  • 11. Data: 2019-12-29 09:20:21
    Temat: Re: Zimno
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2019-12-29 o 07:46, Konrad Anikiel pisze:

    > mam pewien proces który bierze cienką (między 1.5 a 2 mm) blachę z 316 i usuwa
    część materiału po jednej stronie.

    Jaką techniką usuwany jest ten materiał? I ile z grubości jest usuwane?

  • 12. Data: 2019-12-29 10:00:55
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu niedziela, 29 grudnia 2019 09:21:10 UTC+1 użytkownik cef napisał:

    część materiału po jednej stronie.

    > Jaką techniką usuwany jest ten materiał? I ile z grubości jest usuwane?

    Niestety, to jest publiczne forum, więc nazwiska i adresy do wiadomości redakcji.

  • 13. Data: 2019-12-29 13:51:58
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2019-12-29 o 10:00, Konrad Anikiel pisze:

    część materiału po jednej stronie.

    > Niestety, to jest publiczne forum, więc nazwiska i adresy do wiadomości redakcji.

    Efekty zdejmowania warstwy wierzchniej nie są dla mnie jakimś zaskoczeniem.
    Bardziej intrygujący jest dla mnie sam proces wycieniania kwasianej
    blaszki 1,5mm,
    ale skoro tajemnica, to trudno.

  • 14. Data: 2019-12-29 14:21:45
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 29 Dec 2019 13:51:58 +0100, cef napisał(a):

> [...]
    >
    > Efekty zdejmowania warstwy wierzchniej nie są dla mnie jakimś zaskoczeniem.
    > Bardziej intrygujący jest dla mnie sam proces wycieniania kwasianej

    Trawienie ?

    Bo inne techniki ... czy nie wprowadzaja naprezen ?

    J.

  • 15. Data: 2019-12-30 11:21:58
    Od: robot <a...@o...pl>

    W dniu 2019-12-26 o 03:44, J.F. pisze:

    > Stal na mrozie slabnie? Czyby nie ?
    >
    > https://www.youtube.com/watch?v=hAxi5YXTjEk
    >

    > No i jestem zdziwiony
    > -ze jakies przemiany zachodza w takich temperaturach, i to dosc
    > szybko.
    >
    > -podgrzanie sie narzedzia w czasie obrobki nie odwraca zmian ?
    >
    > J.

    Widziałem na jutubie mszyny CNC działające w niskich temperaturach.

  • 16. Data: 2019-12-31 05:58:26
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2019-12-29, Konrad Anikiel <a...@g...com> wrote:
> [...]
    > ujednoradniające które poprzez relaksację naprężeń (rekrystalizacja,
    > pełzanie) ma na celu wyzerowanie tych naprężeń. Niestety, w celu
    > redukcji kosztów, robi się to słabo, duża część naprężeń w stali
    > pozostaje. Spowodowane jest to kiepskim procesem wytopu, który
    > niewystarczająco wzbogaca skład w azot, taka stal po zbyt głębokim
    > wyżarzaniu nie spełniłaby wymagań wytrzymałościowych. No więc te moje
    > blachy, kupione od taniego producenta, po usunięciu części materiału
    > po jednej stronie- wyginają się w łuk. Pod własnym ciężarem nie są w

    Ciekawe, także z tego względu, że zdarzają się nam dość często projekty
    w których nakładamy metodami mokrymi (sol-gel) na stosunkowo cienką
    blachę powłoki ceramiczne i prawie zawsze są cyrki wynikające z
    kurczenia takiej powłoki w czasie jej termicznego utwardzania.

    Ostatnio nawet cudowalismy z wyginaniem blachy przed utwardzaniem -
    zdjęcie warstwy mogłoby wykonać taką robotę w bardziej uniwersalny
    sposób. Z tym, że na ogół pracujemy z aluminium, a to chyba
    nieporównywalne do stali.

    Ale też przypomniałeś mi inny projekt, w którym miałem blachę z 304 i
    też opracowywałem dla tego ceramiczną powłokę. Ponieważ miałem do
    dyspozycji linię z piaskowaniem to uzyłem jej aby przygotować
    powierzchnie i te bachy się po tym też istotnie wyginały - musieliśmy
    piaskować z 2-ch stron. I teraz ciekawe czy się wyginały przez indukcje
    naprężeń czy jak u Ciebie usuwanie warstwy. Niestety, w tej chwili już
    nie pamiętam, w którą stronę się wyginały.

    --
    Marcin

  • 17. Data: 2019-12-31 07:49:05
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu wtorek, 31 grudnia 2019 05:58:26 UTC+1 użytkownik Marcin Debowski napisał:

> [...]
    > naprężeń czy jak u Ciebie usuwanie warstwy. Niestety, w tej chwili już
    > nie pamiętam, w którą stronę się wyginały.

