  • 1. Data: 2015-02-20 21:57:11
    Temat: Żurawik. Podatność.
    Od: "W.Kr." <w...@g...com>

    Mam pytanie do Kolegów co kryć się może pod zadaniem "obliczyć podatność konstrukcji
    żurawika przyściennego". Konstrukcja jest typową wysięgnicą z dwuteowej belki w 2/3
    wysięgu podtrzymywaną rozciąganym prętem stalowym umocowanym do słupa i do wysięgnicy
    przegubowo. Wciągarka jeździ po dolnym pasie wysięgnicy. Rozmowa z zadającym temat i
    to dodatkowe zadanie jest z wiadomych powodów trudna.
    Pytanie zadał mi student a ja chciałbym mu dopomóc w rozwiązaniu projektu.
    Stąd pytaniue do Kolegów.
    Z pozdrowieniami,
    W.Kr.

  • 2. Data: 2015-02-20 23:35:47
    Temat: Re: Żurawik. Podatność.
    Od: stryq <s...@g...pl>

    W dniu 2015-02-20 o 21:57, W.Kr. pisze:
> [...]
    > Pytanie zadał mi student a ja chciałbym mu dopomóc w rozwiązaniu projektu.

    WTF?

  • 3. Data: 2015-02-21 06:46:03
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    Podatność, czyli odwrotność sztywności. Ile milimetrów się odkształci pod
    jednostkowym obciążeniem.

  • 4. Data: 2015-02-21 09:33:25
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

> [...]
    > Pytanie zadał mi student a ja chciałbym mu dopomóc w rozwiązaniu projektu.

    Sa rozne podatnosci: skretna, wzdluzna i dynamiczna:
    http://pl.wikipedia.org/wiki/Podatno%C5%9B%C4%87_(me
    chanika)

    Moze jemu chodzilo o macierz podatnosci do obliczenia czestotliwosci
    drgan wlasnych?
    http://www.se.put.poznan.pl/almamater/wyklady/mechan
    ika_budowli_03-04/czesc2/15.pdf

    Pozdrawiam WM

  • 5. Data: 2015-02-21 11:33:05
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu sobota, 21 lutego 2015 09:34:01 UTC+1 użytkownik WM napisał:
> [...]
    zadającym temat i to dodatkowe zadanie jest z wiadomych powodów trudna.

    > Sa rozne podatnosci: skretna, wzdluzna i dynamiczna:

    Nie filozuj. Żurawik to jest rzeczywiste urządzenie, a nie jakiś abstrakcyjny koncept
    stworzony w ramach kolokwium na polskiej politechnice. Żurawik kończy się linką z
    hakiem, na haku wieszasz jeden niuton i mierzysz w milimetrach o ile ten hak opuścił
    się w dół. Nic się nie skręca, nie zwdłuża ani nie dynamizuje, tylko sobie wisi na
    haku.

    > Moze jemu chodzilo o macierz podatnosci do obliczenia czestotliwosci
    > drgan wlasnych?
    > http://www.se.put.poznan.pl/almamater/wyklady/mechan
    ika_budowli_03-04/czesc2/15.pdf

    Pytanie jest z jakiejś polibudy, więc wiadomo że zadającemu pytanie z reguły nie
    chodzi o to co w tym pytaniu zawarł. Zakuć, zaliczyć, co tam jeszcze na zet, a potem
    po studiach iść do roboty i nauczyć się tej inżynierii od zera. Taki sowiecki koncept
    kształcenia inżynierów: dać zadanie niemożliwe do rozwiązania i patrzeć kto przyjdzie
    na konsultacje dopytać się o brakujące dane. I jeszcze wmówić matołom że to takie
    mądre jest :-)

  • 6. Data: 2015-02-21 13:13:05
    Od: "W.Kr." <w...@g...com>

    Można więc tak:
    Z linii wpływów wyznaczyć maksymalną siłę w tej ukośnej żerdce i stąd jej
    odkstałcenie a następnie przemieszczenie tego przekroju wysięgnicyw którym przyłożone
    jest jej to obciążenie jednostkowe?
    Podatność węzłów przegubowych spowodowana luzami miedzy łącznikami będzie znana z
    pasowania. Ugięcie wysięgnicy można też obliczyć dla tego położenia obciążenia. Suma
    tych przemieszczeń na kierunku pionowym byłaby(?) przemieszczeniem określającym tę
    podatność?
    Zadanie jest z PKM-u na budowie maszyn, szkoły jak pisze "pytacz" powiedzmy wyższej.
    W.Kr.
    Ukłony dla Przyjaciół.

