  • 1. Data: 2011-01-16 09:25:15
    Temat: Zapytanie Nikon / PEN słabe oświetlenie
    Od: "Marek" <e...@i...pl>

    Witam
    Wczoraj byłem na imprezie "masowej". Oświetlenie było na tyle słabe, że na
    moim PENie obiektyw 17mm/1.4 czy też 14-42/3.5-5,6 bez lampy nie dało się
    zrobić ostrego zdjęcia gdyż czas ustawiał się za duży przy priorytecie
    przesłony na auto to samo. Natomiast byli tam również wynajęci fotografowie
    latali po sali i spokojnie robili zdjęcia osobą tańczącym bez lampy (z tego
    co zauważyłem nic nie przestawiali w ustawieniach aparatów). Czy może mi
    ktoś wyjaśnić na czym polega różnica. Nadmienię że na prawdopodobnie mieli
    NIKONY D700 - tak przynajmniej pisało na pasku. Czy można coś przestawić w
    moim PENie żeby radził sobie lepiej przy gorszym świetle czy też muszę
    zainwestować w lepszy sprzęt. Czy kupno np. D90 o wiele poprawi robienie
    zdjęć nieporuszonych przy słabszym oświetleniu ? Parametry matryc obu są
    zbliżone do siebie. Ma ktoś z was doswiadczenie w tej materii ? Oczywiście
    nie chodzi mi o porównywanie D700 z PEN bo wystarczy na ceny popatrzeć :-)
    tylko może ja robie coś nie tak z PENem.
    Z góry dzięki za porady i pozdrawiam

  • 2. Data: 2011-01-16 09:32:27
    Temat: Re: Zapytanie Nikon / PEN słabe oświetlenie
    Od: "JD" <j...@g...com>

    >latali po sali i spokojnie robili zdjęcia osobą tańczącym bez lampy (z tego

    Kup sobie słownik polskiego.

    --
    JD

  • 3. Data: 2011-01-16 09:55:29
    Od: "Marek" <e...@i...pl>

    Użytkownik "JD" <j...@g...com> napisał w wiadomości

    > Kup sobie słownik polskiego.

    Masz rację "przemieszczali się po sali tanecznej i wykonywali zdjęcia osobom
    tańczącym nie używając przy tym lampy błyskowej ."

    Jak mówię byłem na imprezie i jeszcze nie doszedłem do siebie :-)

  • 4. Data: 2011-01-16 10:00:15
    Od: Jan Rudziński <j...@g...pl>

    Cześć wszystkim

    Marek pisze:
    > Witam
    > Wczoraj byłem na imprezie "masowej". Oświetlenie było na tyle słabe, że na
    > moim PENie obiektyw 17mm/1.4

    Skąd masz taki obiektyw? Według mojej wiedzy istnieje tylko 1.7/2.8

> [...]
    > NIKONY D700 - tak przynajmniej pisało na pasku. Czy można coś przestawić w

    Pewnie mieli obiektyw ze światłem 1.4 - przy tej samej czułości daje 4
    razy krótsze czasy...
    Użyteczne ISO w D700 też jest jednak wyższe - co najmniej o 1 działkę,
    może i 2.

    --
    Pozdrowienia
    Janek http://www.mimuw.edu.pl/~janek

  • 5. Data: 2011-01-16 10:03:55
    Od: "JD" <j...@g...com>

> [...]

    tańczącym nie używając przy tym lampy błyskowej ."

    Jak mówię byłem na imprezie i jeszcze nie doszedłem do siebie :-)

    :)

    JD

  • 6. Data: 2011-01-16 10:05:01
    Od: Jan Rudziński <j...@g...pl>

    Cześć wszystkim

    Jan Rudziński pisze:

    > Skąd masz taki obiektyw? Według mojej wiedzy istnieje tylko 1.7/2.8

    Miałem na myśli 17/2.8

  • 7. Data: 2011-01-16 10:16:29
    Od: "Marek" <e...@i...pl>

    > Miałem na myśli 17/2.8

    Zgadza się kitowy jest 17/2.8 :-)

  • 8. Data: 2011-01-16 10:38:02
    Od: "Marek" <e...@i...pl>

    > Pewnie mieli obiektyw ze światłem 1.4 - przy tej samej czułości daje 4
    > razy krótsze czasy...
    > Użyteczne ISO w D700 też jest jednak wyższe - co najmniej o 1 działkę,
    > może i 2.

