  • 1. Data: 2018-05-14 00:27:09
    Temat: bezpieczniki
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    fast acting

    Zawsze myślałem, że zwykłe to są szybkie (bez oznaczeń)
    a dopiero niezwykłe (czyli zwłoczne) mają jakiś napis.

    --
    Piotrek

    Let me see your war face.

  • 2. Data: 2018-05-24 00:37:47
    Temat: Re: bezpieczniki
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    PiteR pisze tak:

    > fast acting
    >
    > Zawsze myślałem, że zwykłe to są szybkie (bez oznaczeń)
    > a dopiero niezwykłe (czyli zwłoczne) mają jakiś napis.

    W maszynach, które montuję zabezpieczają L i N bezpiecznikami.
    Macie pomysła po co bezpiecznik na N? :)

    --
    Piotrek

    Let me see your war face.

  • 3. Data: 2018-05-24 01:05:09
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 23 May 2018 23:37:47 +0100, PiteR napisał(a):

    > W maszynach, które montuję zabezpieczają L i N bezpiecznikami.
    > Macie pomysła po co bezpiecznik na N? :)

    Amerykanskie ? U nich bywa dwa L.

    A moze nie sa pewni gdzie L a gdzie N ... lub to jakis komplet z
    roznicowka.

    J.

  • 4. Data: 2018-05-24 01:39:33
    Od: Ilona <i...@u...net>

    On 2018-05-24 01:05, J.F. wrote:

    > Amerykanskie ? U nich bywa dwa L.
    >
    > A moze nie sa pewni gdzie L a gdzie N ... lub to jakis komplet z
    > roznicowka.

    W ukladzie TN-S, 'zero', L, to przewod roboczy.
    Norma EN-HD-60364, zaleca odlaczac, wszelkie przewody robocze.
    http://www.electrical-installation.org/enw/index.php
    ?title=File:DB422172.svg&page=1

  • 5. Data: 2018-05-24 16:49:37
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2018-05-24 o 00:37, PiteR pisze:

    > W maszynach, które montuję zabezpieczają L i N bezpiecznikami.
    > Macie pomysła po co bezpiecznik na N? :)

    Przez jakiś czas po wojnie w Polsce obowiązywały bezpieczniki na "ziemi".

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 6. Data: 2018-05-24 18:50:45
    Od: kasik <k...@s...pl>

    > Przez jakiś czas po wojnie w Polsce obowiązywały bezpieczniki na "ziemi".

    Jeszcze w latach 60-tych mój domowy licznik miał zabezpieczone obie linie.

  • 7. Data: 2018-05-24 20:41:56
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    PiteR wrote on 24.05.2018 00:37:

    > W maszynach, które montuję zabezpieczają L i N bezpiecznikami.
    > Macie pomysła po co bezpiecznik na N? :)

    Bo jak maszyna jest podłączana zwykłą wtyczką do gniazdka, to skąd ma
    być wiadomo gdzie jest L a gdzie N?

  • 8. Data: 2018-05-24 20:50:00
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 5/24/2018 8:41 PM, Zbych wrote:
    > Bo jak maszyna jest podłączana zwykłą wtyczką do gniazdka, to skąd ma
    > być wiadomo gdzie jest L a gdzie N?

    Mam dwa osobne bezpieczniki na L i na N. Pojawia się problem. Wylatuje
    jeden z nich. I mam 50% szansy na to że w urzadzeniu dalej jest potencjał L.

    Fajne :D

    Mam najdzieje że to podwójny wyłacznik sprzężony :D

  • 9. Data: 2018-05-24 21:16:21
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    Sebastian Biały wrote on 24.05.2018 20:50:

    > Mam dwa osobne bezpieczniki na L i na N. Pojawia się problem. Wylatuje
    > jeden z nich. I mam 50% szansy na to że w urzadzeniu dalej jest potencjał L.

    Czego oczekujesz od bezpiecznika? Ochrony przeciwporażeniowej czy
    przeciwpożarówej? Bo ja raczej tej drugiej.
    Czy jak masz jeden bezpiecznik i wkładając wtyczkę do gniazdka
    wylosujesz, że bezpiecznik jest na linii N, to czujesz się lepiej?

    Dodatkowo jak masz urządzenie w I klasie izolacji i masz zwarcie do
    obudowy, to wywali ci ten bezpiecznik co trzeba.

  • 10. Data: 2018-05-24 21:40:54
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 5/24/2018 9:16 PM, Zbych wrote:
    > Czego oczekujesz od bezpiecznika? Ochrony przeciwporażeniowej czy
    > przeciwpożarówej? Bo ja raczej tej drugiej.

    W przypadku jednego bezpiecznika na właściwym drucie mamy obie.

    > Czy jak masz jeden bezpiecznik i wkładając wtyczkę do gniazdka
    > wylosujesz, że bezpiecznik jest na linii N, to czujesz się lepiej?

    Nie, bo tam jest jeszcze PE albo obudowa nieprzewodzaca. A tu w wątku
    wystepuje "maszyna". Zakładam że maszyna plastikowa nie jest. Jeśli ma
    wywalić jakiś bezpiecznik czułbym się bezpieczniej jak by było to ten na
    L. Brytyjczycy jednak mają rację że ich wtyczki sa najlepsze.

    > Dodatkowo jak masz urządzenie w I klasie izolacji i masz zwarcie do
    > obudowy, to wywali ci ten bezpiecznik co trzeba.

    A jak nie mam zwarcia do obudowy? Hipotetycznie Pan Kazik w berecie
    przychodzi, maszyna nie działa i wkłada lapę do środka. Pan Kazik
    zapewne zostanie pouczony przez ewolucję co nalezy robić najsamprzód,
    ale przepisy mają chronić równiez przed tumanami.