  • 1. Data: 2014-09-20 19:13:58
    Temat: Zasilanie układów z sieci elektrycznej
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Zastanawiam się nad jakimś rozwiązaniem, które umożliwiłoby mi zasilanie
    układu z mikrosterownikiem. Układ ma być samodzielnym węzłem automatyki,
    czytającym stan kilku wejść izolowanych transoptorami i sterującym
    paroma odbiornikami elektrycznymi (oświetlenie) za pośrednictwem
    triaków. W układzie ma też pracować moduł RF, pozwalający na zdalną
    komunikację z każdym z takich modułów.

    Sama elektronika zbyt wiele prądu nie wymaga. Najwięcej pociągnie moduł
    RF (> 100 mA), ale to tylko w trakcie wysyłania paczek z danymi. Do tego
    dochodzą diody w transoptorach (tylko krótkie impulsy) i optotriakach.
    Sam MCU w porównaniu z tym będzie pobierał raczej symboliczną ilość
    prądu, nawet bez implementowania procedur oszczędzania energii.

    Teraz tylko zastanawiam się jaki typ zasilacza wybrać. Na dobrą sprawę
    można by zrobić prosty układ na transformatorze, np. jakieś maleństwo na
    3VA, z dwoma uzwojeniami wtórnymi po 6V/250mA. Drugie uzwojenie można by
    zastosować do stworzenia izolowanego zasilania transoptorów.
    Tylko jak to się przełoży na pobór prądu (prąd jałowy)? Czy przypadkiem
    po jakimś czasie środki zaoszczędzone na niewielkim koszcie tego układy
    nie będą musiały zostać przeznaczone na rachunki za prąd? ;)
    Może lepie zastosować jakiś moduł przetwornika impulsowego 230V -> 5V, a
    za nim stabilizator LDO 3,3V? Tylko cóż... takie moduły do najtańszych
    nie należą i są robione z myślą o nieco większych prądach, niż potrzebne
    w moim przypadku.

    No i jest jeszcze najbardziej banalne rozwiązanie - zewnętrzny zasilacz
    impulsowy.

    Które wyjście będzie najlepsze, biorąc pod uwagę następujące czynniki:
    1) Wydajność energetyczna - jak najmniej marnowanego prądu.
    2) Niezawodność.
    3) Bezpieczeństwo - np. kwestia "samozapłonu". ;)

  • 2. Data: 2014-09-20 19:22:59
    Temat: Re: Zasilanie układów z sieci elektrycznej
    Od: platformowe głupki <N...@g...pl>

    no co Ty! europa wymaga, żebyś wziął się za coś czego nie umiesz, nie
    rozumiesz, nie chcesz się tym zajmować, czyli musi być jakaś jebnięta
    przetwornica! bo inaczej to nie przystoi...

  • 3. Data: 2014-09-20 19:55:37
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    W dniu 2014-09-20 19:13, Atlantis pisze:
> [...]
    > 1) Wydajność energetyczna - jak najmniej marnowanego prądu.
    > 2) Niezawodność.
    > 3) Bezpieczeństwo - np. kwestia "samozapłonu". ;)

    Automatyka? To raczej 24V jest standardem.
    Chyba że własny sterownik z jego pełnymi konsekwencjami.
    Wybierz napięcie które nie sprawi problemu z podłączanymi akcesoriami
    (czujniki, przekaźniki, sterowniki żaluzji czy co tam sobie wymyślisz).
    Trafo jest można rzec wieczne, ale ekonomiczniejsze w poborze prądu od
    porządnej przetwornicy to już nie.
    Kwestia czy zdąży się zwrócić koszt zakupu przetwornicy w poborze prądu,
    zanim ona sama nie padnie.

    --
    Irokez

  • 4. Data: 2014-09-20 20:19:07
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2014-09-20 19:55, Irokez pisze:

> [...]
    > Wybierz napięcie które nie sprawi problemu z podłączanymi akcesoriami
    > (czujniki, przekaźniki, sterowniki żaluzji czy co tam sobie wymyślisz).

