  • 1. Data: 2018-12-01 16:33:43
    Temat: Zgaszona nixie trochę świeci
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Buduję właśnie kolejny zegar nixie. Na razie mam złożony tylko moduł z
    sześcioma lampami, każda z własnym sterownikiem 74141 - tym razem
    zrezygnowałem z pomysłu multipleksowania wyświetlaczy.
    Całość będzie się składała z jeszcze jednej płytki, na której znajdzie
    się układ zasilania, przetwornica generująca napięcie anodowe, układ PWM
    do regulacji jasności świecenia, mikrokontroler (ESP8266 lub PIC32) oraz
    RTC.

    Na razie lampy testuję za pomocą przetwornicy pożyczonej ze starszego,
    niedokończonego projektu. Była ona projektowana z myślą o wyświetlaczu z
    multipleksowaniem, więc może być nieco przeciążona (choć ćwierkania
    cewki nie słychać). Przy braku obciążenia na wyjściu jest około 180V.

    Wyświetlacze działają, jednak zaobserwowałem dziwny efekt - niektóre
    lampy po ustawieniu wszystkich wyjść towarzyszącego im układu 74141 w
    stan wysokiej impedancji wciąż delikatnie świecą. To znaczy nie świeci
    się konkretna cyfra, ale wewnątrz widoczna jest (mniejsza lub większa)
    plamka zjonizowanego gazu. Początkowo myślałem, że może to być winą
    niedokładnie zmytego topnika (miewałem już takie problemy w układach,
    gdzie występowało nieco wyższe napięcie) jednak okazuje się, że efekt
    ten znika po usunięciu 74141 z podstawki.

    Ktoś wie co może być powodem? Niedoskonałość/uszkodzenie niektórych
    scalaków? A może to typowe zachowanie dla tej technologii?

    Zaznaczam, że ścieżki są prowadzone w rozsądnych odstępach. :)

  • 2. Data: 2018-12-01 17:42:52
    Temat: Re: Zgaszona nixie trochę świeci
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@c...usun.slupsk.pl>

    W dniu 01.12.2018 o 16:33, Atlantis pisze:

    > Ktoś wie co może być powodem? Niedoskonałość/uszkodzenie niektórych
    > scalaków? A może to typowe zachowanie dla tej technologii?
    >
    > Zaznaczam, że ścieżki są prowadzone w rozsądnych odstępach. :)

    Zmniejsz napięcie zasilające lampy.

    Grzegorz

  • 3. Data: 2018-12-01 17:53:08
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 1 Dec 2018 16:33:43 +0100, Atlantis napisał(a):
> [...]
    >
    > Ktoś wie co może być powodem? Niedoskonałość/uszkodzenie niektórych
    > scalaków? A może to typowe zachowanie dla tej technologii?

    Ja w nixie biegly nie jestem, ale jak dyskutowalismy ... moze nie ma
    sie co dziwic ?
    141 nie ma az takiej wytrzymalosci napieciowej, zeby cale 180V
    zatrzymac, to moze puszcza malutki prad ?

    -zmierz napiecie na wyjsciach miernikiem cyfrowym, co ma 10Mohm,
    obserwujac lampe.
    Moze sie nie udac, ale moze ta lampa ma drobna uplywnosc.

    -zmniejsz napiecie przetwornicy,

    -obejrzyj napiecie na oscyloskopie - moze przyczyna sa jakies drgania
    na wyjsciu przetwornicy ...

    -zmien 141 na inne sztuki/typy.

    A alternatywnie ... 40 tranzystorow i stosowny rejestr, albo wrocic do
    multipleksowania.

    J.

  • 4. Data: 2018-12-01 19:12:16
    Od: "Pawel \"O'Pajak\"" <o...@g...pl>

    Powitanko,

    > im układu 74141 w
    > stan wysokiej impedancji wciąż delikatnie świecą.
    Po mojemu to 74141 popuszcza. Sam an Nixie nic nie robiłem, ale w znanym
    i lubianym polskim voltomierzu napięcie na tych lampach było niewiele
    wyższe, niż 100 - 120v.

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa

  • 5. Data: 2018-12-01 22:45:59
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 01.12.2018 17:42, Grzegorz Kurczyk wrote:

    > Zmniejsz napięcie zasilające lampy.

