eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.samochody › Zaleznosc cisnienia w oponie od temperatury
Ilość wypowiedzi w tym wątku: 17

  • 1. Data: 2018-04-18 07:55:59
    Temat: Zaleznosc cisnienia w oponie od temperatury
    Od: "miumiu" <a...@b...pl>

    Jak sie ma cisnienie w oponie zaleznosci do temperatury? O ile wzrosnie gdy
    napompuje sie opone np. na 2 bary przy 0stC a temperatura wzrosnie do 25stC?
    Jest tu ktos obcykany w termodynamice? :P

    Pzdr



  • 2. Data: 2018-04-18 09:31:00
    Temat: Re: Zaleznosc cisnienia w oponie od temperatury
    Od: "Yogi\(n\)" <y...@k...pl>

    Użytkownik "miumiu" <a...@b...pl> napisał w wiadomości
    news:pb6mlj$sdm$1@node1.news.atman.pl...
    > Jak sie ma cisnienie w oponie zaleznosci do temperatury? O ile
    > wzrosnie gdy napompuje sie opone np. na 2 bary przy 0stC a temperatura
    > wzrosnie do 25stC? Jest tu ktos obcykany w termodynamice? :P

    Zmienia się zgodnie z prawem Gay-Lussaca
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Prawo_Charles%E2%80%99
    a
    Czyli wzrost będzie wprost proporcjonalny do temperatury (przy
    przemianie w tym konkretnym wypadku o 9,16%, bo 25/273). To oczywiście
    sytuacja idealna - zakładamy, że guma się nie rozciąga i opona nie
    zmienia objętości, a także, że mamy do czynienia z gazem doskonałym.
    Prawo także nie będzie obowiązywać liniowo w całym zakresie temperatur
    (choćby dlatego, że w b. niskich gaz sie zestali, a w bardzo wysokich
    opona zdezintegruje ;-)
    W praktyce, w podanym przez Ciebie przedziale ciśnienie wzrośnie mniej,
    ale o ile mniej, nie wiem.

    --
    Yogi(n)


  • 3. Data: 2018-04-18 09:47:58
    Temat: Re: Zaleznosc cisnienia w oponie od temperatury
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "miumiu" napisał w wiadomości grup
    dyskusyjnych:pb6mlj$sdm$...@n...news.atman.pl...
    >Jak sie ma cisnienie w oponie zaleznosci do temperatury? O ile
    >wzrosnie gdy napompuje sie opone np. na 2 bary przy 0stC a
    >temperatura wzrosnie do 25stC? Jest tu ktos obcykany w termodynamice?
    >:P

    Termodynamika jest w tym przypadku w miare prosta - zgrubnie biorac
    wzrost temperatury
    od 273K o 25K to niecale 10% wzrostu cisnienia.

    Ale sie spytaj ile mialo powietrze z kompresora ... jak kompresor
    pracowal to moglo miec sporo,
    ile miala opona z felga w czasie pompowania, o ile powiekszyla
    objetosc opona przy tych 8% wzrostu cisnienia itp.

    W sumie nie zauwazylem wiekszych zmian cisnienia.
    Ale jak sloneczko przygrzeje, to na 25C moze sie nie skonczyc ... a
    dodatkowo rozgrzejesz opone szybka jazda.

    J.


  • 4. Data: 2018-04-18 10:34:40
    Temat: Re: Zaleznosc cisnienia w oponie od temperatury
    Od: "miumiu" <a...@b...pl>


    > Zmienia się zgodnie z prawem Gay-Lussaca
    > https://pl.wikipedia.org/wiki/Prawo_Charles%E2%80%99
    a
    > Czyli wzrost będzie wprost proporcjonalny do temperatury (przy przemianie
    > w tym konkretnym wypadku o 9,16%, bo 25/273). To oczywiście sytuacja
    > idealna - zakładamy, że guma się nie rozciąga i opona nie zmienia
    > objętości, a także, że mamy do czynienia z gazem doskonałym. Prawo także
    > nie będzie obowiązywać liniowo w całym zakresie temperatur (choćby
    > dlatego, że w b. niskich gaz sie zestali, a w bardzo wysokich opona
    > zdezintegruje ;-)
    > W praktyce, w podanym przez Ciebie przedziale ciśnienie wzrośnie mniej,
    > ale o ile mniej, nie wiem.
    >

