  • 91. Data: 2018-02-05 16:21:23
    Temat: Re: Zamawianie rozmow
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    dyskusyjnych:6jOdC.83817$Y...@f...ams1...
    On 2018-02-03, Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl> wrote:

    >Można wczesniej zsynchronizować zegary i usłyszeć jakieś ding! :)
    >Apropos, ciekawe jak bardzo niezsynchronizowane są różne (co
    >poważniejsze) serwery ntp.

    raczej nie tak bardzo, bo chyba ciekawi admini to w miare na biezaco
    kontroluja.

    Za to ... przy polaczeniu po niesymetrycznych łączach ... ciekawe jak
    bardzo są niektorzy przesunieci w czasie.

    Tak czy inaczej - pingi teraz dosc krotkie, na dokladniej nie bardzo
    jest co liczyc, a i to na potrzeby klienta jest i tak za dokladnie :-)

    >To jest MZ konsekwencja, tanich, gównianych dostawców co wcale nie
    >gwarantuje braku gównianości tych droższych.

    To raczej 20 lat temu nasze lacza zagraniczne byly zapchane.
    Teraz znacznie lepiej.

    J.

  • 92. Data: 2018-02-05 22:08:58
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 2018-02-04 o 21:39, J.F. pisze:

    > Mozna i trzeba. Kazde "przeniesienie do innej szczeliny" wymaga
    > zapamietania probki do czasu jej transmisji.

    Tak jest, od 1/8000*1 do 1/8000*31 sekundy, tyle czasu wymaga
    zbuforowanie i przesunięcie próbki, w zależności od potrzeb, od 1-szej
    do 31-szej szczeliny.

    > To jest ulamek okresu 1/8000, ale ... ile tych przeniesien bedzie po
    > drodze ? Obstawiam ze co najmniej kilkanascie.

    Przeniesień może być tyle i ile będzie central po drodze, z tym że;
    - nie ma tych central po drodze za dużo a dba o to inżynieria ruchu oraz
    sterowanie ruchem
    - można też pola komutacyjne central tranzytowych stworzyć/zaprogramować
    tak, żeby przeniesień szczelin w czasie nie było,
    więc kilkanaście przeniesień w ruchu krajowym jest mało prawdopodobne, w
    ruchu międzynarodowym to już inna bajka.

    > Czytalem raz opis scalaka - mial kilka linii o predkosci E1, a
    > sterowalo sie nim na zasadzie "dane ze szczeliny T5 linii L1
    > transmituj do szczeliny T20 linii L3", itd.
    > Glowy nie dam - czy to sie uzywalo w "duzych"centralach, czy bylo
    > zrobione dla malych centralek klienckich ... ale i w duzych to pewnie
    > jakos podobnie bylo.
    > A przy okazji powstaje opoznienie.

    To opóźnienie w polu komutacyjnym, to wcale nie jest przy okazji, to
    jest zamierzony zabieg. W przypadku, który podałeś będzie to 1/8000*15
    sekundy.

  • 93. Data: 2018-02-05 23:23:35
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    > Wymaga dosc specjalnego urzadzenia - magnetowid z dwoma zestawami
    > glowic chyba. Jesli zachod takowego nie zrobil, to nasz przemysl chyba
    > by sobie nie poradzil. A po co to na zachodzie ?
    >
    > Chyba, ze nasze zlote raczki jakos sprytnie polaczyly dwa magnetowidy

    Jaki problem - na chłopski rozum dwa ampexy (dla lepszej jakości niż VHS) i
    taśma w pętli. Takich zestawów, na okoliczność szybkiego zużywania taśmy
    kilka, podmienianych w razie potrzeby, a na zużytych wymiana na nową. Lat
    temu poad 30, na czyimś weselu widziałem takie urządzenie, jak magnetofon, z
    taśmą w pętli, jak zespół muzycznzy robił efekty, żeby mieć opóźnienie.
    Przez całe wesele taśma dzielnie się kręciła wokół.

    > Za komuny mozna bylo zegarki na telegazete ustawiac, dzis tez mozna,
    > ale do minuty a nie sekundy.

    Ja od dawna ustawiam na lepszych wzorcach.

    --
    Pies może złamać serce tylko raz,
    kiedy jego własne przestaje bić...

  • 94. Data: 2018-02-06 01:40:26
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2018-02-05, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > raczej nie tak bardzo, bo chyba ciekawi admini to w miare na biezaco
    > kontroluja.

    Na zdrowy rozum gdzies powinien być jakieś "master" (a najpewniej kilka
    rozsianych), który dba w inny sposób aby jego czas był poprawny. Nigdy
    nie interesowałem się tym na tyle aby powazniej poguglać, ale jakbym cos
    takiego miał sam implementować to starałbym się wprowadzić jakiś
    mechanizm co ograniczy błędy wynikające np. z czasu pobrania. Zmierzam
    do tego, że jednak da się tylko w jedną stronę okreslić opóźnienia (bez
    echa).

    --
    Marcin

  • 95. Data: 2018-02-06 19:44:38
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

    > Ha, google to jeszcze znajduje. Standard ETSI ETR 152.
    >
    > Czy to jest to samo co uzywano na traktach E1, czy cos nowego ?