  • 7. Data: 2015-02-21 13:26:25
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu sobota, 21 lutego 2015 13:13:06 UTC+1 użytkownik W.Kr. napisał:
> [...]
    podatność?
    > Zadanie jest z PKM-u na budowie maszyn, szkoły jak pisze "pytacz" powiedzmy

    Nie bardzo rozumiem co tu mają do rzeczy luzy wynikające z pasowań? Wieszamy ciężar o
    ujemnej masie , w wyniku czego sworzeń w otworze przeskoczy z dołu do góry?

  • 8. Data: 2015-02-21 14:02:27
    Od: "W.Kr." <w...@g...com>

    Teoretyczny wymiar zmieni się do rzeczywistego kasując luzy. Trzeba zatem wykazać
    (wiadomo, szkoła) że wpływ kasowania luzów nie ma wpływu na naprężenia w elementach
    bo kąt między nimi zmienia się tak mało, że jest to niezauważalne dla konstrukcji.
    Takie maselniczkowate dialogi.
    A co Pan myśli o reszcie propozyzcji?
    W.Kr.

  • 9. Data: 2015-02-21 14:16:12
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 20-02-15 o 21:57, W.Kr. pisze:
> [...]
    > Pytanie zadał mi student a ja chciałbym mu dopomóc w rozwiązaniu projektu.

    Podatność, to po prostu przemieszczenie (tutaj pionowe) w funkcji
    obciążenia. Chciałbym obejrzeć rysunek do tego zadania. Bo opierając się
    na twoim opisie, to z grubsza rzecz biorąc możemy mieć dwa zupełnie
    różne przypadki:

    1) Jeśli owa wysiegnica jest do słupa umocowana przegubowo, to mamy
    stosunkowo prosty układ statycznie wyznaczalny. Na wysięgnicę działa pod
    odpowiednim kątem reakcja od tego cięgła, ku górze i ku skosowi, oraz
    pionowo ku dołowi pewnie obciążenie. Sadzę, ze spokojnie możemy w tym
    układzie pominąć takie aspekty, jak wydłużanie się tego ukośnego cięgła,
    zatem tak naprawdę ważna jest pionowa składowa od cięgła skierowana ku
    górze i obciążenie. Wówczas bierzesz poradnik i tam masz rozpisane
    zarówno ugięcie (podatność), jak i resztę sił. To po prostu pozioma
    belka z trzema siłami.

    2) Jeśli wysięgnica jest sztywno w słupie umocowana, to jest to tzw.
    układ statycznie niewyznaczalny. Powinien ów student mieć to w skrypcie
    rozpisane, bo nie ma sensu by na newsach wykład pisać.

  • 10. Data: 2015-02-21 14:25:00
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu sobota, 21 lutego 2015 14:02:28 UTC+1 użytkownik W.Kr. napisał:
> [...]
    bo kąt między nimi zmienia się tak mało, że jest to niezauważalne dla konstrukcji.

    Chwila, chwila. Żurawik wisi na tej ścianie, buja się na dwóch zawiasach. Powiedzmy
    jest to kowalski żurawik do wyciągania popiołu z kotłowni, bo tam jest kocioł na
    węgiel. Zawiasy zrobione z trzyczwartecalowej rury (fi 29.7x2.9, średnica wewnętrzna
    23.9mm) i ośki z pręta fi 20. Znaczy, luz 1.95mm na stronę. Wisi sobie ten żurawik
    bez obciążenia, a tu nagle palacz wyciąga taczkę z żużlem, wiesza ją na haku... i co,
    żurawik w górnym zawiasie nagle odchyli się od ściany o 1.95mm, a w dolnym się o
    1.95mm do ściany przysunie? Bo ja bym się spodziewał że ten luz był skasowany zanim
    jeszcze tego palacza tam zatrudnili...

    O reszcie propozycji nie wiem co myśleć, bo nie wiem ajkiej metody kazał użyć
    prowadziej. Może być metoda elementów skończonych, może być dowolna inna, trudno coś
    tu mądrego powiedzieć.