    Ten Charles chyba specjalnie pod moje pytanie napisał to prawo ;) I wszystko
    jasne. Zatem wzrost jest calkiem spory. Warto zatem opony pompowac przy
    typowej temperaturze jazdy a nie w ekstremalnych warunkach.

    Pzdr



  • 5. Data: 2018-04-18 10:36:44
    Temat: Re: Zaleznosc cisnienia w oponie od temperatury
    Od: "miumiu" <a...@b...pl>


    > W sumie nie zauwazylem wiekszych zmian cisnienia.
    > Ale jak sloneczko przygrzeje, to na 25C moze sie nie skonczyc ... a
    > dodatkowo rozgrzejesz opone szybka jazda.
    >

    No wlasnie tak nie naszlo, bo opony przeciez czasem bywaja az gorace od
    samego tylko asfaltu w poludnie latem. Warto wiedziec jak sie zmienia
    cisnienie w oponie.

    Pzdr



  • 6. Data: 2018-04-18 11:02:59
    Temat: Re: Zaleznosc cisnienia w oponie od temperatury
    Od: Poldek <p...@i...eu>

    W dniu 2018-04-18 o 10:34, miumiu pisze:
    >> Zmienia się zgodnie z prawem Gay-Lussaca
    >> https://pl.wikipedia.org/wiki/Prawo_Charles%E2%80%99
    a
    >> Czyli wzrost będzie wprost proporcjonalny do temperatury (przy przemianie
    >> w tym konkretnym wypadku o 9,16%, bo 25/273). To oczywiście sytuacja
    >> idealna - zakładamy, że guma się nie rozciąga i opona nie zmienia
    >> objętości, a także, że mamy do czynienia z gazem doskonałym. Prawo także
    >> nie będzie obowiązywać liniowo w całym zakresie temperatur (choćby
    >> dlatego, że w b. niskich gaz sie zestali, a w bardzo wysokich opona
    >> zdezintegruje ;-)
    >> W praktyce, w podanym przez Ciebie przedziale ciśnienie wzrośnie mniej,
    >> ale o ile mniej, nie wiem.
    >>
    >
    > Ten Charles chyba specjalnie pod moje pytanie napisał to prawo ;) I wszystko
    > jasne. Zatem wzrost jest calkiem spory. Warto zatem opony pompowac przy
    > typowej temperaturze jazdy a nie w ekstremalnych warunkach.

    Kiedyś czytałem instrukcję obsługi mojego wcześniejszego samochodu i o
    ile dobrze pamiętam, to pisali, żeby do zadanego ciśnienia 2.2 bar
    pompować opony "zimne". W każdym razie nie rozgrzane jazdą po
    autostradzie w słoneczny dzień.


  • 7. Data: 2018-04-18 11:58:00
    Temat: Re: Zaleznosc cisnienia w oponie od temperatury
    Od: "Yogi\(n\)" <y...@k...pl>


    Użytkownik "miumiu" <a...@b...pl> napisał w wiadomości
    news:pb7031$5os$1@node1.news.atman.pl...
    >
    >> Zmienia się zgodnie z prawem Gay-Lussaca
    >> https://pl.wikipedia.org/wiki/Prawo_Charles%E2%80%99
    a
    >> Czyli wzrost będzie wprost proporcjonalny do temperatury (przy
    >> przemianie w tym konkretnym wypadku o 9,16%, bo 25/273). To
    >> oczywiście sytuacja idealna - zakładamy, że guma się nie rozciąga i
    >> opona nie zmienia objętości, a także, że mamy do czynienia z gazem
    >> doskonałym. Prawo także nie będzie obowiązywać liniowo w całym
    >> zakresie temperatur (choćby dlatego, że w b. niskich gaz sie zestali,
    >> a w bardzo wysokich opona zdezintegruje ;-)
    >> W praktyce, w podanym przez Ciebie przedziale ciśnienie wzrośnie
    >> mniej, ale o ile mniej, nie wiem.
    >>
    >
    > Ten Charles chyba specjalnie pod moje pytanie napisał to prawo ;) I
    > wszystko jasne. Zatem wzrost jest calkiem spory. Warto zatem opony
    > pompowac przy typowej temperaturze jazdy a nie w ekstremalnych
    > warunkach.

