  • 1. Data: 2019-12-26 03:44:05
    Temat: Zimno
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Stal na mrozie slabnie? Czyby nie ?

    https://www.youtube.com/watch?v=hAxi5YXTjEk

    No i jestem zdziwiony
    -ze jakies przemiany zachodza w takich temperaturach, i to dosc
    szybko.

    -podgrzanie sie narzedzia w czasie obrobki nie odwraca zmian ?

    J.

  • 2. Data: 2019-12-26 05:42:30
    Temat: Re: Zimno
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    > -podgrzanie sie narzedzia w czasie obrobki nie odwraca zmian ?

    Słyszałeś, pan powiedział: odpuszczanie w 300-400 C powoduje częściową przemianę
    martenzytu w perlit.

  • 3. Data: 2019-12-26 16:36:30
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 25 Dec 2019 20:42:30 -0800 (PST), Konrad Anikiel napisał(a):

    > Słyszałeś, pan powiedział: odpuszczanie w 300-400 C powoduje częściową przemianę
    martenzytu w perlit.

    Nie ma takich temperatur na krawedzi skrawajacej ?

    J.

  • 4. Data: 2019-12-26 17:05:50
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu czwartek, 26 grudnia 2019 16:37:03 UTC+1 użytkownik J.F. napisał:

    > Nie ma takich temperatur na krawedzi skrawajacej ?

    Zależy.

  • 5. Data: 2019-12-28 07:54:37
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2019-12-26, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    > szybko.
    >
    > -podgrzanie sie narzedzia w czasie obrobki nie odwraca zmian ?

    Tak przy okazji, jak robimy "quenching" takich narzędzi to jaka część
    ich końcowej twardości wynika z przemian fazowych (krystalicznych etc.),
    a jaka z napężeń?

    --
    Marcin

  • 6. Data: 2019-12-28 10:14:38
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu sobota, 28 grudnia 2019 07:54:37 UTC+1 użytkownik Marcin Debowski napisał:

    > Tak przy okazji, jak robimy "quenching" takich narzędzi to jaka część
    > ich końcowej twardości wynika z przemian fazowych (krystalicznych etc.),
    > a jaka z napężeń?

    Łatwo sprawdzić. Wystarczy znaleźć sposób na wywołanie naprężeń cieplnych bez obróbki
    cieplnej (żeby nie było przemian), ewentualnie sposób na wywołanie przemian fazowych
    bez grzania (żeby nie było naprężeń). Wtedy można będzie porównać.

  • 7. Data: 2019-12-28 10:57:42
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2019-12-28, Konrad Anikiel <a...@g...com> wrote:

> [...]
    > cieplnych bez obróbki cieplnej (żeby nie było przemian), ewentualnie
    > sposób na wywołanie przemian fazowych bez grzania (żeby nie było

    Nanoindentation bym zrobił bo to będzie efekt powierzchniowy, czy
    "skóra" będzie za cienka? Jeśli 10-20um to powinno pokazać różnicę.
    Wymodelowac też się chyba powinno dać?

    --
    Marcin

  • 8. Data: 2019-12-28 22:39:05
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu sobota, 28 grudnia 2019 10:57:43 UTC+1 użytkownik Marcin Debowski napisał:

    > Nanoindentation bym zrobił bo to będzie efekt powierzchniowy, czy
    > "skóra" będzie za cienka? Jeśli 10-20um to powinno pokazać różnicę.

    No ale własności hartowanych głęboko i odpuszczanych narzędzi nie biorą się z
    powierzchni. Zresztą nagniatanie jak najbardziej zmienia strukturę metalurgiczną.

    > Wymodelowac też się chyba powinno dać?

    Wszystko się da zasymulować, ale trzeba mieć model materiału poprawnie opisujący te
    zjawiska które w danym przypadku zachodzą/mają wpływ na obserwowalne zachowanie. No i
    solver który by to potrafił porachować. Brzmi trochę jak taki mały Manhattan Project.

  • 9. Data: 2019-12-29 02:02:11
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2019-12-28, Konrad Anikiel <a...@g...com> wrote:

    > No ale własności hartowanych głęboko i odpuszczanych narzędzi nie
    > biorą się z powierzchni. Zresztą nagniatanie jak najbardziej zmienia
    > strukturę metalurgiczną.

    No właśnie o to pytam, gdyż albowiem się na tym nie znam. Wiem
    natomiast, że efekt wywołany naprężeniami (ściskającymi) może wpływac na
    twardość.

    Co do nanoidentacji, zmienia, ale mówimy o próbie ustalenia wpływu 2ch
    różnych czynników, więc jeśli materiał bliżej powierzchni okazałby się
    twardszy...
    Z drugiej strony będzie on pewnie też inny morfologicznie/fazowo więc
    pojedynczym pomiarem się nic nie wywnioskuje. Trzeba by mieć materiał
    porównawczy z identycznym składem i morfologią.

    --
    Marcin

  • 10. Data: 2019-12-29 07:46:58
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu niedziela, 29 grudnia 2019 02:02:12 UTC+1 użytkownik Marcin Debowski napisał:

> [...]
    > pojedynczym pomiarem się nic nie wywnioskuje. Trzeba by mieć materiał
    > porównawczy z identycznym składem i morfologią.

    Ja nie daję Ci definitywnych odpowiedzi, bo nie jestem ekspertem. Znam się jako tako
    na wąskim fragmencie tematu, mam kilka typowych materiałów których używam na co dzień
    więc nieźle potrafię przewidzieć ich zachowanie w warunkach typowych dla moich
    procesów. Trochę za mało żeby wyciągać ogólne wnioski i budować Teorię Wszystkiego.
    Ale jest trochę ciekawych zjawisk które o Twoje pytanie zahaczają. mam pewien proces
    który bierze cienką (między 1.5 a 2 mm) blachę z 316 i usuwa część materiału po
    jednej stronie. Blacha ta jest w hucie walcowana na zimno w postaci długiej taśmy.
    Takie walcowanie wywołuje bardzo duży zgniot, który zawsze pociąga za sobą bardzo
    wysokie naprężenia resztkowe które są rozciągające przy obu powierzchniach i
    ściskające w środku grubości. Na koniec walcowania wymagane jest wyżarzanie
    ujednoradniające które poprzez relaksację naprężeń (rekrystalizacja, pełzanie) ma na
    celu wyzerowanie tych naprężeń. Niestety, w celu redukcji kosztów, robi się to słabo,
    duża część naprężeń w stali pozostaje. Spowodowane jest to kiepskim procesem wytopu,
    który niewystarczająco wzbogaca skład w azot, taka stal po zbyt głębokim wyżarzaniu
    nie spełniłaby wymagań wytrzymałościowych. No więc te moje blachy, kupione od taniego
    producenta, po usunięciu części materiału po jednej stronie- wyginają się w łuk. Pod
    własnym ciężarem nie są w stanie płasko leżeć na stole. Wniosek taki że w każdym
    produkcie i procesie przemysłowym wszystkie te zjawiska w mikro i makro skali są ze
    sobą powiązane, jak coś sobie ułatwisz w jednym miejscu, to w drugim miejscu wyjdzie
    zonk.