    Do jakiej wartości? Opierałem się na informacjach z tej strony:
    http://www.tube-tester.com/sites/nixie/data/in-14/in
    -14.htm

    Parametr min. supply voltage ma tam 170V.

    Rezystory w anodach mają w moim układzie po 15k.

  • 6. Data: 2018-12-01 23:30:43
    Od: Tomasz Szcześniak <t...@e...com>

    Dnia 01.12.2018 Atlantis <m...@w...pl> napisał/a:

    > Parametr min. supply voltage ma tam 170V.
    > Rezystory w anodach mają w moim układzie po 15k.

    Rezystiory w anodach nie mają tu żadnego znaczenia. Coś musi brać prąd z
    katod, czyli wyjścia '141 muszą mieć upływność. Zmierz napięcie na
    wyjściu '141. MOże trafił ci się malowany scalak (poodbno są podrabiane
    w CN), może nie trzyma parametrów (prąd upływu wyjścia), a może po
    prostu napięcie zasilania jest za wielkie. Wskaźniki neonowe, takie jak
    NIXIE świecą już przy małych prądach.

    --
    Tomasz Szcześniak

    t...@s...pl
    FIDO: 2:480/127.134 HYDEPARK moderator
    http://www.stareradia.pl - wszystko o przedwojennej radiotechnice

  • 7. Data: 2018-12-02 03:04:26
    Od: jacek <j...@w...pl>

    W dniu 2018-12-01 o 16:33, Atlantis pisze:
> [...]
    > scalaków? A może to typowe zachowanie dla tej technologii?
    >
    > Zaznaczam, że ścieżki są prowadzone w rozsądnych odstępach. :)

    74141 mogą pracować do ok 60-70V.
    Zmierz prąd płynący przez nie płynący oraz napięcie
    na wyjściach 74141 przy tej poświacie i pochwal się wynikami.
    Rozwiązaniem pewnie będzie ciągłe wyświetlanie co najmniej jednego znaku
    z każdej lampy:)

    --
    pzdr, j.r.

  • 8. Data: 2018-12-02 16:17:01
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2018-12-01 o 22:45, Atlantis pisze:

    > Do jakiej wartości? Opierałem się na informacjach z tej strony:
    > http://www.tube-tester.com/sites/nixie/data/in-14/in
    -14.htm

    > Parametr min. supply voltage ma tam 170V.
    Masz dużo za dużo, powinno Ci wystarczyć 110-120V.

    --
    Pozdr
    Janusz

  • 9. Data: 2018-12-05 10:01:34
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 02.12.2018 03:04, jacek wrote:

    > Rozwiązaniem pewnie będzie ciągłe wyświetlanie co najmniej jednego znaku
    > z każdej lampy:)

    Ok, wygląda na to, że faktycznie masz rację. Chociaż 74141 posiada opcję
    ustawienia wyjść w stan wysokiej impedancji, to nie jest to zalecane
    przy pracy z lampami nixie. Na paru formach spotkałem się już z taką
    właśnie opinią.

    Swoją drogą jeszcze w temacie - niby banał, ale nie chcę popełnić
    jakiegoś prostego błędu, przez przeoczenie czegoś na etapie
    projektowania płytki. Czy są jakieś szczególne wymagania związane ze
    sterowaniem jasnością nixie za pomocą PWM?

    W poprzednim projekcie do multipleksowania anod lamp stosowałem
    transoptory na wysokie napięcie. Jednak z tego co widzę, to wielu
    autorów zegarów na tych lampach nie stosuję w ogóle żadnej optoizolacji,
    dając najzwyklejsze tranzystory, których bazy/bramki maja połączenie
    galwaniczne z pinem mikrokontrolera. Faktycznie nie wiem czy przypadkiem
    nie ma to więcej sensu - w końcu 74141 i tak będą zasilane z tego samego
    obwodu co reszta układu.

    W moim projekcie tuż za przetwornicą znajdzie się jakiś element, który
    będzie sterował całą linią zasilającą lampy za pocą sygnału PWM o
    częstotliwości kilkuset Hz.

    Czy elementem tym powinien być?
    1) Transoptor z wyjściem tranzystorowym
    2) Tranzystor bipolarny
    3) Tranzystor MOSFET

    Czy przy tej częstotliwości wskazane jest zaopatrywanie tranzystora w
    dodatkowy driver, czy też równie dobrze mogę nim sterować bezpośrednio z
    pinu mikrokontrolera?