  • 1. Data: 2017-09-07 12:59:19
    Temat: Żarówki halogenowe - praca na zaniżonym napięciu, trwałość żarówki
    Od: "jedrek" <wonzespamem@won>

    Czytam sobie archiwalny wątek:
    http://news.elektroda.pl/przedluzenie-zywotnosci-zar
    owek-halogenowych-t337514,start,15.html

    Czy mądra halogenowa głowa może mi w żołnierskich słowach kawa na ławę
    wytłumaczyć poniższy cytat:

    "Wbrew różnym legendom ministra Urbana,
    niedogrzanemu halogenowi nic z halogenowatości nie pozostaje.
    Rozgrzany do temperatury zwykłej żarówki będzie świecił tak długo
    (czy raczej krótko) jak zwykła żarówka, a rozgrzany do sobie właściwej
    temperatury (ale z chłodną jeszcze bańką) wytrzyma tyle, ile przewoltowana
    żarówka."

    O co tam chodzi z tym całym efektem halogenowym, włókno jak jest niedogrzane
    szybciej ulega degradacji i w efekcie niższa trwałość?
    Czyli przy halogenach soft start może w pewnym sensie szkodzić? Jakiś
    konflikt tu zachodzi?
    Co się będzie działo z halogenową żarówą jak będziemy ją zasilacz przez
    konwencjonalny ściemniacz fazowy z triakiem i pędzili np na pół gwizdka?
    Gdybam, że start w ciągu kilku sekund nie szkodzi, a szkodzi ciągła praca
    halogena na zaniżonym napięciu.
    Np zamiast 230V podawane ciągłe napięcie wartości skutecznej 150V ma jakiś
    już zły wpływ?
    Mam rozumieć, że halogen wtedy ma dużo mniejszą sprawność i większa część
    energii na niedogrzanym do znamionowej temperatury żarniku idzie w ciepło, a
    nie w światło? I spada sprawność lampy halogenowej?
    Tam jest jakiś efekt "samoregeneracji" żarnika przy znamionowej temperaturze
    gdy zasilamy znamionowym napięciem? A na zaniżonym napięciu coś tam nie
    zachodzi jakieś fizykochemiczne reakcje i trwałość żarnika spada przy
    ciągłej pracy (pomijamy udary rozruchowe)? Szybciej zaczernione szkło się
    robi czy jak?
    Coś ala start świetlówki na zimno bez podgrzania skrętek (czyli
    nieodparowaniu rtęci ze skrętek czy jakoś tak) i szybsza degradacja rury, bo
    się końce szybko czarne robią, bo rtęcia czy czym tam chlapie po rurze?

  • 2. Data: 2017-09-07 13:11:39
    Od: s...@g...com

    W dniu czwartek, 7 września 2017 12:59:22 UTC+2 użytkownik jedrek napisał:
> [...]
    > się końce szybko czarne robią, bo rtęcia czy czym tam chlapie po rurze?

    Ten wątek mi pozostawił pewien ślad na rozumie :)
    Od tego czasu zbieram przepalone żarówki h4/h1/h7 i je foce pod mikroskopem.

    W skrócie:
    Tak, dobrze wyczytales.
    W odpowiedniej temperaturze i obecnosci odpowiednich gazów dochodzi do osadzania sie
    par metalu z bańki na włóknie.

    Niestety nie jest to proces zachodzący równomiernie więc po pewnym czasie włókno
    "rosieje" i w niektórych miejscach jest cieńsze.

    Mam pare fotek takich nierównych żarników.

  • 3. Data: 2017-09-07 13:44:25
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "jedrek" napisał w wiadomości grup
    .astraweb.com...
> [...]

    >O co tam chodzi z tym całym efektem halogenowym, włókno jak jest
    >niedogrzane szybciej ulega degradacji i w efekcie niższa trwałość?

    W halogenach jest tak:
    -wolfram z wlokna paruje, bardziej niz w zwyklych zarowkach, bo
    temperatura wyzsza - przy nominalnym napieciu,
    -parowanie nie tylko oslabia wlokno, ale tez "zaczernia banke",
    -ten na szkle reaguje z jodem, ktory jest w gazie zawarty,
    -jodek wolframu paruje ze szkla,
    -w wysokiej temperaturze jodek wolframu sie rozklada na jod i wolfram.
    Wysoka temperatura jest na wloknie.
    wlokno sie regeneruje, bo sie na nim wolfram wydziela.

    Zbyt niskie napiecie skutkuje zbyt niska temperatura, glownie banki, i
    cykl sie przerywa.
    Ale ta regeneracja wlokna jest daleka od idealu.

    Czy wieksze beda straty na braku regeneracji czy zyski na zmniejszeniu
    pierwotnego parowania - trzeba by zbadac :-)

    >Czyli przy halogenach soft start może w pewnym sensie szkodzić? Jakiś
    >konflikt tu zachodzi?

    Nie, my tu mowimy o grubych minutach i godzinach. Tych kilka sekund
    nie ma wplywu, za to moze pomoc zmniejszajac prad udarowy.

