  • 1. Data: 2018-03-10 21:54:37
    Temat: Zmniejszenie mocy PC
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    Cześć.

    W poprzednim watku wyszlo na to że Atomy nie wyrabiają pełnego 100BM/s w
    sieci.

    Rozglądam się za czymś co wyrabia.

    Jedyna mozliwością jaką mam aby zblizyc sie do poboru mocy przez Atoma
    jest underclocking normalnego CPU.

    Sprawdzilem ile w ten sposób dam rade obciąć na kilku zabawkach które
    mam w domu. Tak się składa że to wszystko AMD.

    Niewiele.

    Taki na przykład AMD 64 x2 4000+ zkręcony najniżej jak się da zmienia
    pobór mocy z 70W na 50W. Liczone od strony zasilacza, płyta nie zawiera
    żanych peryferiów.

    Kiepsko i to bardzo.

    Pytanie więc brzmi: jaka platforma powinna dać rade zjechać absurdalnie
    nisko i jeszzcze być rozsądnie tania? Nie mam żadnego C2D do zabawy wiec
    nie wiem ile dam rade uciąć z poboru mocy. Nie mam tez ix aby to sprawdzić.

    Teroetycznie lezy mi nieuzywany G4400, ale nie mam wolnej płyty. Płyty
    LGA1151 zaś są drogie. Ponadto procesory z tej serii chyba uniemożlwiają
    manipulowanie mnożnikiem.

    Może inne pytanie: która seria ix będzie łatwo odkręcalna i nie będzie
    zawierała zabezpieczeń przed manipulowaniem? Zakładam że jak wsadze
    jakiś powiedzmy i3 z pierwszych generacji, ze zmniejszona
    czestotliwością to i tak bedę szybszy od tego Atoma. Pozostaje nieasne
    ile CPU+Płyta zje energii w najmniejszym możliwym taktowaniu, jak widze
    na przykładzie starych płyt pod AMD to niewiele można ugrać.

    A może istnieją "normalne" płyty ATX do których mozna wsadzić procesory
    z laptopów (jakieś z serii C2D?). Płyta laptopowa odpada z powodu braku
    portów sata i ogólnej upierdiwości w używaniu.

  • 2. Data: 2018-03-10 22:56:35
    Temat: Re: Zmniejszenie mocy PC
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    > Taki na przykład AMD 64 x2 4000+ zkręcony najniżej jak się da zmienia
    > pobór mocy z 70W na 50W. Liczone od strony zasilacza, płyta nie zawiera
    > żanych peryferiów.

    że jak? mierzysz pobór mocy płyty z prockiem amd czy samego procka? Bo
    ja mam jeszcze dwa z tej serii i 50W w standby napewno nie biorą.
    działają bez wentylatorów

    ToMasz

  • 3. Data: 2018-03-11 10:06:16
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 3/10/2018 10:56 PM, ToMasz wrote:
    > że jak? mierzysz pobór mocy płyty z prockiem amd czy samego procka?

    Wszystkiego, razem z zasilaczem, od strony 230V, pusta płyta, jedna
    kostka pamięci.

    > Bo
    > ja mam jeszcze dwa z tej serii i 50W w standby napewno nie biorą.
    > działają bez wentylatorów

    Nie obchodzi mnie ile bierze sam procesor. W takim Atomie 230 chipset
    pobiera więcej mocy od samego cpu. Interesuje mnie ile policzy mnie
    elektrownia.

  • 4. Data: 2018-03-11 20:37:48
    Od: Roman Tyczka <n...@b...no>

    On Sat, 10 Mar 2018 21:54:37 +0100, Sebastian Biały wrote:

> [...]
    > nie wiem ile dam rade uciąć z poboru mocy. Nie mam tez ix aby to sprawdzić.

    Myślę, że im starszą platformą będziesz się bawił tym będzie gorzej. Od
    kilku lat bycie "zielonym" jest jednym z ważniejszych kierunków
    optymalizacji elektroniki i niestety, aby minimalizować kwoty przelewów do
    dostawcy prądu powinieneś szukać nowych konstrukcji, które po pierwsze są
    produkowane w niższej litografii, po drugie mają zaimplementowane
    wewnętrzne rozwiązania potrafiące wyłączać fragmenty układu w celu redukcji
    poboru mocy i temperatury. Zakup będzie droższy, ale się szybciej zwróci.

