  • 1. Data: 2015-04-27 22:16:59
    Temat: Zasilacz impulsowy
    Od: KS <b...@b...pl>

    Witam,

    Próbuje zrozumieć jak działa zasilacz impulsowy który na jednej z płyt
    ma mostek tranzystorowy zbudowany w niezrozumiały dla mnie sposób.
    Mostek zbudowany jest z 4 sekcji każda z nich ma 2 tranzystory irfp460
    połączone równolegle. (D i S połączone równolegle a bramki przez opornik).
    Sekcje są ułożone w taki sposób:

    +
    1
    ---------- wyjście do cewki
    2
    -

    +
    3
    ---------- wyjście do cewki
    4
    -

    Sekcje mają zasilanie DC +_300V oraz odpływ do transformatora I tu
    wszystko wygląda typowo.
    Na tej płycie jest pomocnicza przetwornica która zasila transformator
    który ma 4 uzwojenia wtórne i każde z nich jest doprowadzone w okolice
    każdej z sekcji, doszedłem że jedna linia tych uzwojeń wtórnych jest
    bezpośrednio połączona z bramką tych irf-ów.
    Oczekiwałbym że ta pomocnicza przetwornica zapewnia napięcie sterujące
    dla tranzystorów w tych 4 sekcjach zwłaszcza sekcji górnych czyli 1 i 3
    (i może tak jest bo jest tam kilka rezystorow i diod które moga
    prostować to napięcie z trafo).
    Wydawało mi się że do każdej z sekcji powinien byc doprowadzony jakis
    sygnał sterujący tranzystorami np przez jakąś optoizolację lub jakies
    transformatorki izolacyjne ale niczego takiego tam nie znajduję.
    Czy ktoś zna z praktyki takie rozwiązanie?
    Dopatrzyłem się że sekcja 1 i 2 maja połączenie ze soba za pomocą
    jakiejś malej pojemności (połaczenie jest z okolic bramek tranzystorów).
    Jak te tranzystory moga byc sterowane? Czyżby samo się to wzbudzało bez
    żadnego sygnału sterującego?
    Próbuje to rozszyfrować z płytki ale trudny dostęp, wszędzie kupa
    radiatorów transformatory i ciasno.

    Pozdrawiam
    K.S.

  • 2. Data: 2015-04-27 22:42:31
    Temat: Re: Zasilacz impulsowy
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

    W dniu 2015-04-27 o 22:16, KS pisze:
> [...]
    > transformatorki izolacyjne ale niczego takiego tam nie znajduję.
    > Czy ktoś zna z praktyki takie rozwiązanie?
    Tak, to nie jest przetwornica tylko trafo impulsowe sterujące tranzystory.

> [...]
    > żadnego sygnału sterującego?
    > Próbuje to rozszyfrować z płytki ale trudny dostęp, wszędzie kupa
    Ale po co ci to rozszyfrowywać? będziesz taką samą budował?
    do naprawy wystarczy pomierzyć elementy, ja gdybym miał rozszyfrowywać
    wszystko co naprawiam to nic bym nie zrobił i nie zarobił, czasami
    trzeba częściowo rozszyfrować coś jak działa ale sporadycznie i w
    przypadku dupiastych uszkodzeń.

    --
    Pozdr

    Janusz_K

  • 3. Data: 2015-04-27 23:28:49
    Od: s...@g...com

    użytkownik KS napisał:

    > Próbuje to rozszyfrować z płytki ale trudny dostęp, wszędzie kupa
    > radiatorów transformatory i ciasno.
    >
    > Pozdrawiam
    > K.S.

    http://m.eet.com/media/1101093/fig11.jpg
    https://www.youtube.com/watch?v=CEhBN5_fO5o

    W aplikacjach wysoko prądowych zamiast diody jest mosfet.

  • 4. Data: 2015-04-28 06:47:21
    Od: KS <b...@b...pl>

    W dniu 2015-04-27 o 22:42, janusz_k pisze:

> [...]
    > wszystko co naprawiam to nic bym nie zrobił i nie zarobił, czasami
    > trzeba częściowo rozszyfrować coś jak działa ale sporadycznie i w

    Chcę to naprawić. Ja naprawiam sporadycznie, ale lubię wiedzieć jak coś
    działa.
    W przykładzie z linku tranzystory są sterowane z układu.
    W moim nie widać żadnego sterowania z zewnątrz płytki z tranzystorami, i
    to mnie zastanawia.

    K.S.

  • 5. Data: 2015-04-28 07:13:31
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello KS,

    > Próbuje zrozumieć jak działa zasilacz impulsowy który na jednej z płyt

    Narysuj normalny schemat i udostępnij go.

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 6. Data: 2015-04-28 09:51:30
    Od: s...@g...com

    użytkownik KS napisał:

    > W przykładzie z linku tranzystory są sterowane z układu.
    > W moim nie widać żadnego sterowania z zewnątrz płytki z tranzystorami, i
    > to mnie zastanawia.

    Za płytkę nie odpowiada cud tylko projektant, gdzieś powinien
    siedzieć sterownik tych mosfetów, może być oddalony
    od nich o kilka cm i mieć 3x3mm.