  • 1. Data: 2018-08-09 11:26:33
    Temat: Złącze M.2
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Intel(R) H97 Express Chipset with RAID 0, 1, 5, 10 and Intel(R) Rapid
    Storage Technology 13 support
    - 1 x M.2 Socket 3 with M Key, type 2260/2280 storage devices support
    (both SATA & PCIE mode)*

    * M.2 Socket 3 shares bandwidth with SATA_5/6, and supports M Key and
    type 2260/2280
    storage devices.

    Powyższe jest napisane w opisie płyty. Wynika z tego że do złącza mogę
    wetknąć dysk SATA albo PCIe. Jak wetknę dysk SATA to nie mogę używać
    złącz SATA numer 5 i 6. A co jak wetknę dysk PCIe? IMO złącza SATA 5 i 6
    nie będą blokowane. Dobrze kombinuję?
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 2. Data: 2018-08-09 12:14:20
    Temat: Re: Złącze M.2
    Od: Roman Tyczka <n...@b...no>

    On Thu, 9 Aug 2018 11:26:33 +0200, Jacek Maciejewski wrote:

> [...]
    > type 2260/2280
    > storage devices.
    >
    > Powyższe jest napisane w opisie płyty. Wynika z tego że do złącza mogę

    Jak wetkniesz do M.2 dysk SATA?

    > złącz SATA numer 5 i 6. A co jak wetknę dysk PCIe? IMO złącza SATA 5 i 6
    > nie będą blokowane. Dobrze kombinuję?

    Nie napisali nic o blokowaniu tylko o współdzieleniu przepustowości.

    --
    pozdrawiam
    Roman Tyczka

  • 3. Data: 2018-08-09 12:15:12
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

> [...]
    > wetknąć dysk SATA albo PCIe. Jak wetknę dysk SATA to nie mogę używać
    > złącz SATA numer 5 i 6. A co jak wetknę dysk PCIe? IMO złącza SATA 5 i 6

    Nie patrzyłem do dokumentacji, opieram się wyłącznie na tym, co wyżej
    zacytowałeś.
    Nie widzę żadnej informacji o niemożności współużywania SATA i M.2. Jest
    tylko informacja o wspóldzieleniu pasma, więc w przypadku szczególnym
    dyski nie będą pracować z prędkością nominalną.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 4. Data: 2018-08-09 13:42:13
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Thu, 9 Aug 2018 12:14:20 +0200, Roman Tyczka napisał(a):

    > Jak wetkniesz do M.2 dysk SATA?
    Normalnie. Są dyski M.2 SATA.
    > Nie napisali nic o blokowaniu tylko o współdzieleniu przepustowości.
    Niby racja... Ale mi chodzi o to czy jeśli dysk będzie typu PCIe to nie
    będzie współdzielił transferu z złączami SATA.

    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 5. Data: 2018-08-09 17:32:42
    Od: "Andrzej P. Wozniak" <u...@p...onet.pl.invalid>

    Osoba podpisana jako Jacek Maciejewski <j...@g...pl>
    w artykule <news:2vdym4ph1y7q$.8v7aavhz4ylk$.dlg@40tude.net> pisze:

> [...]
    > type 2260/2280 storage devices.
    >
    > Powyższe jest napisane w opisie płyty. Wynika z tego że do złącza mogę

    Nie znam się, ale się wypowiem.

    Jest napisane, że dysk M.2 może pracować _w_ _trybie_ SATA albo PCIe.
    Tryb SATA może być wymagany, jeśli chcesz, żeby to był dysk startowy.
    Być może nie każdy dysk M.2 umie pracować w obu trybach.

    > Jak wetknę dysk SATA to nie mogę używać
    > złącz SATA numer 5 i 6. A co jak wetknę dysk PCIe? IMO złącza SATA 5 i 6
    > nie będą blokowane. Dobrze kombinuję?

    Jest napisane, że złącze M.2 i złącza SATA 5 i 6 mają wspólne pasmo, więc
    możliwość korzystania z kanałów SATA zależy od tego, w jakim trybie będzie
    pracował dysk M.2. M.2 w trybie PCIe zapewne wykorzysta pasmo dwóch kanałów
    SATA, dla M.2 w trybie SATA _może_ być jeden kanał SATA wolny. Jeśli płyta
    nie ma fizycznie zamontowanych gniazd dla tych kanałów, to jest to tylko
    informacja o tym, jak sterowniki systemu mogą widzieć podłączone urządzenie.

    Wszędzie piszę ,,może", bo w rzeczywistości decyduje BIOS/UEFI, coraz
    częściej przeznaczony dla opornych - jeśli nie można czegoś skonfigurować,
    to domyślnie jest odporne na głupotę, czyli dysk M.2 zapewne dostaje oba
    kanały SATA na wyłączność niezależnie od trybu, w jakim pracuje.

    Jak już wczesniej napisałem - nie znam się i sam jestem ciekaw...

    --
    Andrzej P. Woźniak u...@p...onet.pl (zamień miejscami z<->h w adresie)

  • 6. Data: 2018-08-09 18:42:28
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    W dniu 2018-08-09 o 17:32, Andrzej P. Wozniak pisze:
> [...]
    > Tryb SATA może być wymagany, jeśli chcesz, żeby to był dysk startowy.
    > Być może nie każdy dysk M.2 umie pracować w obu trybach.

    Dysk kupujesz albo M.2 SATA albo M.2 PCIe/NVMe.
    NVMe musi mieć wsparcie BIOS. A potem aby Windows 7 go widział trzeba
    dograć do niego łatę ze wsparciem NVMe. Win 10 da se rady.