    To będzie własny sterownik. W tej chwili nie planuję sterowania niczym
    innym, jak tylko światłem. Urządzenie ma podawać 230V na kilka wyjść za
    pośrednictwem triaków, do tego pewnie będzie jeszcze realizowało jakieś
    pomiary (temperatura, częstotliwość prądu w sieci, napięcie sieciowe).
    Tak naprawdę potrzebuję więc tylko dwóch napięć: 230V i 2x3,3V (to
    drugiej celem zasilenia wejść transoptorów).
    Gdy będę potrzebował czegoś więcej, po prostu dorobię drugi sterownik. W
    bezprzewodowej magistrali złożonej z modułów RF69 może pracować 255
    urządzeń. To aż nadto. Wtedy ewentualnie będę myślał o zasilaniu takich
    odbiorników jak siłowniki do żaluzji.

    W chwili obecnej i tak jestem jeszcze jeden poziom niżej - to znaczy
    złożyłem kilka sztuk modułu zawierającego kilka czujników. Ten jeszcze
    korzysta z łączności po Ethernecie i jest zasilany zewnętrznym
    zasilaczem. W przypadku sterowania światłem byłoby to trochę zbyt
    kłopotliwym rozwiązaniem.

  • 5. Data: 2014-09-20 22:18:24
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Atlantis,

    Saturday, September 20, 2014, 7:13:58 PM, you wrote:

    [...]

> [...]
    > zastosować do stworzenia izolowanego zasilania transoptorów.
    > Tylko jak to się przełoży na pobór prądu (prąd jałowy)?

    Transformatory tak małej mocy zazwyczaj mają bardzo wysoki prąd jałowy
    :(

    A ile sztuk potrzebujesz?

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 6. Data: 2014-09-20 23:46:31
    Od: Jawi <t...@p...com>

    > Może lepie zastosować jakiś moduł przetwornika impulsowego 230V -> 5V, a
    a 3pln to drogo?
    bo ładowarka do komórki z wyjściem usb - to kilka zlotych, od 2,5pln :)
    na znanym polskim portalu

  • 7. Data: 2014-09-21 00:58:05
    Od: Zachariasz Dorożyński <k...@g...com>

    W dniu sobota, 20 września 2014 19:13:58 UTC+2 użytkownik Atlantis napisał:
> [...]
    >
    > 1) Wydajność energetyczna - jak najmniej marnowanego prądu.
    >
    > 2) Niezawodność.
    >
    > 3) Bezpieczeństwo - np. kwestia "samozapłonu". ;)

    ze względu na niezawodność układ z transformatorem będzie najlepszy.

  • 8. Data: 2014-09-21 01:24:11
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Jawi,

    Saturday, September 20, 2014, 11:46:31 PM, you wrote:

    > a 3pln to drogo?

    Ale dlaczego mnie o to pytasz?

    > bo ładowarka do komórki z wyjściem usb - to kilka zlotych, od 2,5pln :)
    > na znanym polskim portalu

    Jasne. Made in China.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 9. Data: 2014-09-21 12:45:43
    Od: Dariusz K. Ładziak <d...@n...pl>

    RoMan Mandziejewicz pisze:

    > Transformatory tak małej mocy zazwyczaj mają bardzo wysoki prąd jałowy
    > :(

    Bardzo wysokiego to nie maja bo by za żarówki robiły. Mają w sumie
    niewielki - ale procentowo w porównaniu z roboczym to spory. Znaczy -
    jeden 1W transformatorek będzie miał prąd jałowy mniejszy niż
    transformator 100 W - ale sto jednowatowych razem to już wielokrotnie
    więcej niż pojedynczy stuwatowy.

    --
    Darek

  • 10. Data: 2014-09-21 12:48:51
    Od: Dariusz K. Ładziak <d...@n...pl>

    Jawi pisze:
    > a 3pln to drogo?
    > bo ładowarka do komórki z wyjściem usb - to kilka zlotych, od 2,5pln :)
    > na znanym polskim portalu

    Pojemnościowy ogranicznik prądu (czytaj - kondensator foliowy) dioda
    Zenera, może (ale tylko może) dodatkowy stabilizator liniowy. Nie
    spodziewaj się w najtańszej chińszczyźnie nie wiadomo jakiej techniki.