i
    Królewna Śnieżka... Ale, jeśli źle FW napiszą, to różnych rzeczy się
    spodziewać można.

    --
    Psy kochają przyjaciół i gryzą wrogów,
    (C) Zygmunt Freud.

  • 163. Data: 2017-09-08 20:04:50
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "HF5BS" napisał w wiadomości grup

    >Z szybkiego policzenia wyszło mi, że to prawie 13.5 sekundy treści,
    >chciało(by) im się aż tyle?

    Chodzilo mi o to, ze tak szacujac z pamieci - pit na plycie ma ~1um,
    co nam daje z zgrubsza 1000 bitow/mm sciezki, sektor ma cos 23xx
    bajtow, czyli ponad 18kb i trwa 1/75s, i wychodzi ze z grubsza 18mm
    zajmuje.

    ten 1mm utraty danych naped odtwarza, wiec zrobillbym to np tak, ze
    jednym 19-bitowym blokiem kodu korekcyjnego sa objete bity nr 1, 1001,
    2001 ... 18001.
    Drugim blokiem bity nr 2, 1002, 2002, ... 18002 itd.
    I juz nam 1mm plama nie straszna.

    Moze nawet wiekszy sens mialoby rozlozyc to miedzy sektorami, czyli np
    bity nr 1 z 19 sektorow, kolejny na bity nr 2 itd, ale ... to by chyba
    wymagalo pamieci na tych 19 sektorow przy odtwarzaniu, i juz pierwsze
    odtwarzacze maja problem, bo te kilobajty byly w tym czasie drogie.

    A potem z tych 23xx bajtow audio zrobiono 2048 bajtow danych, gdzie
    mozliwosci odtworzenia musialy byc jeszcze duzo wieksze, bo komputer
    nie zniesie ani jednego przeklamanego bitu.

    >Hmm... Jeśli to by miało zadziałać ku polepszeniu, to choćby
    >krasnoludki i Królewna Śnieżka... Ale, jeśli źle FW napiszą, to
    >różnych rzeczy się spodziewać można.

    Ale sam wiesz, ze to sie zdarza, a wtedy taki pomysl "blokiem kodu
    obejme co 1024 bit" przestanie dzialac :-)

    J.

  • 164. Data: 2017-09-11 23:18:51
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

    > Rozmowa jest w dwie strony, wiec duplex, a nie simplex.
    > Ale pakiety sa na przemian nadawane lub odbierane, wiec half.

    No nie, przyznaję że osobiście się tym nie zajmowałem, ale jednak jest
    para simpleksów, m.in. każdy na innej częstotliwości
    ("jednokierunkowej"). W każdym razie half dupleksem bym tego nie nazwał.

    > Chocby i z tego powodu.
    > Ale kwestia zaniku widma i ewentualnego tlumienia - to wszystko sie
    > skaluje.

    Nie wydaje mi się. Co masz na myśli pisząc o zaniku widma
    i o ew. tłumieniu?

    > Przy tanszych kwarcach zycie moze byc jednak prostsze, gdy nie trzeba
    > takich cudow :-)

    W początkach GSM część z tych rzeczy to może były cuda, obecnie -
    standard.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 165. Data: 2017-09-12 00:33:21
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 11 Sep 2017 23:18:51 +0200, Krzysztof Halasa napisał(a):

    > No nie, przyznaję że osobiście się tym nie zajmowałem, ale jednak jest
    > para simpleksów, m.in. każdy na innej częstotliwości
    > ("jednokierunkowej"). W każdym razie half dupleksem bym tego nie nazwał.

    Ja sie przelaczamy z nadawania na odbior i odwrotnie, to to jest IMO
    half duplex. Lacznosc dwukierunkowa, ale nie naraz.

    Za to dwa simplexy, szczegolnie na roznych czestotliwosciach - toz to
    full duplex :-)

    Zwal jak zwal - jesli chcemy skorzystac z zalety wylaczania nadajnika
    na czas odbioru, to dwie rozmowy w jednym kanale bedzie na moj gust za
    malo. Cztery co najmniej trzeba.

    > Nie wydaje mi się. Co masz na myśli pisząc o zaniku widma
    > i o ew. tłumieniu?

