  • 1. Data: 2014-08-01 11:03:38
    Temat: Znow lza sie zakrecila....
    Od: A.L. <a...@a...com>

    Dalsze przekopywanie piwnicy zaskutkowalo nastepujacym:

    1. Radyjko Eltra 50. Calkiem zgrabne male radyjko niewiele wieksze od
    paczki papierosow. Widac kiedys dalo sie takie rzeczy robic...

    2. Multimetr cyfrowy Meratronic. Ustrojstwo duze, wagi 5 kilogramow.
    Wyswietlacz na lampach neonowych NIXIE. Po wlaczeniu do sieci
    zaskoczyl i dziala znakomicie. Kiedys bylo mozna

    3. Ksizaka Technika Odbioru Radiiwegi, Wilhelm Rotkiewicz, i to dwa
    wydania. Koniec lat 50, poczatek lat 60. Profesor Rotkiewicz byl
    konstruktorem radia Pionier. Ksiazka doskonala, chociaz traktuje tylko
    o lampach elektronowych. Niestety, nic podobnego sie od owych czasow
    nei ukazalo. Z czego dzisiejsi inzynierowie elektronicy ucza sie o
    odbiornikach radiowych? Moze w ogole sie nie ucza, bo dzisiaj, panie,
    mikroprocesory i wszystko w krzemie?...

    4. Ksiazka Wytwarzanie Drgan Elektrycznych Profesora Janusza
    Groszkowskiego. Poczatek lat 60. Wszystko o generacji - od generatorow
    lukowych i mechancznych, po magnetrony. Ze szczegolnym uwzglednieniem
    ukladow nielinoiwych - tutaj oryginalne prace Profesora na temat
    zasady rownowagi harmonicznych.

    Oczywiscie, tylko o lampach elektronowuch.

    Z czego dzisiejsi inzynierowie ocza sie o generatorach? podobnej a
    wspolczesnej ksiazki nie udalo mi sie znalezc w zadnym jezyku. A moze
    nie musza sie uczyc, bo dzisiaj, panie, tylko mikroprocesory i
    wszystko w krzemie?...

    Dalej penetruje piwnice

    A.L.

  • 2. Data: 2014-08-01 12:00:22
    Temat: Re: Znow lza sie zakrecila....
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "A.L." napisał w wiadomości
    Dalsze przekopywanie piwnicy zaskutkowalo nastepujacym:
    >1. Radyjko Eltra 50. Calkiem zgrabne male radyjko niewiele wieksze od
    >paczki papierosow. Widac kiedys dalo sie takie rzeczy robic...

    Nadal sie da, ale teraz mozna znacznie mniejsze :-)

    Radyjko proste niewiele elementow wymaga, to ma trzy tranzystory i
    jeden scalak.
    A musi byc duze, zeby sie glosnik i bateria zmiescily.

    >2. Multimetr cyfrowy Meratronic. Ustrojstwo duze, wagi 5 kilogramow.
    >Wyswietlacz na lampach neonowych NIXIE. Po wlaczeniu do sieci
    >zaskoczyl i dziala znakomicie. Kiedys bylo mozna

    Co bylo mozna - nixie, czy dlugowieczny sprzet ?
    Elektronika potrafi byc bardzo odporna na uplyw czasu, niedawno sam
    odgrzebalem zegar ciemniowy wlasnej konstrukcji, cwierc wieku nie
    uzywany.
    I dziala. Nawet dokladnie, mimo ze czas odmierzany na kondensatorze
    elektrolitycznym.

    Ja swego czasu wygrzebalem na uczelni analizator sygnalow logicznych.
    Niestety - mimo mlodego wieku nie dzialal.
    Pomoglo zalutowanie wszystkich przelotek - widac w latach 80tych
    kiepsko opanowali te technike.

> [...]
    >o lampach elektronowych. Niestety, nic podobnego sie od owych czasow
    >nei ukazalo. Z czego dzisiejsi inzynierowie elektronicy ucza sie o

    Na studiach obowiazywal podrecznik "uklady elektroniczne" autora nie
    pomne.
    Teraz moze nawet i on nie obowiazuje ...

    >Moze w ogole sie nie ucza, bo dzisiaj, panie,
    >mikroprocesory i wszystko w krzemie?...

    A zebys wiedzial. Radyjka z takiej ksiazki to teraz chinczycy po
    dolarze sprzedaja.
    Choc jak ladna obudowa, to potrafi i 100$ kosztowac
    (co mnie wk* - gesto w eterze, synteza i pamieci niezbedne, a co widze

    Inzynier w telekomunikacji ma zarobic na nowoczesnej technologii.
    Ta ksiazka do niczego sie nie nadaje, nawet nie omawia podstawowych
    rodzajow modulacji.
    Tzn PSK, QPSK, GMSK, OFDM, CDMA, itp :-)

> [...]
    >zasady rownowagi harmonicznych.
    >Oczywiscie, tylko o lampach elektronowuch.
    >Z czego dzisiejsi inzynierowie ocza sie o generatorach?