> [...]
    > SATA, dla M.2 w trybie SATA _może_ być jeden kanał SATA wolny. Jeśli płyta

    M.2 SATA zajmuje port SATA (jeden !!), tu piszą o porcie SATA_5/6 -
    piszą o JEDNYM porcie, a nie dwóch !! sprawdź w instrukcji który ma
    oznaczenie [SATA_5/6] i tam nie wtykaj dysku/CDROM'a itp. jeśli kupisz
    dysk M.2 SATA. Może jednocześnie pracować tylko jedno.

    Dysk M.2 PCIe/NVMe nie zajmuje SATA bo to inne linie. Ma swoją linię
    PCIe x1.

    --
    Irokez

  • 7. Data: 2018-08-09 22:24:16
    Od: "Andrzej P. Wozniak" <u...@p...onet.pl.invalid>

    Osoba podpisana jako Irokez <n...@w...pl>
    w artykule <news:5b6c6eed$0$676$65785112@news.neostrada.pl> pisze:

    > Dysk kupujesz albo M.2 SATA albo M.2 PCIe/NVMe.
    > NVMe musi mieć wsparcie BIOS. A potem aby Windows 7 go widział trzeba
    > dograć do niego łatę ze wsparciem NVMe. Win 10 da se rady.

    A Linux jak? Jaka musi być wersja kernela, czy dla dysku startowego PCIe
    trzeba oddzielnie dorzucać jakieś sterowniki?
    Weźmy na przykład Linux Mint 18.3.

    > M.2 SATA zajmuje port SATA (jeden !!), tu piszą o porcie SATA_5/6 - piszą
    > o JEDNYM porcie, a nie dwóch !!

    Nie miałem na myśli zajętości dwóch kanałów przez dysk M.2 SATA, ale możliwą
    dostępność jednego kanału, jeśli są gniazda na płycie i BIOS/UEFI to
    przewiduje.

    > sprawdź w instrukcji który ma oznaczenie [SATA_5/6] i tam nie wtykaj
    > dysku/CDROM'a itp. jeśli kupisz dysk M.2 SATA. Może jednocześnie pracować
    > tylko jedno.

    Przypadku notebooka z dyskiem M.2 to chyba nie dotyczy - tam zwykle są tylko
    dwa kanały SATA, więc 5/6 leżą odłogiem.

    > Dysk M.2 PCIe/NVMe nie zajmuje SATA bo to inne linie. Ma swoją linię PCIe
    > x1.

    Dzięki za informację. Niestety, instrukcje teraz też są pisane dla opornych
    i nie w każdej można znaleźć wszystko tak jasno wyłożone, jeżeli w ogóle.

    --
    Andrzej P. Woźniak u...@p...onet.pl (zamień miejscami z<->h w adresie)

  • 8. Data: 2018-08-09 23:10:17
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    W dniu 2018-08-09 o 22:24, Andrzej P. Wozniak pisze:

    > A Linux jak? Jaka musi być wersja kernela, czy dla dysku startowego PCIe
    > trzeba oddzielnie dorzucać jakieś sterowniki?
    > Weźmy na przykład Linux Mint 18.3.

    Nie mam pojęcia, może ktoś kto Linuxa używa się wypowie. Ja tylko jak muszę.

    > Przypadku notebooka z dyskiem M.2 to chyba nie dotyczy - tam zwykle są
    > tylko
    > dwa kanały SATA, więc 5/6 leżą odłogiem.

    Intel(R) H97 Express Chipset w notebooku??

    --
    Irokez

  • 9. Data: 2018-08-10 02:19:32
    Od: "Andrzej P. Wozniak" <u...@p...onet.pl.invalid>

    w artykule <news:5b6cadb1$0$594$65785112@news.neostrada.pl> pisze:

    > Nie mam pojęcia, może ktoś kto Linuxa używa się wypowie. Ja tylko
    > jak muszę.

    Aha.

    > Intel(R) H97 Express Chipset w notebooku??

    W tym, co do mnie teraz trafił (Lenovo ThinkPad L430), jest wcześniejszy
    chipset Mobile Intel HM76 Express, ale _moje_ pytanie było ogólne
    i dotyczyło M.2.
    Chciałem po prostu skorzystać z okazji, bo kto wie, co się trafi następnego
    - może jakiś Alienware albo kadłubek do gier...

    --
    Andrzej P. Woźniak u...@p...onet.pl (zamień miejscami z<->h w adresie)

  • 10. Data: 2018-08-10 07:56:34
    Od: Dominik Ałaszewski <D...@g...pl.invalid>

    Dnia 09.08.2018 Andrzej P. Wozniak <u...@p...onet.pl.invalid> napisał/a:

    > A Linux jak? Jaka musi być wersja kernela, czy dla dysku startowego PCIe
    > trzeba oddzielnie dorzucać jakieś sterowniki?

    Nie trzeba, kernel ma "w sobie" sterowniki. PCIe od wersji 3.3, więc dość
    starej.

    https://nvmexpress.org/resources/drivers/linux-drive
    r-information/

    "All major Linux distributions have NVMe driver in-box support(..)
    The current status of the driver is included in the kernel
    (3.3 or later)."

    Oczywiście firmware (BIOS czy inne UEFI) musi umieć
    się bucić z takiego dysku, choć rzecz jasna można stosować
    protezy w postaci /boot na innym urządzeniu.

    Pisząc na priv zmień domenę na gmail.