    Jak przelicza się przesłonę na skrócenie czasu naświetlania matrycy
    (orientacyjnie) ? 2,8/1,4 * 2 = 4 razy

    Obiektywy mieli duże zmiennoogniskowe + szerokokątny co pozwala mi
    przypuszczać, że jasność była zbliżona do 2,8.
    Użyteczne ISO rozumiem, że to takie przy którym nie widać dużego ziarna. W
    PENie mam 200-6400 przy czym w górnych granicach przy słabym oświetleniu
    kiepsko to wychodzi.

    Stabilizację można sobie wsadzić ...(tak nawiasem mówiąc) - sprawdzałem bo
    myślałem że to ja ręką ruszam. Jak by ktoś rozważał zakup i się pod tym
    kątem napalał :-) Nawet przy dziennym świetle beznadziejnie działa.

    Wiem, że aby wykonwyać ostre zdjęcia bez lampy należy obniżyć czasy czyli
    mieć b. jasny obiektyw i nie ruszać rękami :-). Zastanawiam się czy
    (teoretyzując) zakup D90 z Nikkorem 18-105/3,5-5,6 czy D7000 itp w podobnej
    cenie ok 3000-4000 zł zrobiłoby dużą różnicę. Chodzi mi o body w porównaniu
    do PENa i czułości/ jakość matrycy czy jeszcze coś innego.

  • 9. Data: 2011-01-16 11:02:46
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 16 Jan 2011 11:38:02 +0100, Marek wrote:

    >Jak przelicza się przesłonę na skrócenie czasu naświetlania matrycy
    >(orientacyjnie) ? 2,8/1,4 * 2 = 4 razy

    kwadratu zabraklo. (2.8/1.4)^2 = 4 = stosunek powierzchni soczewek i
    ilosci swiatla

    Albo 2.8 , 2, 1.4 - dwa stopnie przyslony, wiec czas x4

> [...]
    >Wiem, że aby wykonwyać ostre zdjęcia bez lampy należy obniżyć czasy czyli
    >mieć b. jasny obiektyw i nie ruszać rękami :-).

    A moze problem nie w czasie tylko w dzialaniu AF ?

    Dokup sobie lampe - to najlepsze rozwiazanie :-)

    J.

  • 10. Data: 2011-01-16 11:35:28
    Temat: Re: Zapytanie Nikon / PEN s?abe o?wietlenie
    Od: Andrzej Libiszewski <a...@g...usunto.pl>

    W dniu 16-01-2011 11:38, Marek pisze:

> [...]
    >
    > Stabilizacj? mo?na sobie wsadzi? ...(tak nawiasem m?wi?c) - sprawdza?em bo
    > my?la?em ?e to ja r?k? ruszam. Jak by kto? rozwa?a? zakup i si? pod tym
    > k?tem napala? :-) Nawet przy dziennym ?wietle beznadziejnie dzia?a.
    >
    > Wiem, ?e aby wykonwya? ostre zdj?cia bez lampy nale?y obni?y? czasy czyli
    > mie? b. jasny obiektyw i nie rusza? r?kami :-). Zastanawiam si? czy
    > (teoretyzuj?c) zakup D90 z Nikkorem 18-105/3,5-5,6 czy D7000 itp w podobnej
    > cenie ok 3000-4000 z? zrobi?oby du?? r?nic?. Chodzi mi o body w por?wnaniu
    > do PENa i czu?o?ci/ jako?? matrycy czy jeszcze co? innego.

    Czy mógłbyś sobie skonfigurować zgodnie z zasadami czytnik? Bo póki co,
    to krzaczysz.

    http://www.grush.one.pl/article.php?id=mime