    Naturalna szerokosc glownego prazka przy modulacji PSK czy FM, a
    dokladniej rzecz biorac wykres jego widma, oraz jego zawężenie
    filtrami.
    To sie IMO podobnie skaluje i nic tu nie zyskasz. Dopiero przy OFDM.

    > W początkach GSM część z tych rzeczy to może były cuda, obecnie -
    > standard.

    Ale zaprojektowac trzeba bylo na poczatku, nie teraz.
    I uwzlednic mozliwe cuda.

    J.

  • 166. Data: 2017-09-12 23:41:28
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

    > Ja sie przelaczamy z nadawania na odbior i odwrotnie, to to jest IMO
    > half duplex. Lacznosc dwukierunkowa, ale nie naraz.

    Z punktu widzenia radiowego, to są dwa zupełnie oddzielne kanały
    simplex. Z punktu widzenia wyższych warstw, to jest pełny duplex.
    Używanie TDM nie świadczy nijak o półdupleksie - zresztą ta połowa to
    nie jest żadna połowa, a raczej 1/4 lub 1/2 całego czasu (1/8 TX + 1/8
    RX, albo to samo razy dwa). Nikt przecież nie nazywa półdupleksem
    np. łączności w E1/E3 itd.

    Poza tym, w gruncie rzeczy, pewnie moglibyśmy odbierać i nadawać w tym
    samym czasie - 45 MHz odstępu wystarczy, po spełnieniu kilku warunków
    (BTS też tak robi).

    > Za to dwa simplexy, szczegolnie na roznych czestotliwosciach - toz to
    > full duplex :-)

    Jasne że tak.

    > Zwal jak zwal - jesli chcemy skorzystac z zalety wylaczania nadajnika
    > na czas odbioru, to dwie rozmowy w jednym kanale bedzie na moj gust za
    > malo. Cztery co najmniej trzeba.

    Teoretycznie dwie transmisje byłyby w stanie zająć cały kanał (parę
    kanałów). W praktyce standardem jest 8 rozmów, są też wersje
    z 4 (extended range).

    > Naturalna szerokosc glownego prazka przy modulacji PSK czy FM, a
    > dokladniej rzecz biorac wykres jego widma, oraz jego zawężenie
    > filtrami.

    Może źle się wyraziłem, miałem na myśli marginesy, które nie są używane.
    Jasne jest, że przy szerszym kanale mamy większy odstęp między kanałami.

    > Ale zaprojektowac trzeba bylo na poczatku, nie teraz.
    > I uwzlednic mozliwe cuda.

    I obawiam się, że właśnie tak to było zrobione.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 167. Data: 2017-09-13 01:00:12
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 12 Sep 2017 23:41:28 +0200, Krzysztof Halasa napisał(a):

    > Z punktu widzenia radiowego, to są dwa zupełnie oddzielne kanały
    > simplex.

    W niczym to imo nie przeszkadza nazwac ich razem duplexem.

    >Z punktu widzenia wyższych warstw, to jest pełny duplex.

    > Używanie TDM nie świadczy nijak o półdupleksie - zresztą ta połowa to

    Ale wylaczanie nadajnika na czas odbioru to juz IMHO swiadczy.

    > nie jest żadna połowa, a raczej 1/4 lub 1/2 całego czasu (1/8 TX + 1/8
    > RX, albo to samo razy dwa).

    Zebysmy sie zrozumieli - twierdze, ze gdyby nadawanie zajmowalo polowe
    czasu, a odbior druga polowe, to nastapiloby nakladanie czasow z uwagi
    na odleglosc od BTS.
    W takim trybie mozna by zmiescic dwie rozmowy w kanale ... ale skoro
    sie nakladaja czasy, to zysku nie ma. trzeba wiecej rozmow w kanale.

    Ale ... po drugim zastanowieniu ... chyba sie myle co do tego
    nakladania. Dwie by wystarczyly. Wiec czemu ktos zadecydowal, ze 8
    bedzie ?

    >Nikt przecież nie nazywa półdupleksem np. łączności w E1/E3 itd.