    Kompensowanie jednego niekontrolowanego zjawiska drugim niekontrolowanym zjawiskiem
    teoretycznie może się udać, ale musiałbyś mieć dużo szczęścia :-)

    Trzeba się zastanowić nad mechanizmem wyginania się takiej blachy w piecu. Masz na
    obu powierzchniach naprężenie rozciągające, w środku wychodzi ściskające, tyle go tam
    jest ile potrzeba dla stanu równowagi. Ładujesz to do pieca, w którym nierównomiernie
    to podgrzewasz, bo jedna strona jest trochę zaizolowana, a i grzałki pewnie nie są
    super symetryczne. Wraz ze wzostem temperatury spada granica plastyczności stali. Na
    początku nic się nie dzieje, każda strona blachy ciągnie metal w swoją stronę, każda
    z tą samą siłą. Ale po stronie cieplejszej dojdzie wcześniej do uplastycznienia,
    znaczy te włókna nie utrzymają naprężenia i popłyną. Znaczy strona chłodniejsza
    przeciągnie blachę na swoją stronę, trwale, bo po drugiej stronie przekroczono
    granicę plastyczności. Znaczy weryfikowalna hipoteza brzmi: jeśli blacha wygina się
    tak że warstwa ceramiczna znajduje się po stronie wklęsłej, to znaczy że za szybko
    grzejesz i w którymś momencie pojawia się za duża różnica temperatur.

    Równie dobrze może wyginać się w drugą stronę, bo efekt od niesymetrycznie ułożonych
    grzałek w piecu jest silniejszy niż od izolacji cieplnej warstwy ceramicznej. Chodzi
    mi o to że w inżynierii trzeba umieć formułować weryfikowalne hipotezy. Bez tego to
    jest szamanizm, nie inżynieria :-)

  • 18. Data: 2020-01-03 01:25:17
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2019-12-31, Konrad Anikiel <a...@g...com> wrote:

> [...]
    > podgrzewasz, bo jedna strona jest trochę zaizolowana, a i grzałki
    > pewnie nie są super symetryczne. Wraz ze wzostem temperatury spada

    Ta powłoka ceramiczna się kurczy się w czasie utwardzania, a że
    przyczepność jest dobra to pociąga za soba podłoże. Proces jest
    umiarkowanie kontrolowalny, ale jest dobrze zdefiniowany (powtarzalny)
    ze strony powłoki. Ale jakby to miało byc coś co wczesniej opisałeś to
    tu raczej upa, bo jak zdefiniowac poddostawcy specyfikację dla takiej
    blachy? Natomiast w przypadku aluminium, które się tez przy piaskowaniu
    wygina to process mógłby byc całkiem do opanowania, o ile to wyginanie
    wynikałoby z wprowadzanie powierzchniowych naprężeń piaskowaniem, a nie ich
    usuwania z warstwą.

    --
    Marcin

  • 19. Data: 2020-01-03 07:31:57
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu piątek, 3 stycznia 2020 01:25:18 UTC+1 użytkownik Marcin Debowski napisał:

> [...]
    > wynikałoby z wprowadzanie powierzchniowych naprężeń piaskowaniem, a nie ich

    A te naprężenia od piaskowania blachy aluminiowej są powtarzalne? Nie zależą na
    przykład od drobnych różnic składu/własności między różnymi partiami/wytopami?

  • 20. Data: 2020-01-05 03:15:20
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2020-01-03, Konrad Anikiel <a...@g...com> wrote:

    > A te naprężenia od piaskowania blachy aluminiowej są powtarzalne? Nie
    > zależą na przykład od drobnych różnic składu/własności między różnymi
    > partiami/wytopami?

    Aż tak to MZ nie powinny, bo co warte byłoby okreslenie "spec" dla
    konkretnych stopów? Jak biorę takie 2024 to nie spodziewałbym się jakiś
    katastrofalnych rożnic. Oczywiście trzeba to sprawdzić, jeśli się już
    ktoś zabierze za taki projekt :)

    Ale jest też coś innego, co komplikuje sytuację. Te powłoki są
    utwardzane w zakresie 200-400C, a popatrzyłem sobie po literaturze i dla
    walcowanych stopów Al w zakresie ca 200-350C zachodzi rekrystalizacja i
    istotnie spada np. wytrzymałość na rozciąganie, "yield stress" (jak to
    jest po polsku? Naprężenie na granicy plastyczności?"), więc należałoby
    się spodziewać naprężenia resztkowe i inne też mogą oberwać.

    --
    Marcin