  • 1. Data: 2018-03-11 13:29:13
    Temat: Zegarki w AGD
    Od: Marek S <p...@s...com>

    Witam,

    Skąd bierze się powszechny problem niedokładności zegarków w AGD gdy
    częstotliwość sieci pływa? Mam na myśli ostatnio dobrze znany problem
    wpływu energetyki Kosowa na sieć EU.

    Problem okiem laika wydaje się absurdalny. Gdyby ktoś kazał mi
    oprogramować sterownik np. piekarnika i uwzględnić funkcję zegarka, to
    dałbym stabilny kwarc na CPU i wykorzystałbym wewnętrzne timery do
    generowania przerwań. Po co bawić się w pobieranie częstotliwości sieci?
    Ani to dokładne, wymaga dodatkowego kodu, pewnie jakiś pin CPU też
    trzeba zaangażować. Pozornie same wady takiego podejścia... a mimo to
    jest ono powszechne. O co więc chodzi?

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 2. Data: 2018-03-11 14:03:50
    Temat: Re: Zegarki w AGD
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Marek,

    Sunday, March 11, 2018, 1:29:13 PM, you wrote:

> [...]
    > Ani to dokładne, wymaga dodatkowego kodu, pewnie jakiś pin CPU też
    > trzeba zaangażować. Pozornie same wady takiego podejścia... a mimo to

    U ułamek dolara pomnożony przez miliony urządzeń. Projektantami są
    księgowi a nie inżynierowie.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 3. Data: 2018-03-11 14:43:24
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    W dniu 2018-03-11 o 13:29, Marek S pisze:

    > generowania przerwań. Po co bawić się w pobieranie częstotliwości sieci?
    > Ani to dokładne,

    Właśnie bardzo dokładne, masz (miałeś przez 30 lat aż do stycznia
    2018...) gwarancję odchyłki nie większej niż 20 sekund. Typowe kwarce
    konsumenckie dają w skali roku solidne minuty odchyłki. Po co kuchenkę
    regulować co parę miesięcy, jak można włączyć i zapomnieć na lata?

    MJ

  • 4. Data: 2018-03-11 15:10:45
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 3/11/2018 2:43 PM, Michal Jankowski wrote:
    > jak można włączyć i zapomnieć na lata?

    To nie u nas, u nas jest przynajmniej kilka wyłaczeń pradu rocznie w
    statystycznym miasteczku a na zasilaniu z trafo ze słupa jak sasiad
    włączy nowoczesną młocarnie zasilaną falownikiem to możesz policzyć
    więcej przejśc przez zero sinusoidy w okresie niż uczyli w szkole ;).

    Po co się meczyć z częstotliwością prądu skoro można wsadzić kartę GSM i
    ... a no tak zapomiałem że twórcy GSM zapomnieli o dodaniu sygnału czasu
    ... no to miejmy nadzieje ze DCF77 nie wyłaczą w ramach nowoczesności ...

  • 5. Data: 2018-03-11 15:35:37
    Od: Bombardier Dąs vel Karbonylek <f...@g...com>

    użytkownik Marek S napisał:
    > Witam,
    >
    > Skąd bierze się powszechny problem niedokładności zegarków w AGD gdy
    > częstotliwość sieci pływa? Mam na myśli ostatnio dobrze znany problem
    > wpływu energetyki Kosowa na sieć EU.

    Podasz przykład takiego urządzenia? Konkretny model.

  • 6. Data: 2018-03-11 16:15:06
    Od: "tck" <t...@t...Wytnij.net.pl>

    Użytkownik "Bombardier Dąs vel Karbonylek" <f...@g...com> napisał w
    wiadomości news:58cbfcd9-4f06-42bc-843e-b5377890feae@googlegrou
    ps.com...
    użytkownik Marek S napisał:
> [...]
    > wpływu energetyki Kosowa na sieć EU.

    Podasz przykład takiego urządzenia? Konkretny model.

    np mój piekarnik Amica EBB8652

    --
    pozdr

    Tomasz

    tck(at)top.net.pl

  • 7. Data: 2018-03-11 16:51:57
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2018-03-11 o 15:35, Bombardier Dąs vel Karbonylek pisze:

    > Podasz przykład takiego urządzenia? Konkretny model.

    Amica B803 - czy jakoś tak.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 8. Data: 2018-03-11 16:53:48
    Od: Marek S <p...@s...com>

    > U ułamek dolara pomnożony przez miliony urządzeń. Projektantami są
    > księgowi a nie inżynierowie.

    Aby mieć 50Hz na wejściu procka to pewnie trzeba jego nogę podłączyć do
    czegoś przez element pasywny wart ułamek dolara właśnie.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 9. Data: 2018-03-11 16:57:58
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2018-03-11 o 14:43, Michal Jankowski pisze:

> [...]
    > konsumenckie dają w skali roku solidne minuty odchyłki. Po co kuchenkę
    > regulować co parę miesięcy, jak można włączyć i zapomnieć na lata?

    Pewnie w domu masz jakiś sprzęt AGD z zegarkiem. Czy naprawdę nigdy go
    nie regulowałeś / ustawiałeś od zera na przestrzeni roku? Pytam gdyż ja
    zwykle to czynię z pewnością częściej niż raz na rok.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 10. Data: 2018-03-11 17:02:39
    Od: Bombardier Dąs vel Karbonylek <f...@g...com>

    W dniu niedziela, 11 marca 2018 16:15:05 UTC+1 użytkownik tck napisał:
> [...]
    ps.com...

    > Podasz przykład takiego urządzenia? Konkretny model.

    Bardzo rozbudowany zegar jak widać, serwis krzyczy ponad 400pln.
    Skąd pewność że popędzany jest 50Hz, a nie rezonatorem ceramicznym
    3 pinowym?