    --
    pozdrawiam
    Roman Tyczka

  • 5. Data: 2018-03-11 21:06:18
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 3/11/2018 8:37 PM, Roman Tyczka wrote:
    > Zakup będzie droższy, ale się szybciej zwróci.

    To się zapewne tak właśnie zakończy, interesujace mnie współczesne i
    energooszczędne płyty główne z nowymi cpu sa w okolicy 400zł wiec jest
    niezerowa szansa na jakiś zwrot w ciągu kilku lat. Mimo to licze na to
    że jest gdzieś jakas płyta główna zrobiona na chipsetach od laptopa
    choćby dlatego że częśc przestrzeni fazowej rozwiązań płyt głównych
    wymaga wypełnienia :D Jak na razie udalo mi się wyrwać na chwile do
    testów płyte z C2D, jakimś E6xxx i zjechać z FSB i mnoznikiem najniżej
    jak się dało. 45W. Bida.

    Atom bierze po stronie 230V jakieś 21W max, przy idle procesora wcina 14W.

  • 6. Data: 2018-03-12 09:00:44
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    W dniu 11.03.2018 o 10:06, Sebastian Biały pisze:

    > Wszystkiego, razem z zasilaczem, od strony 230V
    ty jest pies pogrzebany. ile tracisz na zasilaczu?

    ToMasz

  • 7. Data: 2018-03-12 13:57:35
    Od: nadir <n...@h...org>

    > Atom bierze po stronie 230V jakieś 21W max, przy idle procesora wcina 14W.

    ASRock N3150DC-ITX, z 8GB ram i dyskiem SSD służący jako HTPC zużywał
    10-12 Watt. Z tym, że mój miernik takie małe pobory trochę zakłamuje,
    nie mam pojęcia czy na plus czy minus.

  • 8. Data: 2018-03-12 20:14:59
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 3/12/2018 9:00 AM, ToMasz wrote:
    > ty jest pies pogrzebany.

    Wręcz przeciwnie, tu mnie kasuje elektrownia.

    > ile tracisz na zasilaczu?

    Z punktu widzenia elektronicznego przeprowadzenie stosownych pomiarów
    jest bardzo trudne. Trzeba monitorować kilka(naście) pradow i napięc
    jednocześnie. Przy kilku W widoczną różnicę może powodować szyna 5V. A
    wyniki sa nic nie warte (nie obchodzi mnie jaką sprawność ma zasilacz i
    ile mocy naprawdę ciagnie cpu, obchodzi mnie ile kasuje mnie elektrownia).

  • 9. Data: 2018-03-12 20:17:18
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 3/12/2018 1:57 PM, nadir wrote:
    > ASRock N3150DC-ITX, z 8GB ram i dyskiem SSD służący jako HTPC zużywał
    > 10-12 Watt. Z tym, że mój miernik takie małe pobory trochę zakłamuje,
    > nie mam pojęcia czy na plus czy minus.

    Mnie interesują porównawcze, więc istotne jest czy mniej czy więcej od
    wzorcowego Atoma.

  • 10. Data: 2018-03-12 21:49:15
    Od: Tomasz Stiller <k...@l...eu.org>

> [...]

    > Teroetycznie lezy mi nieuzywany G4400, ale nie mam wolnej płyty. Płyty
    > LGA1151 zaś są drogie. Ponadto procesory z tej serii chyba uniemożlwiają

    Asrock H110TM-ITX, zasilanie 19V

    http://allegro.pl/asrock-h110tm-itx-r2-0-h110-dualdd
    r4-2133-sata3-
    i7035483719.html

    U mnie z prockiem G4600, 16GB RAM, SSD m.2 na przejściówce w idle pobiera
    mniej niż 12W. Poniżej 600mA z zasilacza 19V.

    Określ budżet, pomożemy

    Tomek