    Chyba nie chcesz nam proponowac generatorow lukowych ?
    Nawiasem mowiac, to ona chyba i w latach 60 byla przestarzala - polowe
    rozdzialow nalezalo wyrzucic.
    A jak przyszlo do stawiania masztu w Gąbinie, to nasi wspaniali
    inzynierowie kupili zachodni nadajnik, zamiast skorzystac ze
    znakomitej ksiazki.

    Teraz chyba ciagle korzystaja z czegos takiego
    http://merlin.pl/Uklady-elektroniczne-Czesc-II-Uklad
    y-analogowe-nieliniowe-i-impulsowe_Jerzy-Baranowski/
    browse/product/1,361290.html
    http://merlin.pl/Uklady-elektroniczne-analogowe-i-cy
    frowe_Andrzej-Filipkowski/browse/product/1,480531.ht
    ml

    Rozdzial o generatorach tam jest.

    Oczywiscie, jaki to bylo w sadze o laserze opisane - wiedza akademicka
    troche rozni sie od inzynierskiej.

> [...]
    >moze
    >nie musza sie uczyc, bo dzisiaj, panie, tylko mikroprocesory i

    A zebys wiedzial, nawet jesli stopnie koncowe nadal sa gdzies na
    lampach, to bardzo duza czesc tej ksiegi sie pewnie zdezaktualizowala.

    Teraz to panie kwarce, PLL, DDS, DSP, klasa wzmacniaczy to juz nie
    wiem do jakiej litery doszla,

    J.

  • 3. Data: 2014-08-01 13:20:05
    Od: A.L. <a...@a...com>

    On Fri, 1 Aug 2014 12:00:22 +0200, "J.F."
    <j...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    /browse/product/1,361290.html
    >http://merlin.pl/Uklady-elektroniczne-analogowe-i-c
    yfrowe_Andrzej-Filipkowski/browse/product/1,480531.h

    Ja akurat te ksziaki reklamowalem pare watkow powyzej.

    "Rozdzial o generatorach". To troche jakby malo. Problem jest taki ze
    studentow uczy sie coraz bardziej powierzchownie, pomijajac rzeczy
    "nieistotne", do ktorych to nieistotnych rzeczy czasami zalicza sie
    prawo Ohma

    A.L.

  • 4. Data: 2014-08-01 13:30:07
    Od: Mirosław Kwaśniak <m...@u...ikem.pwr.wroc.pl>

    A.L. <a...@a...com> wrote:
> [...]
    > ukladow nielinoiwych - tutaj oryginalne prace Profesora na temat
    > zasady rownowagi harmonicznych.
    >
    > Oczywiscie, tylko o lampach elektronowuch.

    Wspomnienia są piękne, a internet wielki!

    Przegląd Radjotechniczny Warszawa, 1 listopada 1924

    Termometryczna metoda określania sprawności generatora lampowego, por. inż. Janusz
    Groszkowski

    Zakład Badania Centr. Zakł. Wojsk Łączności.???Laboratorjum radjotechniczne Polit.
    Warsz.

    http://cybra.lodz.pl/Content/6043

    [...]
    zachodzi konieczność wykonywania pomiarów na gotowych radjostacjach, gdzie
    umieszczenie lampy w kalorymetrze ??? przy zachowaniu niezmiennych warunków
    pracy ??? jest prawie że wykluczone.

    A dziś bierze się FLIRa ;)

  • 5. Data: 2014-08-01 13:35:15
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik A.L. napisał:
> [...]
    > wspolczesnej ksiazki nie udalo mi sie znalezc w zadnym jezyku. A moze
    > nie musza sie uczyc, bo dzisiaj, panie, tylko mikroprocesory i

    Wiesz - w najlepszym zespole jednej z najlepszych firm robiących reverse
    engineering układów scalonych byłem jedynym człowiekiem od technik
    radiowych. Bo najstarszym... Reszta w ogóle nie kojarzyła co to homodyna
    kwadraturowa (elementarny wszak obecnie układ odbiorczy), jak działa
    preskaler, jak generator harmoniczny, jedynie ja potrafiłem dostrzec
    indukcyjność generatora LC zrealizowaną w postaci dwóch bondingów - z
    padu na chipie do nóżki i z powrotem do następnego padu...

    Pewnie dlatego że wszystkie podane pozycje przeczytałem, Rotkiewiczów
    (dwóch, późne wydanie) mam na półce...

