  • 1. Data: 2015-09-04 10:23:13
    Temat: Znak drogowy A-36
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Witajcie.

    Pytanie takie: kto ustala nowe znaki drogowe i wiążące się z nimi przepisy?

    Jeżdżąc do pracy i z powrotem mam po drodze kilkukrotnie "zwężki" z
    dwóch pasów do jednego (S8 i most Grota). Z reguły kierowcy jadą na
    zasadzie "zamka błyskawicznego" - naprzemiennie po jednym pojeździe z
    obu pasów. Czasami - zwłaszcza wczoraj - robi się jednak kocioł.

    Gdyby tak jakiś ustawodawca "wymyślił" znak ostrzegawczy z treścią 1:1,
    albo wariacje typu 1:2 lub 2:1 - to by może pomogło.
    Wiadomo byłoby, że przykładowo dla znaku 1:2 jedzie jeden pojazd z
    lewego pasa, po nim dwa z prawego.

    Oczywiście są potencjalne problemy, typu ciąg długich TIR-ów na jednym z
    pasów.

    Kto decyduje o przepisach i znakach?
    Na jakim poziomie? Krajowym, europejskim, światowym?

    W USA są elektryczne, świetlne znaki, włączające pierwszeństwo (czy tam
    możliwość wjazdu) na 2 sekundy. U nas w PL to by chyba nie przeszło :(

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 2. Data: 2015-09-04 11:01:30
    Temat: Re: Znak drogowy A-36
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    >Pytanie takie: kto ustala nowe znaki drogowe i wiążące się z nimi
    >przepisy?

    Minister.
    Z tym, ze troche go wiaze konwencja genewska o znakach.

> [...]
    >zasadzie "zamka błyskawicznego" - naprzemiennie po jednym pojeździe z
    >obu pasów. Czasami - zwłaszcza wczoraj - robi się jednak kocioł.

    Akurat zamek to powinien byc do ustawy wpisany, wzorem Niemcow.
    Ale chyba zaden inny kraj nie ma w przepisach - a stosuja.
    Kultura, uczona przez rodzicow i na kursie ?

    Wpisanie do ustawy ... no, potem czlowiek jedzie za granice, niby do
    kraju sygnatariusza konwencji, a tam jakies dziwne przepisy :-)

> [...]
    >1:1, albo wariacje typu 1:2 lub 2:1 - to by może pomogło.
    >Wiadomo byłoby, że przykładowo dla znaku 1:2 jedzie jeden pojazd z

    Nie za duzo wymagasz ? 1:1 ludzie zrozumieja, reszty niekoniecznie.
    Ale czy trzeba znak wymyslac ? Byl juz taki jeden, z Krakowa bodajze,
    co strasznie pouczac i wymyslac lubial.
    A przeciez mozna normalnym tekstem napisac "prosze zajmowac oba pasy".

    >Oczywiście są potencjalne problemy, typu ciąg długich TIR-ów na
    >jednym z pasów.

    Co, 1:1 sie nie sprawdza ? A jak niedawno pisalem, to ze mna
    polemizowano :-)

    >Kto decyduje o przepisach i znakach?
    >Na jakim poziomie? Krajowym, europejskim, światowym?

    No, Unia w zasadzie ma uprawnienia. Mogla by wprowadzic. Ale nie chce.
    A i uprawniona tylko do obszaru UE.
    Znaki uzgodnione w Genewie jakby wystarczaja.

    >W USA są elektryczne, świetlne znaki, włączające pierwszeństwo (czy
    >tam możliwość wjazdu) na 2 sekundy. U nas w PL to by chyba nie
    >przeszło :(

    Dlaczego nie - kiedys przy okazji remontu mostu postawili we Wroclawiu
    sygnalizacje dodatkowa.
    Jezdnia jednokierunkowa, dwupasowa, a most jednopasowy.
    No i swiatla puszczaly raz jeden pas, raz drugi, po rownym czasie

    Ale sie Niemiec smial jak to zobaczyl. "Zamek po polsku" :-)

    J.

  • 3. Data: 2015-09-04 11:17:08
    Od: masti <g...@t...hell>

    Adam wrote:

> [...]
    >
    > Gdyby tak jakiś ustawodawca "wymyślił" znak ostrzegawczy z treścią 1:1,
    > albo wariacje typu 1:2 lub 2:1 - to by może pomogło.

    przecież są
    <http://rafalkosik.com/wp-content/files/photos/2012/
    120409_suwak.jpg>

    --
    mst <at> gazeta <.> pl
    "-Mam lęk gruntu! -Chyba wysokości?

  • 4. Data: 2015-09-04 11:32:28
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2015-09-04 o 11:17, masti pisze:

    > przecież są
    > <http://rafalkosik.com/wp-content/files/photos/2012/
    120409_suwak.jpg>

    To jest tablica informacyjna, czy cóś w tym rodzaju. Raczej nie ma mocy
    prawnej. Nie zmienia też pierwszeństwa.
    A mnie chodzi o uregulowanie prawne pierwszeństwa naprzemiennego.