    Teraz ja spytam co masz na mysli?
    E1 ... czy tego sie nie transmituje po 2 parach drutow ?
    Dwa simplexy znaczy sie :-)

    > Poza tym, w gruncie rzeczy, pewnie moglibyśmy odbierać i nadawać w tym
    > samym czasie - 45 MHz odstępu wystarczy, po spełnieniu kilku warunków
    > (BTS też tak robi).

    BTS jest drogi i duzy.
    Pewnie bysmy mogli, NMT w koncu dzialal, ale po co sobie utrudniac,
    jesli nie trzeba ?

    > Teoretycznie dwie transmisje byłyby w stanie zająć cały kanał (parę
    > kanałów). W praktyce standardem jest 8 rozmów, są też wersje
    > z 4 (extended range).

    Ten ER nie miesci normalnie 8 rozmow ?

    Za to ... pojawily sie potem jakies Half Rate ... czy wtedy mamy 16
    rozmow w kanale ?

    Czyli zadnego zysku ..

    J.

  • 168. Data: 2017-09-14 00:15:00
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

    > Ale wylaczanie nadajnika na czas odbioru to juz IMHO swiadczy.

    Half duplex to sposób dostępu do medium transmisyjnego, mamy tam
    rywalizację o medium. W TDM tego nie ma.

    Oczywiście, możesz sobie przyjąć definicję, że TDM w GSM to rodzaj HD,
    ale nie będzie to typowe (bo to są dwa simpleksy, jeśli ktoś się
    interesuje na tyle głęboko).

    > Ale ... po drugim zastanowieniu ... chyba sie myle co do tego
    > nakladania. Dwie by wystarczyly. Wiec czemu ktos zadecydowal, ze 8
    > bedzie ?

    Bo dużo możliwych rozmów to zaleta.

    > Teraz ja spytam co masz na mysli?
    > E1 ... czy tego sie nie transmituje po 2 parach drutow ?
    > Dwa simplexy znaczy sie :-)

    Dwa simpleksy = full duplex. Ale z interfejsem G.704 też masz tam
    szczeliny, kilka np. urządzeń może dzielić się pasmem. Zresztą może być
    jedno urządzenie, ale może nie używać wszystkich szczelin.

    Taka mała centrala telefoniczna, albo np. ISDN PRI 2B+D z m.in. dwiema
    rozmowami jednocześnie - też half duplex?

    > Ten ER nie miesci normalnie 8 rozmow ?

    Nie, aczkolwiek to kwestia bardziej szczegółów niż ogólnych zasad.

    > Za to ... pojawily sie potem jakies Half Rate ... czy wtedy mamy 16
    > rozmow w kanale ?

    Tak, używany jest wtedy co drugi timeslot (1/2 z 1/8).
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 169. Data: 2017-09-14 14:23:32
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

> [...]
    >HD,
    >ale nie będzie to typowe (bo to są dwa simpleksy, jeśli ktoś się

    No, w zasadzie jestem sklonny napisac, ze o rywalizacje dostepu do
    medium chodzi.
    Czestotliwosci inne, ale odbiornik jednak lepiej dziala, jak nadajnik
    obok nie nadaje :-)

    >Bo dużo możliwych rozmów to zaleta.

    Ale byloby tyle samo. Kanal bylby wezszy, kanalow byloby wiecej.

    Mozesz miec racje, ze o ilosc odbiornikow w BTS chodzilo - lepiej miec
    8 niz 30 :-)

> [...]

    >Taka mała centrala telefoniczna, albo np. ISDN PRI 2B+D z m.in.
    >dwiema
    >rozmowami jednocześnie - też half duplex?

    Jesli dobrze pamietam, to na styku U (od NT1 do centrali) byl full
    duplex, ale opcjonalnie mogl byc half duplex.
    A opcjonalnie chyba tez dwa simplexy po dwoch parach.

    Jak kabel byl kiepski i full duplex nie przechodzil, to trzeba bylo
    kombinowac.

    >Nie, aczkolwiek to kwestia bardziej szczegółów niż ogólnych zasad.

    >Tak, używany jest wtedy co drugi timeslot (1/2 z 1/8).

    A, w ten sposob, myslalem ze wciskaja dwa telefony w jeden slot :)

    J.