  • 1. Data: 2019-07-18 21:34:43
    Temat: autonomiczny odkurzacz, wymiana akumulatora - dziwne zachowanie
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    witam
    mam odkurzacz autonomiczny, taki który sam jeździ po mieszkaniu i sam
    wraca na stacje ładującą. stary LG hombot. Wraz z latami użytkowania
    jego kursy stawały się coraz krótsze, aż maksymalny czas odkurzania
    spadł do 5 minut. wyjąłem akumulator. 4 pryzmatyczne ogniwa litowo
    cośtam z balancerem. pomiędzy akumulatorem a odkurzaczem idą dwa
    cieniutkie kable... 0.35 kwadrat. z braku laku wstawiłem tam 4 sztuki
    stare 18650. działał.... 30 sekund. No... może któryś z tych
    akumulatorów jest juz prawie martwy. zrobiłem testy, wyselekcjonowałem
    podobne ogniwa. wytrzymywały ponad 6 godzin na prądzie 300ma lub
    kilkadziesiąt minut pracy bardzo mocnej latarki (nie wiem ile amper, ale
    po 15 minutach latarka była gorąca). tak więc ogniwa może nie mają
    zawrotnej pojemności, ale są dobre. Naładowałem, zamontowałem w
    odkurzaczu, (bez balancera na testy). Działał 20 minut i ogłosił ze
    szuka stacji ładujące. sukces prawda? No nie bardzo, bo natychmiast po
    wyłączeniu odkurzacza wyjąłem akumulatory i zmierzyłem napięcie - 4.08v.
    Wiem ze to najmniej dokładna metoda oszacowania poziomu naładowania, ale
    kaman- to dużo dużo za wcześnie na "szukanie bazy".
    Bez rozpruwania urządzenia ciężko mi będzie podłączyć jakiś miernik żeby
    zobaczyć jakie jest napięcie pod obciążeniem, może macie jakieś pomysły,
    co może być nie teges? Jakieś umyślne "postarzanie sprzętu" w
    oprogramowaniu urządzenia?

    ToMasz

  • 2. Data: 2019-07-18 22:05:11
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 18/07/2019 21:34, ToMasz wrote:
    > zobaczyć jakie jest napięcie pod obciążeniem, może macie jakieś pomysły,
    > co może być nie teges?

    A do czego są podpięte te dwa cienkie kabelki w oryginalnej baterii? I
    dlaczego nie wykorzystać oryginalnego balancera? W baterii laptopowej
    odpięcie drutów od balancera też w celu "tylko" przetestowania ogniw
    zakończyło się detekcją uszkodzenia baterii i wyłączeniem.

  • 3. Data: 2019-07-19 00:32:56
    Od: jacek <j...@w...pl>

    W dniu 2019-07-18 o 21:34, ToMasz pisze:
> [...]
    > zobaczyć jakie jest napięcie pod obciążeniem, może macie jakieś pomysły,
    > co może być nie teges? Jakieś umyślne "postarzanie sprzętu" w

    Ile czasu odkurzacz pracował na oryginalnych ogniwach za czasów swojej
    świetności?
    Może "nowe" ogniwa mają większą pojemność ale i większą R wewnętrzną?
    Pod obciążeniem napięcie bardziej na nich spada i wykrywane jest to jako
    koniec?
    Bez pomiarów odkurzacza lub Rwew. starych i nowych ogniw to wróżenie z
    fusów.
    Możesz naładować stare i nowe do pełna i połączone szeregowo obciążyć
    prądem ok 2A.
    Nie powinien zrobić im szkody a pozwoli ocenić ich zachowanie.

    --
    pzdr, j.r.

