  • 1. Data: 2018-11-04 15:16:29
    Temat: Zasilania nixie IN-14
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Co prawda budowałem już kiedyś zegar na tych lampach, ale wtedy
    korzystałem z układu z multipleksowaniem, gdzie część schematu była
    pożyczona z cudzego projektu.

    Teraz konstruuję kolejną wersję - już bez multipleksowania, z osobnym
    układem 74141 dla każdej z lamp. Przy okazji pojawiło się kilka pytań.
    Chciałbym wiedzieć, że pewne kwestie dobrze rozumiem.

    Dane lampy znalazłem na ten stronie:
    http://www.tube-tester.com/sites/nixie/data/in-14/in
    -14.htm

    1) Rozumiem, że "min. supply voltage" to minimalne napięcie z
    przetwornicy, wymagane do zapalenia lampy? Przetwornica powinna dawać to
    minimalne 170V, czy powinienem delikatnie podnieść to napięcie?
    2) Rozumiem, że po zapaleniu znaku lampa działa jak stabilizator gazowy
    i pomiędzy anodą i katodą będzie występowało napięcie opisane jako "
    typ. maintaining voltage" (tutaj 145V), a reszta będzie musiała się
    odłożyć na rezystorze anodowym?
    3) Znalazłem następujący kalkulator:
    http://www.csgnetwork.com/anoderescalc.html
    Czy jego wskazania wyglądają na prawidłowe?

    Kalkulator poleca stosowanie rezystora 10k przy przetwornicy dającej
    170V. Powinienem zwiększyć nieco wartość tego rezystora, tak dla
    pewności? Tutaj trzeba jeszcze mieć na uwadze fakt, że cała linia
    napięcia anodowego będzie kluczowana sygnałem PWM, celem regulacji
    jasności świecenia lamp.