    Na wzmiankowanej trasie stoją takie tablice. Ale niektóre ustawione są
    (moim zdaniem) idiotycznie, albo wręcz niebezpiecznie: tylko na pasie
    dojazdowym. Główna droga dwujezdniowa oddzielona nieprzezroczystym
    ekranem - tam nie ma takiej informacji i nie widać tablicy z dojazdu
    (np. przy Broniewskiego).

    Zresztą na tej trasie jest też co najmniej kilka tablic drogowskazowych
    wzajemnie się wykluczających, ale to już OT.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 5. Data: 2015-09-04 13:24:47
    Od: masti <g...@t...hell>

    Adam wrote:

    120409_suwak.jpg>

    > To jest tablica informacyjna, czy cóś w tym rodzaju. Raczej nie ma mocy
    > prawnej. Nie zmienia też pierwszeństwa.
    > A mnie chodzi o uregulowanie prawne pierwszeństwa naprzemiennego.

    to do Sejmu. Trzeba zmienić, po raz kolejny, PoRD by taką zasadę tam
    wpisać to powstaną do tego znaki, które zresztą już pewnie będą
    niepotrzebne

  • 6. Data: 2015-09-04 13:35:00
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Sa ludzie co ksiazke telefoniczna naucza sie na pamiec. Wize ze sa i tacy co znaki
    rozpoznaja czy to 30.2, 27.3 itd. Problem w rym ze ci ludzie nie sa normalni. Nie
    mozesz napisac co to za znak i co jest w podpisach? Normalny jestem i nie naucze sie
    co to za znak po numeracji rysunkow bo mi to do niczego nie jest potrzebne.

  • 7. Data: 2015-09-04 13:52:02
    Od: "Pawel \"O'Pajak\"" <o...@g...pl>

    Powitanko,

    > Normalny jestem i nie naucze sie

    Generalnie normalny czlowiek sie uczy. Ty najpierw nie mogles sie
    nauczyc cytowania w Usenecie, potem z cytowania calkowicie
    zrezygnowales, wiec zwykle trzeba sie domyslac do czego sie odnosisz (to
    juz lepsze niz cytowanie wszystkiego).
    Ostatnio kazales sie ludziom domyslac o jaka kamere Ci chodzi, a teraz
    Ty wymagasz, zeby inni ulatwili Ci zadanie.
    BTW tez wolalbym podanie tresci znaku, niz numeru, ale Ty jestes chyba
    ostatnia osoba, ktora powinna sie o to awanturowac.

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa

  • 8. Data: 2015-09-04 14:55:16
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2015-09-04 o 13:52, Pawel "O'Pajak" pisze:
> [...]
    > BTW tez wolalbym podanie tresci znaku, niz numeru, ale Ty jestes chyba
    > ostatnia osoba, ktora powinna sie o to awanturowac.

    Ale znaki ostrzegawcze, czyli serii A kończą się w PL na A-34.
    Czyli znaku A-36 nie ma.
    Ja go wymyśliłem ;)

    Chodzi o propozycję nowego znaku z pierwszeństwem naprzemienny, gdy 2
    pasy ruchu schodzą się do jednego - a w zasadzie, gdy jeden z pasów "znika".

    Tytuł postu to tak dla zmylenia przeciwnika ;)

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 9. Data: 2015-09-05 22:30:58
    Od: Borys Pogoreło <b...@p...edu.leszno>

    Dnia Fri, 4 Sep 2015 11:01:30 +0200, J.F. napisał(a):

> [...]
    > No i swiatla puszczaly raz jeden pas, raz drugi, po rownym czasie
    >
    > Ale sie Niemiec smial jak to zobaczyl. "Zamek po polsku" :-)

    Jakby mu było mało, to na Borowskiej przy szpitalu jest takie coś na stałe.

    --
    Borys Pogoreło
    borys(#)leszno,edu,pl

  • 10. Data: 2015-09-21 20:14:52
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 4 Sep 2015, Adam wrote:

    120409_suwak.jpg>

    > To jest tablica informacyjna, czy cóś w tym rodzaju. Raczej nie ma mocy
    > prawnej. Nie zmienia też pierwszeństwa.

    Zgadza się.

    > A mnie chodzi o uregulowanie prawne pierwszeństwa naprzemiennego.

    Też się zgadza(m). Jedyne prawidłowe rozwiązanie, inaczej
    ciągle będzie walka o prawy pas, bo w razie kolizji pozycja
    z prawej wygrywa.

    Jest jeden problem na początek: AFAIR nawet nie został jeszcze
    przetłumaczony na polski podpisany ładnych parę lat temu update
    do konwencji ("protokół dodatkowy" czy jakoś tak).
    No to pytaniem jest, jak posłowie mają poprawić PoRD, jeśli nie
    wiedzą nawet z którymi przepisami ewemtualna poprawka będzie
    kolidowała, stając się nieważną :P

    pzdr, Gotfryd