    Zakres tolerancji jest dość duży, w moim aucie producent zaleca min 2,2
    atm, ale w roczniku później już 2,6. I dobrze, że się poprawili, bo na
    2,2 auto pływa i opony zużywają się jak w typowo niedopomowanym
    przypadku. Na zimę pompuję 2,4, na lato 2,6 i tak jest b. dobrze. Poza
    tym, przy różnych oponach, prędkościach, różnych obciążeniach, różnych
    temperaturach itp. auto musi być przewidywalne *zawsze*, co w praktyce
    trudno osiągnąć. Przy wyjeździe na wakacje z pełnym składem osobowym i
    bagażowym pompuję tył do 2,8 i wtedy na autostradzie też jest dobrze. A
    w każdym razie lepiej niż przy 2,6 "normalnym", a stanowczo lepiej niż
    przy 2,2 zalecanym. Po zakupie auta eksperymentowałem przez jakiś
    miesiąc, zanim te wartości "obczaiłem".
    A pompuję zimne, niezależnie od temperatury na zewnątrz, wychodząc z
    założenia, że nadmierne (w granicach rozsądku) ciśnienie przyniesie
    mniejsze szkody niż za niskie.

    --
    Yogi(n)


  • 8. Data: 2018-04-18 17:03:43
    Temat: Re: Zaleznosc cisnienia w oponie od temperatury
    Od: "Pawel \"O'Pajak\"" <o...@g...pl>

    Powitanko,

    > Jak sie ma cisnienie w oponie zaleznosci do temperatury?
    W teorii już Ci podali, w praktyce nie jestem w stanie zmierzyć różnicy
    w zimowej oponie zimą i teraz przy ok. 20oC. Za mała dokładność
    standardowych mierników ciśnienia. A akurat zapisałem sobie zimowe
    ciśnienie i mogłem porównać. Generalnie jeśli nie wieziesz w bagażniku
    walca drogowego z szybkością zbliżoną do max opony, to nic Ci nie grozi
    ze strony opon.

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa
    --
    "-Tato, po czym poznać małą szkodliwość społeczną?
    -Po wielkiej szkodzie prywatnej" (kopyrajt: S. Mrożek)
    ******* >>> !!! UWAGA: ODPOWIADAM TYLKO NA MAILE:
    moje imie.(kropka)nazwisko, ten_smieszny_znaczek, gmail.com


  • 9. Data: 2018-04-18 17:13:11
    Temat: Re: Zaleznosc cisnienia w oponie od temperatury
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .04.2018 o 07:55 miumiu <a...@b...pl> pisze:

    > Jak sie ma cisnienie w oponie zaleznosci do temperatury? O ile wzrosnie
    > gdy
    > napompuje sie opone np. na 2 bary przy 0stC a temperatura wzrosnie do
    > 25stC?


    U mnie dzisiaj na letnich:

    - start 2,5bar, temp. powietrza 9st.
    - po 40km (w tym ostatnie 20 km autostrady) - 2,9 bar. temp. powietrza 14
    st.

    Temp. opon nie mierzyłem. Opony 235/??/19"

    TG


  • 10. Data: 2018-04-19 08:46:04
    Temat: Re: Zaleznosc cisnienia w oponie od temperatury
    Od: "miumiu" <a...@b...pl>

    A mierzyles tym samym miernikiem?


strony : [ 1 ] . 2


Szukaj w grupach

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: