  • 11. Data: 2018-05-24 21:56:01
    Temat: Re: bezpieczniki
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    Sebastian Biały wrote on 24.05.2018 21:40:

    > W przypadku jednego bezpiecznika na właściwym drucie mamy obie.

    W naszych gniazdkach nie ma czegoś takiego jak właściwy drut. Przy
    jednym bezpieczniku i I klasie izolacji masz 50% szans, że zwarcie do
    obudowy nie wywali bezpiecznika, a zwarcie między L i N zostawi ci
    podłączone L.

    > Zakładam że maszyna plastikowa nie jest. Jeśli ma > wywalić jakiś bezpiecznik
    czułbym się bezpieczniej jak by było to ten na
    > L.

    Nie masz żadnej gwarancji, że bezpiecznik będzie na L jeśli jest tylko
    jeden. Właśnie po to dale się dwa bezpieczniki.

    > A jak nie mam zwarcia do obudowy?

    To nadal masz obudowę połączoną z przewodem ochronnym i jej dotknięcie
    nie powinno cię porazić.

    > Hipotetycznie Pan Kazik w berecie
    > przychodzi, maszyna nie działa i wkłada lapę do środka. Pan Kazik
    > zapewne zostanie pouczony przez ewolucję co nalezy robić najsamprzód,
    > ale przepisy mają chronić równiez przed tumanami.

    To już problem Pana Kazika. Ja robiąc instrukcję do urządzeń mam cały
    dział dotyczący bezpieczeństwa z dupochronami w stylu "nie zalewać
    wodą", "naprawy może wykonywać tylko przeszkolony personel", "w razie
    uszkodzenia odłączyć kabel sieciowy od zasilania" itd.

  • 12. Data: 2018-05-24 22:07:24
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    J.F. pisze tak:

    > Amerykanskie ? U nich bywa dwa L.
    >
    > A moze nie sa pewni gdzie L a gdzie N ... lub to jakis komplet z
    > roznicowka.

    Wewnętrzne obwody AC, jedne z wielu bezpieczników, jest ich może ze 20,
    topikowe, tu 2 Ampery każdy.

    http://piterpro.private.pl/img/bezpieczniki.jpg

    --
    Piotrek

    Let me see your war face.

  • 13. Data: 2018-05-24 22:18:15
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    Zbych pisze tak:

    > Bo jak maszyna jest podłączana zwykłą wtyczką do gniazdka, to skąd
    > ma być wiadomo gdzie jest L a gdzie N?

    Wtyczka jest angielska. Załóżmy, że zawsze poprawnie podłączona.

    --
    Piotrek

    Let me see your war face.

  • 14. Data: 2018-05-24 22:46:52
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 5/24/2018 9:56 PM, Zbych wrote:
> [...]
    > jednym bezpieczniku i I klasie izolacji masz 50% szans, że zwarcie do
    > obudowy nie wywali bezpiecznika, a zwarcie między L i N zostawi ci

    W przypadku dwóch bezpieczników mam 50% szans że wywali właściwy i 0%
    szans że wywali po zwarciu N do PE. Zupełnie jak przy jednym.

    > Nie masz żadnej gwarancji, że bezpiecznik będzie na L jeśli jest tylko
    > jeden. Właśnie po to dale się dwa bezpieczniki.

    Nie, dwa osobne bezpieczniki nie gwarantują zniknięcia L. Dalej masz 50%.

    > To nadal masz obudowę połączoną z przewodem ochronnym i jej dotknięcie
    > nie powinno cię porazić.

    No tak, ale ja dalej nie rozumiem co lepszego w dwóch bezpiecznikach. I
    tu i tu masz 50% szansy. *CHYBA* że są sprzężone. To wtedy jest pełna
    jasność.

  • 15. Data: 2018-05-24 23:18:55
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    Sebastian Biały wrote on 24.05.2018 22:46:

    > W przypadku dwóch bezpieczników mam 50% szans że wywali właściwy i 0%
    > szans że wywali po zwarciu N do PE. Zupełnie jak przy jednym.

    Jeśli w danym momencie zwarcie N do PE nie powoduje zagrożenia, to dla
    mnie jest to ok. Jak odwrócisz wtyczkę i na linii która była N pojawi
    się L, to bezpiecznik zadziała.

    > Nie, dwa osobne bezpieczniki nie gwarantują zniknięcia L. Dalej masz 50%.

    Jeśli mam tylko przerwany obwód, nic się nie zapali, nikt nie zostanie
    porażony dotykając obudowy podłączonej do PE, to wystarczy.

    Nie wiem czemu obecność L _wewnątrz_ urządzenia przy przepalonym N i
    poprawnie podłącznym PE ma powodować problem.

    > No tak, ale ja dalej nie rozumiem co lepszego w dwóch bezpiecznikach. I

    To rozpisz sobie możliwe typy uszkodzeń (wszystkie kombinacje zwarć),
    zagrożenia jakie powodują i podlicz który wariant eliminuje ich większą
    liczbę.