> [...]
    >gwizdka? Gdybam, że start w ciągu kilku sekund nie szkodzi, a szkodzi
    >ciągła praca halogena na zaniżonym napięciu.

    O to to to ...

> [...]
    >część energii na niedogrzanym do znamionowej temperatury żarniku
    >idzie w ciepło, a nie w światło? I spada sprawność lampy halogenowej?

    A to swoja droga, ale to dotyczy wszystkich zarowek.
    Tu chodzi o efekty dodatkowe.

    Przy 150V, to temperatura wlokna moze byc na tyle niska, ze parowanie
    wlokna jest znikome.
    Ale sprawnosc zarowki tez juz bedzie znikoma, z przyczyn ogolnych :-)

    J.

  • 4. Data: 2017-09-07 15:36:23
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan jedrek napisał:

    > Czy mądra halogenowa głowa może mi w żołnierskich słowach kawa na
    > ławę wytłumaczyć poniższy cytat:

    No nie wiem czy akurat mnie wypada prowadzić egzegezę. Ale nie będę
    się tym przejmował.

> [...]
    >
    > O co tam chodzi z tym całym efektem halogenowym, włókno jak jest
    > niedogrzane szybciej ulega degradacji i w efekcie niższa trwałość?

    Niedogrzana może być bańka, wtedy jest źle. Cykl halogenowy wymaga
    gorącej bańki -- dlatego robi się ją małą, żeby była blisko włókna.
    A skoro gorąca, to musi być kwarcowa, zwykłe szkło by się stopiło.
    Zbyt małe napięcie nie wystarcza by osiągnąć temperaturę wymaganą
    do uruchomienia cyklu regeneracyjnego. Znowu źle. Ale źle jest też
    wtedy, gdy przy dobrym napięciu ktoś postanowi żarówie ulżyć i zrobi
    jej chłodzenie do bani. Źle, bardzo źle. Halogen boi się przeciągów.

    > Czyli przy halogenach soft start może w pewnym sensie szkodzić?
    > Jakiś konflikt tu zachodzi?

    Softstart to najwyżej kwestia sekund. Na uruchomienie cyklu halogenowego
    trzeba minut. Nie ma konfliktu.

    > Co się będzie działo z halogenową żarówą jak będziemy ją zasilacz przez
    > konwencjonalny ściemniacz fazowy z triakiem i pędzili np na pół gwizdka?

    Zaświeci pomarańczowym światłem. Będzie mogła tak świecić długo, może
    nawet sto lat. Pół gwizdka to najprawdopodobnie zbyt mało, by w tym
    czasie włókno odparowało (patrz: "strażacka żarówka kalifornijska"
    oraz rzekomy "spisek żarówkowy"). Ale sprawność energetyczna takiego
    świecenia będzie tragiczna.

    > Gdybam, że start w ciągu kilku sekund nie szkodzi, a szkodzi ciągła
    > praca halogena na zaniżonym napięciu. Np zamiast 230V podawane ciągłe
    > napięcie wartości skutecznej 150V ma jakiś już zły wpływ?

    Bardzo zaniżone żywotności nie szkodzi, a wręcz pomaga. Tak jak zawyżone
    żywotność niewątpliwie znacząco skraca. Jest ciekawa hipoteza dotycząca
    niemonotoniczności funkcji żywotności w zależności od napięcia. To zanczy,
    że jest taki zakres obniżonego napięcia, przy którym żywotność spada.
    W żarówkach halogenowych, które weszły w ten zakres, widać metalizację
    bańki.

    > Mam rozumieć, że halogen wtedy ma dużo mniejszą sprawność i większa
    > część energii na niedogrzanym do znamionowej temperatury żarniku
    > idzie w ciepło, a nie w światło? I spada sprawność lampy halogenowej?

    Jak każdej innej żarówki. "Jodowanie" żarówek to właśnie pomysł na
    podwyższenie sprawności. Nie przez dodatek jodu, ale przez podniesienie
    temperatury. Zależność jest bardzo stroma -- niewielki spadek napięca
    powoduje wielki spadek jasności i nieduże ograniczenie poboru mocy
    (spada też opornść włókna).

    Kiedyś zalecano używanie ściemiaczy *dla oszczędności enegii*. Jeśli
    ma to być w tym celu, to trudno o bardziej idiotyczną radę. Chyba że
    dla uzyskania bardziej nastrojowego oświetlenia, wtedy to co innego.

    Jarek

    --
    Im ciemniej, tym przyjemniej.

  • 5. Data: 2017-09-07 16:16:24
    Od: Kaczin <j...@p...interia.pl>

    https://pl.wikipedia.org/wiki/Lampa_halogenowa

    --
    Kaczin

  • 6. Data: 2017-09-07 19:55:23
    Od: Jakub Rakus <s...@o...pl>

    W dniu 07.09.2017 o 13:11, s...@g...com pisze:

    > Mam pare fotek takich nierównych żarników.

    Pokaż!

    Jakub Rakus