  • 1. Data: 2014-02-26 09:55:05
    Temat: alternatywa dla PI
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Ave!

    Jest klient który chciałby zrobić sobie redundancję łącza z własną pulą
    IPv4 niezależną od dostawcy. Czyli musiałby mieć BGP, pulę Provider
    Independent i ASN.

    Problem: chce mieć (płacić za) 30 adresów (no mniej-więcej - zależy jak
    kto liczy, generalnie chodzi o podsieć /27). A zasadniczo pula adresów
    PI wg wymogów RIPE może być nie mniejsza niż /24.

    Pomysł alternatywny: klient dostaje klasę adresową /27 od dostawcy, u
    dostawcy stawia (np. wirtualny) router połączony z drugim routerem u
    klienta dwoma łączami - bezpośrednim i poprzez zapasowego dostawcę
    internetu - połączone protokołem BGP z prwatnym ASN.

    Nie przekombinowałem?

    Alternatywą byłby wirtualny router u dostawcy i dwuwejściowy routerek z
    VPN, ale wewnętrzne BGP wydaje mi się nieco bardziej... eleganckie.

  • 2. Data: 2014-02-26 20:25:19
    Temat: Re: alternatywa dla PI
    Od: Mruk <t...@g...pl>

    W dniu 2014-02-26 09:55, Andrzej Lawa pisze:
> [...]
    >
    > Alternatywą byłby wirtualny router u dostawcy i dwuwejściowy routerek z
    > VPN, ale wewnętrzne BGP wydaje mi się nieco bardziej... eleganckie.

    jest możliwość rozgłaszania części PA chyba nawet. Tu ja nie widze
    kłopotu. ASa też dostać teraz nie kłopot więc bym nie kombinował

    ale klasa /27 przepadnie bo już dawno na routerach są wyfiltrowane
    dłuższe maski jak 24

  • 3. Data: 2014-02-27 22:39:12
    Od: "tck" <t...@t...Wytnij.net.pl>

    wiadomości news:leka59$61q$1@node1.news.atman.pl...
> [...]
    > klienta dwoma łączami - bezpośrednim i poprzez zapasowego dostawcę
    > internetu - połączone protokołem BGP z prwatnym ASN.

    tak na moj gust to slaba ta protekcja, niech koparka wjedzie w swiatlo
    'postawowego' dostawcy i dupa...

    --
    pozdr

    tck(at)top.net.pl

  • 4. Data: 2014-02-28 08:34:13
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 27.02.2014 22:39, tck pisze:

    > tak na moj gust to slaba ta protekcja, niech koparka wjedzie w swiatlo
    > 'postawowego' dostawcy i dupa...

    To musiałyby być trzy koparki jednocześnie ;)

  • 5. Data: 2014-03-02 10:55:56
    Od: "tck" <t...@t...Wytnij.net.pl>

    wiadomości news:lepe5l$hsm$1@node1.news.atman.pl...

    > To musiałyby być trzy koparki jednocześnie ;)

    wystarczy jedna porzadna awaria zasilania;)

    --
    pozdr

    tck(at)top.net.pl

  • 6. Data: 2014-03-02 15:25:36
    Od: Lukasz Trabinski <l...@n...trabinski.net>

    Andrzej Lawa <a...@l...spam_precz.com> wrote:

> [...]
    > klienta dwoma łączami - bezpośrednim i poprzez zapasowego dostawcę
    > internetu - połączone protokołem BGP z prwatnym ASN.

    Pomysł dobry, tylko problem jaki widzę, to pod którego dostawcy ASem, klasa
    miałaby być rozgłaszana? Nie ma problemu, jeśli to jest jeden dostawca, jeden
    publiczny AS i twój prywatny AS, ale dwa łącza. Dostawca rozgłasza to pod
    swoim ASem, jako zaagregowaną pulę.
    Problem występuję w przypadku dwóch różnych dostawców,
    Prefix powinien być rozgłoszony pod jednym AS (rfc1930), który miałby to być
    AS, którego dostawcy? Technicznie, w drodze wyjątku oczywiście można rozgłosić
    prefix pod różnymi ASami, ale nie jestem przekonany czy to dobry pomysł.