  • 71. Data: 2019-01-07 10:27:26
    Temat: Re: Zestaw małego inżyniera <10 lat
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    > Kolebnik raczej nie. Ale czy to (z tego zegara) to w ogóle wahadło?

    Miałem na myśli mechanizm przerywający, czyli wychwyt.
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Wychwyt
    Wahadło, lub balans stabilizują pracę wychwytu, który bez nich też
    działa, ale znacznie gorzej i szybciej.

    > nie działa bo się waha. Kamień na sznurku, jak się ta broń nazywała?
    > ... wyguglałem, że bolas.

    W drugiej fazie działania faktycznie przypomina bolas.
    W pierwszej fazie to działa jak inna broń, czyli kiścień.
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Ki%C5%9Bcie%C5%84
    Nawet bez kija sam ciężarek na lince jest przerażająco skuteczny:
    https://youtu.be/QZG5KsIYnY4?t=61

    WM

  • 72. Data: 2019-01-07 13:00:40
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2019-01-07, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > To by wolaly gotowy samochodzik niz klocki Lego.
    > No i niektore wola.

    A niektóre nie.

    > Tylko jaki jest efekt koncowy takiego robota ?
    > No jezdzi, moze na fikusnie chodzi, ale ile mozna na to patrzec ?

    Trochę. Potem odłozyć. Potem znaleźć i wrócić. I tak ze 3-5x. Ten robot
    kosztuje kilkadzisiąt zł. na moim lokalnym odpowiedniku Aleg(r)o mam go
    za mniej niż 50zł. To się jednak trochę składa a kosztuje mniej niż
    najmniejszy rozsądny zestaw Lego. MZ warto i mam zamiar to to kupić.

    > Ale tam duzo tej ciekawosci nie ma.
    > Chyba ze zacznie zadawac pytania "tatusiu, a jak dziala ogniwo
    > sloneczne" :-P

    To są podwaliny pod ciekawość :) Ciekawość ma przyjśc później z pewną
    masą krytyczną. Mój np. ma hopla na p. słuchania pewnej stacji radiowej
    to jak z jakiś z radiem nie kojarzących się plastikowych dinksów złożył
    sobie to radio a dalej znalazł swoją stację to był cały w niebowzięty.
    Po drodze poznał jak podłacza się baterie, jak wygląda głośnik i jak
    wyciszyć ten pieprzony głośnik poduszką.

    --
    Marcin

  • 73. Data: 2019-01-07 21:25:25
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "WM" napisał w wiadomości grup
    pl...
    W dniu 2019-01-07 o 00:08, J.F. pisze:

    >To co się bardziej kolebie ;)
    >Kotwica tez się kolebie, ale jakby mniej.

    Wahadlo sie kolebie, kolo balansu sie kolebie :-)

    >Balans blokuje kotwicę w skrajnym wychyleniu na czas wahnięcia kółka
    >na sprężynie.

    Tez, ale bardziej mi chodzilo o to, ze razem ze sprezyna, o
    sile/momencie zaleznym od wychylenia,
    ma okres niezalezny od amplitudy.
    A w tym Verge sprezystosc pochodzi z naciagu i jest w miare stala w
    czasie polokresu.

    J.

  • 74. Data: 2019-01-07 23:05:16
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2019-01-07 o 21:25, J.F. pisze:

> [...]
    > sile/momencie zaleznym od wychylenia,
    > ma okres niezalezny od amplitudy.
    > A w tym Verge sprezystosc pochodzi z naciagu i jest w miare stala w

    Obraca się jednak na osi z regulowanym oporem (momentem bezwładności).

    WM

  • 75. Data: 2019-01-08 16:50:39
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "WM" napisał w wiadomości grup
    pl...

    >Obraca się jednak na osi z regulowanym oporem (momentem
    >bezwładności).

    I o tym wlasnie pisze - ten moment bezwladnosci - nazwijmy kolem
    zamachowym, pieknie odmierza okresy czasu, o ile jest polaczone ze
    sprezyna.

    Przy zegarach z tym wychwytem typu Verge osobnej sprezyny do kola
    zamachowego nie bylo,
    namiastke sprezystosci dawal naciag zegara, ale namiastka byla o innej
    ch-ce, i juz nie jest pieknie :-(

    J.