  • 1. Data: 2017-05-22 21:46:10
    Temat: Zasilacz w "piwnicy"
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    Czołem. W pewnej obudowie PC zasilacz był na dole i ciągnął powietrze
    spod spodu. Niestety, perforacja w obudowie dosyć radykalnie
    przesłaniała wlot zasilacza, a do tego fabryczne nóżki były niskie. W
    efekcie zasilacz pod obciążeniem ledwie powyżej 50%, zwyczajnie dusił
    się, wyjąc upiornie wiatrakiem. Już miałem skroić większą perforację w
    obudowie i rzeźbić wysokie nogi / kupować nowy zasilacz, gdy okazało się
    że obecny zasilacz da się zamontować odwrotnie, tj. wiatrakiem do góry,
    tak by brał powietrze z *wnętrza obudowy*. I nastała cichość, obciążony
    zasilacz w ogóle nie jest słyszalny. I tu pytanie - czy wszystkie
    obudowy mają taką opcję montażu zasilacza ? Jakie są plusy dodatnie i
    plusy ujemne takiego rozwiązania ? Wlot z zewnątrz powietrza jest,
    choćby w bogato perforowanym panelu bocznym obudowy, ale nieco wyżej
    zasilacza jest grafika z TDP rzędu 120 W.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 2. Data: 2017-05-22 22:03:40
    Temat: Re: Zasilacz w "piwnicy"
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Mon, 22 May 2017 21:46:10 +0200, PeJot napisał(a):

    > Jakie są plusy dodatnie i
    > plusy ujemne takiego rozwiązania ?

    W zasadzie oba położenia są jednakowo skuteczne. Hałas się brał z tego
    powodu że w pierwszym położeniu wiatrak był bliżej wlotu. Czy w ogóle
    sprawdzałeś obroty wiatraka przy jednakowym obciążeniu dla obu pozycji
    zasilacza?
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 3. Data: 2017-05-23 16:19:59
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    > W zasadzie oba położenia są jednakowo skuteczne.

    ZTCW praktycznie każda obudowa z PSU w piwnicy umożliwia montaż PSU w
    obydwu położeniach. Zachodzi pytanie: po co ?

    > Czy w ogóle
    > sprawdzałeś obroty wiatraka przy jednakowym obciążeniu dla obu pozycji
    > zasilacza?

    Nie tyle obrotów, co względem hałasu generowanego przez wentylator PSU.
    Ku zaskoczeniu zauważyłem że PSU poza obudową jest b. cichy.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 4. Data: 2017-05-23 16:23:50
    Od: "marfi" <marfi @bb.onet.pl>

    Użytkownik "PeJot" <P...@n...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > plusy ujemne takiego rozwiązania ? Wlot z zewnątrz powietrza jest, choćby
    > w bogato perforowanym panelu bocznym obudowy, ale nieco wyżej zasilacza

    Masz podciśnienie w obudowie w związku z czym obudowa wciąga pył
    wszystkimi szczelinami..

    --
    marfi

  • 5. Data: 2017-05-23 16:48:04
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Tue, 23 May 2017 16:19:59 +0200, PeJot napisał(a):

    > Zachodzi pytanie: po co ?
    Nie mam pojęcia.

    > Nie tyle obrotów, co względem hałasu generowanego przez wentylator PSU.
    > Ku zaskoczeniu zauważyłem że PSU poza obudową jest b. cichy.
    Dziwne. Ale ja bym na tym nie polegał. Subiektywne natężenie hałasu
    zależy mocno od warunków zewnętrznych których nie kontrolujesz a
    uświadamiasz sobie je słabo lub wcale. A pomiar obrotów jest
    jednoznaczny.
    Hmmm.... kiedyś miałem manię wycinania kratki z wylotu wiatraka
    tradycyjnej obudowy zasilacza ATX bo mi się wydawało że strugi powietrza
    na tej kratce szumią. Ale nigdy nie poparłem tego przekonania pomiarem
    natężenia szumu. Zacząłem po prostu stosować ATX-y z wiatrakiem "w
    podłodze" które na pewno mniej szumiały.

    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 6. Data: 2017-05-23 16:48:39
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Tue, 23 May 2017 16:23:50 +0200, marfi napisał(a):

    > Masz podciśnienie w obudowie w związku z czym obudowa wciąga pył
    > wszystkimi szczelinami..

    A drugie podejście napycha ten kurz wlotem.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 7. Data: 2017-05-23 17:38:55
    Od: "marfi" <marfi @bb.onet.pl>

    Użytkownik "Jacek Maciejewski" <j...@g...pl> napisał w wiadomości

    > A drugie podejście napycha ten kurz wlotem.
    > --

    Na wlocie instaluje się filtr - tak ma moja obudowa.

    --
    marfi

  • 8. Data: 2017-05-23 17:42:50
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Tue, 23 May 2017 17:38:55 +0200, marfi napisał(a):

    > Na wlocie instaluje się filtr - tak ma moja obudowa.

    De gustibus non est disputandum. Ja tam wolę raz na rok przemuchać
    odkurzaczem skrzynkę niż co tydzień czyścić filtr.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 9. Data: 2017-05-23 18:18:09
    Od: PeJot <P...@n...pl>

> [...]
    > zależy mocno od warunków zewnętrznych których nie kontrolujesz a
    > uświadamiasz sobie je słabo lub wcale. A pomiar obrotów jest

    Nie mam innej możliwości pomiaru obrotów wentylatora PSU, on jest
    sterowany przez samo PSU. Ale różnica w hałasie jest zbyt duża. Ten
    pecet zrobił się całkowicie akceptowalny pod względem hałasu pod
    obciążeniem. Może i mógłbym pobawić się w wycinanie perforacji w
    podłodze obudowy, tak by zasilacz "miał czym oddychać" zainstalowany
    wiatrakiem w dół, a do tego zmajstrować wysokie nóżki. Tyle że nie widzę
    już takiej potrzeby, chyba że ktoś mnie przekona że tak byłoby lepiej.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 10. Data: 2017-06-03 20:15:22
    Od: Grzegorz Tomczyk <g...@N...wp.pl>

    Do piszących w tym wątku:

    Wiatrak to urządzenie napędzane wiatrem, a nie odwrotnie. Czy silnik
    elektryczny też nazywacie prądnicą?

    --
    Pozdrawiam,
    Grzegorz Tomczyk