  • 4. Data: 2019-07-19 09:15:50
    Od: ToMasz <N...@o...pl>

    W dniu 18.07.2019 o 22:05, heby pisze:

    > A do czego są podpięte te dwa cienkie kabelki w oryginalnej baterii?
    odkurzacz wtyczka 2 piny, akumulator (balancer) dwa piny, 4xpryzmat,
    duże, 10x5cm. z opisem 1900mah.
    > dlaczego nie wykorzystać oryginalnego balancera?
    Próbowałem, ale go zepsułem. dwa kable zamieniłem miejscami
    W baterii laptopowej
    > odpięcie drutów od balancera też w celu "tylko" przetestowania ogniw
    > zakończyło się detekcją uszkodzenia baterii i wyłączeniem.
    umnie chyba ja zepsułem, bo całość miała wtyczkę, więc producent
    przewidział odpinanie.
    ToMasz

  • 5. Data: 2019-07-19 09:23:25
    Od: ToMasz <N...@o...pl>

    > Ile czasu odkurzacz pracował na oryginalnych ogniwach za czasów swojej
    > świetności?
    długo. na tyle długo że przez 2 lata nigdy nie pojechał na bazę a potem
    dokańczał.
> [...]
    > fusów.
    > Możesz naładować stare i nowe do pełna i połączone szeregowo obciążyć
    starych nie naładuje, znaczy może jakiś test zrobię ale przerażają mnie
    ich wyprowadzenia elektryczne (cieniutkie tasiemki)
    > Nie powinien zrobić im szkody a pozwoli ocenić ich zachowanie.

    w nocy (najlepiej się pracuje) wyprowadziłem kable na zewnątrz.
    jak "myśli" to bierze 0.2a, jak sprząta to 1A jak go przytrzymam - 1.5a.
    Mało coś.... na tych rozładowanych bateriach jeździł jakieś 15 minut (z
    kablami na taśmie klejącej, otwartej klapce akumulatora i miernikiem na
    górze) i napięcie dochodziło do15v - nie zgłosił rozładowania. wjechał
    mi pod meble urwał miernik i poddałem się.....

    ToMas

  • 6. Data: 2019-07-19 10:13:29
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Thu, 18 Jul 2019 21:34:43 +0200, ToMasz <t...@p...fm.com.pl>
    wrote:
    > wyłączeniu odkurzacza wyjąłem akumulatory i zmierzyłem napięcie -
    > 4.08v.

    To jest napięcie bez obciążenia, podczas pracy mogło być o wiele
    niższe.

    --
    Marek

  • 7. Data: 2019-07-19 10:37:40
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

> [...]

    >akumulatory i zmierzyłem napięcie - 4.08v. Wiem ze to najmniej
    >dokładna metoda oszacowania poziomu naładowania, ale kaman- to dużo

    Odkurzacz moze miec monitor baterii, ktory:
    a) pilnuje ładunku, i wie, ze baterie sa prawie puste,
    b) pamieta ostatnia pojemnosc baterii, i wie ile mozna pociagnac.

    Rozladowalbym te akumulatory, wsadzil w odkurzacz i niech sie ładuje.

    Ale moze zmierz prad pobierany, podejrzewam ze dosc spory, pare
    amperow, i zmierz napiecie aku pod takim obciazeniem.
    Czy po prostu wprost w pracujacym odkurzaczu.

    J.

  • 8. Data: 2019-07-19 16:20:10
    Od: s...@g...com

    W dniu czwartek, 18 lipca 2019 14:34:45 UTC-5 użytkownik ToMasz napisał:
> [...]
    > zobaczyć jakie jest napięcie pod obciążeniem, może macie jakieś pomysły,
    > co może być nie teges? Jakieś umyślne "postarzanie sprzętu" w

    Baterie jedna sprawa, smar na lozyskach czy wyrobione plastikowe przekladnie inna.
    Trza by wsadzic tam jakis batery monitor i zobaczyc jak sie parametry zasilania
    zmieniaja.

    Mysle ze w ten sposob dojdziesz do sensownych wnioskow najszybciej. No moze poza
    kupnem nowego zestawu fabrycznych baterii i/lub przeczyszczeniu calej mechaniki.

  • 9. Data: 2019-07-20 13:43:01
    Od: Jingiel <x...@x...lll>

    W dniu 2019-07-19 o 16:20, s...@g...com pisze:

    > Mysle ze w ten sposob dojdziesz do sensownych wnioskow najszybciej. No moze poza
    kupnem nowego zestawu fabrycznych baterii i/lub przeczyszczeniu calej mechaniki.

    https://www.plus.parts/en/hom-bot-and-roboking-serie
    s-ni-mh-2600mah-14-4v-plus-parts-battery-for-lg.html