  • 1. Data: 2018-04-10 13:36:46
    Temat: Zjawisko Leidenfrosta jako napęd
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    Kropla porusza się pod górę na ząbkowanej bieżni:
    https://youtu.be/zzKgnNGqxMw

    --
    WM

  • 2. Data: 2018-04-10 14:20:37
    Temat: Re: Zjawisko Leidenfrosta jako napęd
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu wtorek, 10 kwietnia 2018 13:36:53 UTC+2 użytkownik WM napisał:
    > Kropla porusza się pod górę na ząbkowanej bieżni:
    > https://youtu.be/zzKgnNGqxMw

    Moja chora wyobraźnia widzi wymienniki ciepła z ujemnym spadkiem ciśnienia, albo tani
    napęd pojazdów na/podwodnych. Jakoś nie mówi się że ta ząbkowana powierzchnia nie
    musi być gorąca. Można użyć ultradźwięków, można sobie pomagać powłokami
    hydrofobowymi. Nadprzewodzące wodociągi, to by dopiero było coś!

  • 3. Data: 2018-04-10 15:30:41
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2018-04-10, Konrad Anikiel <a...@g...com> wrote:

    > Moja chora wyobraźnia widzi wymienniki ciepła z ujemnym spadkiem
    > ciśnienia, albo tani napęd pojazdów na/podwodnych. Jakoś nie mówi się

    Wymienniki ciepła z Leidenfrostem to chyba nie, bo będzie bariera
    gazowa, która pewnie znacząco obniży przewodnictwo/wymianę.

    > że ta ząbkowana powierzchnia nie musi być gorąca. Można użyć
    > ultradźwięków, można sobie pomagać powłokami hydrofobowymi.

    Jest takie coś co się nazywa SAW (Surface Acoustic Waves). W układach
    mikroprzepływowych można wykorzystywać do transportu cieczy.
    Powierzchnia gładka.

    --
    Marcin

  • 4. Data: 2018-04-10 18:51:22
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2018-04-10 o 14:20, Konrad Anikiel pisze:

> [...]
    nie musi być gorąca. Można użyć ultradźwięków, można sobie pomagać powłokami
    hydrofobowymi. Nadprzewodzące wodociągi, to by dopiero było coś!

    Chyba są torpedy kawitacyjne.
    Zamiast tarcia metal-ciecz jest tarcie metal- para wodna.

    Co do wymienników ciepła to widzę takie parowniki i nawilżacze.
    W parownikach z konwekcją swobodną, ruch cieczy jest słaby i rozpędzanie
    kropli przyda się.

    Jak są rozpędzane krople w drukarkach plujkach?

    WM

  • 5. Data: 2018-04-10 20:24:05
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu wtorek, 10 kwietnia 2018 22:30:41 UTC+9 użytkownik Marcin Debowski napisał:

    > Wymienniki ciepła z Leidenfrostem to chyba nie, bo będzie bariera
    > gazowa, która pewnie znacząco obniży przewodnictwo/wymianę.

    Kotły parowe, albo wytwornice pary z ciepła odpadowego czy takie do atomówek.
    Musiałyby być większe, żeby skompensować niższy HTC, ale zysk jest na niższym
    parasitic power, plus zabezpieczenie przed skutkami zaniku zasilania. Im więcej
    reaktor daje ciepła tym bardziej wymiennik je odbiera.

    > Jest takie coś co się nazywa SAW (Surface Acoustic Waves). W układach
    > mikroprzepływowych można wykorzystywać do transportu cieczy.
    > Powierzchnia gładka.

    Inna skala, ale nie wiem jak to się da skalować. Obawiam się że im większy wymiennik
    tym niższa sprawność by wyszła.

  • 6. Data: 2018-04-10 20:27:28
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu środa, 11 kwietnia 2018 01:51:24 UTC+9 użytkownik WM napisał:

> [...]
    > >

    > Chyba są torpedy kawitacyjne.
    > Zamiast tarcia metal-ciecz jest tarcie metal- para wodna.

    Sam bąbel pary niczego tam nie napędza.

    > Co do wymienników ciepła to widzę takie parowniki i nawilżacze.
    > W parownikach z konwekcją swobodną, ruch cieczy jest słaby i rozpędzanie
    > kropli przyda się.

    O, właśnie.

    > Jak są rozpędzane krople w drukarkach plujkach?

    Nagły wzrost ciśnienia w kanale, albo oporowo/kawitacyjnie, albo piezoelektrycznie.

  • 7. Data: 2018-04-10 23:01:23
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2018-04-10 o 20:27, Konrad Anikiel pisze:

> [...]
    nie musi być gorąca. Można użyć ultradźwięków, można sobie pomagać powłokami
    hydrofobowymi. Nadprzewodzące wodociągi, to by dopiero było coś!

    Może się wytworzyć sprzężenie zwrotne dodatnie.
    Odparowanie pojawia się przy danej prędkości opływu.
    Następuje przyśpieszanie ruchu opływających kropel, co redukuje tarcie a
    szybszy opływ to zwiększone odparowanie.

    > O, właśnie.

    > Nagły wzrost ciśnienia w kanale, albo oporowo/kawitacyjnie, albo piezoelektrycznie.

    Tu jest trochę pomysłów na wykorzystanie zjawiska:

    https://www.nature.com/articles/nphys1925

    WM

  • 8. Data: 2018-04-11 00:11:59
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2018-04-10, Konrad Anikiel <a...@g...com> wrote:

> [...]
    > zysk jest na niższym parasitic power, plus zabezpieczenie przed
    > skutkami zaniku zasilania. Im więcej reaktor daje ciepła tym bardziej

    Ale w urządzenia odparowujących dąży się do tego, aby ciecz zwilżała
    powierzchnię, a nie się od niej separowała. Efekt Leidenfrosta jest tu
    wyjatkowo nieporządany i wręcz się z nim walczy. To samo zresztą dotyczy
    powierzchni hydrofobowych. Po prosu wymiana ciepła przy takim efekcie
    bardzo kuleje bo idzie przez fazę gazową. Efekt jest taki, że ciecz
    odparowuje dużo wolniej i sprawność leci na łeb.

    Doskonale to widać np. w żelazkach parowych, które mają funkcję shot of
    staem. Wystarczy zanieczyścić wodę olejem i tyle po ładnej parze.

    --
    Marcin

  • 9. Data: 2018-04-11 01:21:42
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu środa, 11 kwietnia 2018 07:12:00 UTC+9 użytkownik Marcin Debowski napisał:

    > Ale w urządzenia odparowujących dąży się do tego, aby ciecz zwilżała
    > powierzchnię, a nie się od niej separowała.

    No więc wyobraź sobie przez chwilę że to tylko przesąd i czasem warto się zastanowić
    nad korzyściami z porzucenia takich przesądów. Ja w niektórych konstrukcjach
    świadomie unikam zbyt intensywnego zwilżania w parownikach. Może nie są to
    najczęściej na świecie spotykane wymienniki ciepła, ale czasem tak jest lepiej ze
    względu na żywotność urządzenia. Bo korozja, bo zniszczenie od TMF/HCF, bo
    stabilność/LCF, bo silniejsza interakcja z pełzaniem itd.

  • 10. Data: 2018-04-11 01:32:02
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu środa, 11 kwietnia 2018 06:01:25 UTC+9 użytkownik WM napisał:
    > Tu jest trochę pomysłów na wykorzystanie zjawiska:
    >
    > https://www.nature.com/articles/nphys1925

    Trochę nie z mojej bajki. Ja już kombinuję jak wytworzyć te schodki w
    mikrokanalikach.