    O, to trudne pytanie. Generalnie E1 to nie jest nazwa ścisła, mogło to
    np. oznaczać G.703 (ew. z G.704) z interfejsem fizycznym symetrycznym
    (2 * twisted pair) albo koncentrycznym (2 złącza BNC). Wtedy stosunkowo
    niewielkie odległości (np. wewnątrz budynku lub ew. pomiędzy bliskimi
    budynkami).
    Ale generalnie E1 oznaczało każde ramkowane lub nie łącze 2048 kb/s.
    Czy to było realizowane interfejsem G.703, czy np. V.35, albo innym
    elektrycznym lub optycznym, to nie miało znaczenia. Różne instalacje
    używały właśnie urządzeń HDSL (później SHDSL) do robienia E1.

    > Byl trend w komorkach zmniejszania pasma (Half Rate), VoIP chyba nigdy
    > az tak oszczedny nie probowal byc.

    Jasne że próbował, a czy wciąż nie próbuje, to mam wątpliwości.
    Z tym że HR to były lata 90 (u nas chyba tylko w Plusie), i to zresztą
    nie był wcale silny kodek (używał tylko małej przepustowości). Kodeki
    VoIP używają np. 2 kb/s, a może nawet mniej.

    > Cyfrowy sygnal to chyba moze pchac dalej bez przetwarzania na obraz ?

    Teoretycznie, ale w praktyce pewnie to przekodowują, np. żeby jeszcze
    zmniejszyć bitrate. Poza tym, na miejscu kablówek itp. używałbym VBR.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 96. Data: 2018-02-06 20:00:25
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

    > Bylo cos takiego ?

    Było???

    > Wymaga dosc specjalnego urzadzenia - magnetowid z dwoma zestawami
    > glowic chyba. Jesli zachod takowego nie zrobil, to nasz przemysl chyba
    > by sobie nie poradzil. A po co to na zachodzie ?

    Aaaa, tam to ma zapobiegać publikacji nieodpowiedniego materiału :-)
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 97. Data: 2018-02-06 20:10:12
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    nadir <n...@h...org> writes:

    > Tak jest, od 1/8000*1 do 1/8000*31 sekundy, tyle czasu wymaga
    > zbuforowanie i przesunięcie próbki, w zależności od potrzeb, od 1-szej
    > do 31-szej szczeliny.

    Eee tam. Raczej od 1/(32*8000) (opóźnienie o 1 szczelinę) do
    31/(32*8000) (opóźnienie o 31 szczelin). Zakładając, że nie tylko
    zegary, ale także szczeliny są synchroniczne. No i zakładając, że nie ma
    tam innych opóźnień, np. związanych z buforowaniem.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 98. Data: 2018-02-06 20:13:02
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    nadir <n...@h...org> writes:

    > Co znaczy nic z tych rzeczy? Przez cały czasz trwania połączenia od
    > jednego abonenta do drugiego zestawione jest łącze i zarezerwowane
    > zasoby(szczeliny) na całej drodze tego połączania.

    Z tym się mogę teraz zgodzić :-)
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 99. Data: 2018-02-07 10:31:11
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "nadir" napisał w wiadomości grup
    pl...

> [...]

    >Przeniesień może być tyle i ile będzie central po drodze, z tym że;
    >- nie ma tych central po drodze za dużo a dba o to inżynieria ruchu

    no to dawalem przyklad - jak myslisz, ile tego bedzie bedzie miedzy
    Karpaczem a Jastarnia np.

    >- można też pola komutacyjne central tranzytowych
    >stworzyć/zaprogramować tak, żeby przeniesień szczelin w czasie nie
    >było,

    IMO nie mozna, bo to sie zmienia.
    Mozna by za to jakis "staly wirtualny E1" zestawic z Wroclawia do
    Gdanska, zapewniajac minimalne opoznienia" i liczac, ze bedzie
    wykorzystany przynajmniej w 90%.
    Tylko czy warto, jesli normalnie bedzie pare ms opoznien ?

    >więc kilkanaście przeniesień w ruchu krajowym jest mało
    >prawdopodobne,

    Tu sie nie znam, ale podejrzewam, ze zanim sie z domu w miescie
    przebije do "centrali MM", to przynajmniej jedna tranzytowa zalicze, z
    Wroclawia do Gdanska to mi pasuja ze dwie po drodze, i w Gdansku tez
    ze dwie.
    To juz mam 8, i IMO latwo dobic do 11 :-)

    A w samej centrali bedzie tylko jedno takie opoznienie, czy do kilku,
    z uwagi na jej konstrukcje ?
    A moze jestem podlaczony do jakiegos "koncentratora wydzielonego" ?
    Choc teraz wszyscy maja internet, to i te koncentratory musialy sie
    powiekszyc :-)

    >To opóźnienie w polu komutacyjnym, to wcale nie jest przy okazji, to
    >jest zamierzony zabieg. W przypadku, który podałeś będzie to
    >1/8000*15 sekundy.

    A teraz wez pod uwage ze scalak mial tylko kilka takich liniii, wiec
    obslugiwal kilkudziesieciu abonentow, a w cetrali na 10 tys bedzie ich
    trzeba duzo polaczyc i rozmowa przez kilka takich scalakow moze
    przechodzic, zanim trafi na "linie zewnetrzna.

    J.

  • 100. Data: 2018-02-07 10:33:24
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "HF5BS" napisał w wiadomości grup

> [...]
    >urządzenie, jak magnetofon, z taśmą w pętli, jak zespół muzycznzy
    >robił efekty, żeby mieć opóźnienie. Przez całe wesele taśma dzielnie

    Magnetofon to krajowy przemysl potrafil zrobic.
    Ampexa nie, a VHS do dopiero pod koniec komuny.

    >Ja od dawna ustawiam na lepszych wzorcach.

    W kazdym badz razie spore te opoznienia.
    Gdzies tam sporo MB po drodze musi byc :-)

    J.