    --
    Darek

  • 6. Data: 2014-08-01 14:01:02
    Od: Michał Lankosz <m...@t...pl>

    W dniu 2014-08-01 13:30, Mirosław Kwaśniak pisze:

    > http://cybra.lodz.pl/Content/6043

    Na pierwszej stronie PDFa w oczy rzuciło mi się określenie obwodu
    nibyustalonego. Jeszcze nie spotkałem się z taką nazwą. Z definicji
    poniżej wnioskuję, że chodzi o obwód o stałych skupionych?

    --
    Michał

  • 7. Data: 2014-08-01 14:11:32
    Od: A.L. <a...@a...com>

    On Fri, 01 Aug 2014 13:35:15 +0200, "Dariusz K. Ładziak"
    <d...@n...pl> wrote:

> [...]
    >padu na chipie do nóżki i z powrotem do następnego padu...
    >
    >Pewnie dlatego że wszystkie podane pozycje przeczytałem, Rotkiewiczów

    Fakt ze to wiedza troche zapomniana... i nie powazana. Mlodziez woli
    komputery i technike cyfrowa. Stad i afera "antennagate" w firmie
    Apple...

    A.L.

  • 8. Data: 2014-08-01 14:15:52
    Od: A.L. <a...@a...com>

    <j...@p...onet.pl> wrote:

    >A jak przyszlo do stawiania masztu w Gąbinie, to nasi wspaniali
    >inzynierowie kupili zachodni nadajnik, zamiast skorzystac ze
    >znakomitej ksiazki.

    Ta ksiazka nei traktuje o wzmacniaczach mocy, tylko o generatorach,
    przyczynach niestabilnosci i sposobach stabilizacji czestotliwosci

    >Teraz to panie kwarce,

    Polowa ksiazki Groszkowskiego jest o kwarcach. Kto dzisiaj wie jakie
    ciecia stosuje sie do krysztalu kwarcu aby dostac rezonator o
    odpowiednich wlasciwosciac?

    A.L.

  • 9. Data: 2014-08-01 14:22:13
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    Użytkownik "Michał Lankosz" <m...@t...pl> napisał w wiadomości

    > Na pierwszej stronie PDFa w oczy rzuciło mi się określenie obwodu
    > nibyustalonego.

    W jednej z PN spotkałem część przewodzącą nienormalnie zasiloną.
    P.G.

  • 10. Data: 2014-08-01 16:18:31
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "A.L." napisał
    <j...@p...onet.pl> wrote:

    >Ta ksiazka nei traktuje o wzmacniaczach mocy, tylko o generatorach,
    >przyczynach niestabilnosci i sposobach stabilizacji czestotliwosci

    No a to co kupilismy to byl taki wiekszy generator :-)

    >Polowa ksiazki Groszkowskiego jest o kwarcach. Kto dzisiaj wie jakie
    >ciecia stosuje sie do krysztalu kwarcu aby dostac rezonator o
    >odpowiednich wlasciwosciac?

    Takie rzeczy to teraz polowa przedszkolakow wie
    http://en.wikipedia.org/wiki/Crystal_oscillator#Crys
    tal_cuts

    A druga polowa nie musi wiedziec - kupuje gotowy generator, patrzy w
    parametry.
    Ciecie w zasadzie intereresuje technologa w Omig (jeszcze dzialaja),
    no i z rzadka moze niektorych klientow, ktorzy sie za duzo ksiazek
    naczytali :-)

    Nawiasem mowiac:
    a) taki glupi telefon GSM ... poki w technologii GSM, to szerokosc
    kanalu ~200kHz, a nosna 900 lub 1800MHz.
    Czyli jesli chcemy utrzymac nosna w granicach 10kHz od normy, to
    potrzebna dokladnosc czestotliwosci 5-10ppm,
    Telefon sie ambitnie synchronizuje do sieci.

    b) zegarek mam na reku ... bydle jest dokladne do sekundy czy dwoch, a
    ustawiany byl pare miesiecy temu.
    no i nie wiem - dobrze dobrali ciecie, stosuja jakas aktywna
    korekcje, bo na pewno nie termostatowanie,
    czy 50 lat pozniej mamy znacznie lepsze techniki robienia
    rezonatorow ?

    hm ... a moze jednak daje sie jakos termostatowac malutki
    rezonator zasilany z guzikowej bateryjki ?
    Tu akurat jest spora - 2025, i wytrzymuje ze 2-3 lata - a
    rezonator moze byc malutki i w prozni ...

    Tak czy inaczej - przez ostatnie 20-30 lat technologia elektroniczna
    zrobila olbrzymi krok naprzod, wiec nie wiem czemu tak chwalisz stare
    czasy :-)

    J.