  • 11. Data: 2010-01-21 12:15:35
    Temat: Re: Zaplatanie liny
    Od: "Bhastek" <bhastek@WYTNIJ_TO.op.pl>

    news:hj1m58$5os$1@news.onet.pl...
    > Jak sie zaplata liny stalowe ? Sztuka to musi byc, bo i zawod osobny.
    >
    > Zeglarskie to jakos jeszcze pamietam, ale na stalowe to sie nie przeklada.
    > I zgrubienie wychodzi zeglarskim sposobem, a na wyciagach narciarskich
    > tego nie widac ..

    Nie jestem zaplataczem ale...
    W górnictwie istnieje splot długi i krótki.
    Krótko:
    ten krótki jest szybszy w wykonaniu ale dla urządzeń odpowiezialnych (jazda
    ludzi) się nie nadaje - jest gruby i mniej wytrzymały; splotu długiego
    praktycznie nie widać na pierwszy rzut oka(trzeba sie przypatrzeć, wtedy
    widać tzw zamki czyli miejsca krzyżowania się splotek liny). Samo zaplecenie
    liny jest pracą dość trudną i stosunkowo długotrwała; żeby zrobić dobry
    splot trzeba też doświadczenia. No i oczywiście splot liny to odpowiedzialne
    miejsce, musi przenieść całe obciążenie liny (no, ok. 90 proc. rzecz. siły
    zrywającej dla splotu długiego), stąd kursy, po których zdobywa się
    uprawnienia.

    pozdr.

  • 12. Data: 2010-01-21 14:03:03
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Bhastek" <bhastek@WYTNIJ_TO.op.pl>
> [...]
    > wytrzymały; splotu długiego praktycznie nie widać na pierwszy
    > rzut oka(trzeba sie przypatrzeć, wtedy widać tzw zamki czyli

    A jakies dostepne materialy szkoleniowe, filmy - chcialbym sie
    dowiedziec pobieznie jak to sie robi ..

    J.

  • 13. Data: 2010-01-21 14:17:36
    Od: Jakub Tarczewski <a...@g...pl>

> [...]
    > praktycznie nie widać na pierwszy rzut oka(trzeba sie przypatrzeć, wtedy
    > widać tzw zamki czyli miejsca krzyżowania się splotek liny).

    hmmm... a kiedyś na robotach bosmańskich uczyli, że krótki jest bardzo
    mocny (pokrętki liny tworzą coś w rodzaju węzłów, stąd zgrubienie), a
    długi wręcz przeciwnie (pokrętki są splecione, ale nie związane ze sobą,
    stąd trzymają się głównie siłami tarcia). Być może lin stalowych to nie
    dotyczy...

  • 14. Data: 2010-01-21 21:09:08
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 21 Jan 2010 15:03:03 +0100, J.F. wrote:
    >Użytkownik "Bhastek" <bhastek@WYTNIJ_TO.op.pl>
    >
    >A jakies dostepne materialy szkoleniowe, filmy - chcialbym sie
    >dowiedziec pobieznie jak to sie robi ..

    No dobra - juz wiem
    http://www.youtube.com/watch?v=2qrrI-ygHbU
    http://www.youtube.com/watch?v=Db1uDRE7egc

    W skrocie - wypruwa sie z 6 pokretkowej liny kawalek wewnetrznego
    rdzenia, i tam sie chowa konczaca sie pokretke. Calosc oczywiscie musi
    byc rozlozona na dlugosci pozwalajacej schowac wszystkie 12 koncow.

    J.

  • 15. Data: 2010-01-22 11:36:37
    Od: "Bhastek" <bhastek@WYTNIJ_TO.op.pl>

    > byc rozlozona na dlugosci pozwalajacej schowac wszystkie 12 koncow.

    Czyli minimum tysiąc średnic liny:)
    Swoją drogą ja znam sformułoanie skrętka, skąd wziąłes pokrętke?
    pozdr.

  • 16. Data: 2010-01-22 12:42:17
    Od: "Bhastek" <bhastek@WYTNIJ_TO.op.pl>

    Użytkownik "Bhastek" <bhastek@WYTNIJ_TO.op.pl> napisał w wiadomości

    > Czyli minimum tysiąc średnic liny:)
    > Swoją drogą ja znam sformułoanie skrętka, skąd wziąłes pokrętke?
    > pozdr.

    Tfu...splotka oczywiscie:)

  • 17. Data: 2010-01-22 13:22:23
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Bhastek" <bhastek@WYTNIJ_TO.op.pl>
    > Tfu...splotka oczywiscie:)

    Widac sa dwie szkoly, warszawska i mazowiecka :-)

    Jakos tak mi sie utarlo .. i nie tylko mnie
    http://portalwiedzy.onet.pl/32750,,,,pokretka,haslo.
    html

    A np ten pan, niby specjalista, a nie wie jak to sie nazywa :-)
    http://www.mipromet.pl/pl/liny-stalowe

    J.

  • 18. Data: 2012-12-03 19:36:42
    Od: o...@g...com

    Rozróżnia się 2 rodzaje zaplotów, tak jak już wspomniano krótkie i długie, i 2 metody
    zaplatania z zgrubieniem i bez. W zależności gdzie będzie lina używana, długość
    zaplotu zależy od obciążenia szycia, grubości liny i normy. Filmiki kolegi J.F.
    prawie dokładnie odzwierciedlają proces zaplatania liny, odmierzamy długość zaplotu,
    wycinamy rdzeń, który w zależności od rodzaju liny może być syntetyczny lub
    stalowy(rdzeń służy do smarowania liny) i przeplatamy. Skąd wiem? tata ma uprawnienia
    zaplatacza i nie raz mu w tym pomagałem:)

  • 19. Data: 2012-12-04 22:15:11
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    W dniu 2010-01-18 20:22, WM pisze:

    > Głównie do ozdoby jako bransoletki, pierścionki, gałki i opaski.
    > W wyrobach koszykarskich tace i koszyki.
    > Nazwa pochodzi od turbanów zaplatanych tą techniką przez Turków.
    > http://en.wikipedia.org/wiki/Turk's_head_knot
    > Częsty motyw dekoracyjny w architekturze orientalnej.
    >
    > Mnie fascynuje idealna symetria tych węzłow.
    > Kto wie, czy nie udałoby się wykorzystać tych splotów w teorii strun?

    W wyższych wymiarach niż 3 nie ma nierozplątywanych węzłów.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Knot_theory#Higher_dime
    nsions

    Każdy węzeł można gładko sprowadzić do okręgu.

    pzdr
    bartekltg

  • 20. Data: 2013-01-14 21:18:01
    Od: olek <0...@e...com>

    replying to Bhastek , olek wrote:

    > koncow.
    > >
    > Czyli minimum tysiąc średnic liny:)
    > Swoją drogą ja znam sformułoanie skrętka, skąd wziąłes pokrętke?
    > pozdr.

    w zaplocie długim tysiąc średnic to minimum w zależności od obciążenia,
    a do jazdy ludzi 1600, czyli lina fi 24mm to 38,4 M:) 5ciu pomocnikĂłw +
    zaplatacz i heja :D

    --
    posted from
    http://www.polytechforum.com/engineering-pl/zaplatan