  • 16. Data: 2018-05-25 01:28:53
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    Użytkownik "Zbych" <a...@o...pl> napisał w wiadomości
    > Nie wiem czemu obecność L _wewnątrz_ urządzenia przy przepalonym N i
    > poprawnie podłącznym PE ma powodować problem.

    Jedna z możliwości, bardzo realna - wskutek czegokolwiek, na izolacji jest
    upływ. Nieraz pewnie czułeś po dotknięciu do urządzenia, charakterystyczne
    młucie, mrowienie, zwłaszcza przy przesuwaniu palca/ręki po obudowie. Teraz
    sobie wyobraź, że masz niczym nie odcięte przejście, spowodowane np.
    zawilgoceniem kurzu, uprzednim zalaniem, czy przebywaniem urządzenia w
    srodowisku wilgotnym, co spowoduje wykroplenie się wody na jego elementach.
    W połączeniu z kurzem, czy wręcz substancjami, które z wodą tworzą
    elektrolit (mydło, proszek do prania, spora część detergentów, nie wszystkie
    są obojętne elektrolitycznie), może to być śmiertelnie niebezpieczne. Wiec
    jeśli wywali N, a zapięty nadal będzie L, to gdyby to ode mnie zzależało,
    natychmiast wydałbym na taką instalację zakaz dalszego używania, do momentu
    rozwiązania problemu. Warunkowo, za komisynjym sprawdzeniem, dopuściłbym
    szybkodziałający układ mechaniczny, który BEZWZGLĘDNIE, w razie zadziałania
    N, wyrzuci także L. Przy zadziałaniu L, niekoniecznie N. A to dlatego, że
    między N, a PE, różnica będzie może 1V, a to jest bezpieczne. Natomiast L -
    to daleko powyżej bezpiecznego i nie można ryzykować, żze owo N niezgaszone
    będzie zagrażać. Nie ma znaczenia, ze w środku urządzenia. Że PE - nie kuś
    diabła. To nie uchroni przed pojawieniem się L tam, gdzie go teoretycznie i
    praktycznie być nie powinno, choćby poprzez urządzenie na reszcie sieci,
    wejdzie L, wyjdzie N i na N w pozostałych gniazdkach, mimo PE, będzie 230,
    bo pierdolnął bezpiecznik na N. 2PK nie chce inaczej - mam rozrysować oczko?

    --
    Pies może złamać serce tylko raz,
    kiedy jego własne przestaje bić...

  • 17. Data: 2018-05-25 01:45:39
    Od: Ilona <i...@u...net>

    On 2018-05-24 18:50, kasik wrote:
    > "ziemi".
    >
    > Jeszcze w latach 60-tych mój domowy licznik miał zabezpieczone obie linie.

    Takie czasy byly.
    Stosowano wtedy uklad TT, albo IT.

    https://image.slidesharecdn.com/17theditionparts53to
    56-090913154601-phpapp02/95/17th-edition-parts-53-to
    -56-22-728.jpg?cb=1252856911

    https://www.slideshare.net/paulholden53/17th-edition
    -parts-53-to-56

  • 18. Data: 2018-05-25 01:52:35
    Od: Ilona <i...@u...net>

    On 2018-05-24 22:46, Sebastian Biały wrote:

> [...]
    >
    > No tak, ale ja dalej nie rozumiem co lepszego w dwóch bezpiecznikach. I
    > tu i tu masz 50% szansy. *CHYBA* że są sprzężone. To wtedy jest pełna

    Zapewne, sa sprzezone.
    Nie wiem jak bys sie czul z rekami w rozdzielni, czy nawet, zwyklej
    puszce rozgaleznej, gdybys mial swiadomosc, ze przewod N przebiega pare
    kilometrow przez cala wies i dopiero na jej koncu, przy transformatorze,
    podlaczony jest do PE.

  • 19. Data: 2018-05-25 02:58:15
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Robilem kiedys w fabryce w ktorej robili urzadzenia do Francji. O roznicowkach tutaj
    raczej nikt jeszcze nie slyszal. Skrzynki bezpiecznikowe przychodzily z Francji. Bylo
    piec miejsc na bezpieczniki. Rozlaczalo sie wszystkie jedna dzwignia. Na PE i N
    zamiast bezpiecznikow byly stalowe chromowane rurki o wymiarach bezpiecznika.

  • 20. Data: 2018-05-25 08:07:34
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    W dniu 25.05.2018 o 01:28, HF5BS pisze:

    > Użytkownik "Zbych" <a...@o...pl> napisał w wiadomości
    >
    > Jedna z możliwości, bardzo realna - wskutek czegokolwiek, na izolacji
    > jest upływ.

    Ok, ale taką samą sytuację masz przy jednym bezpieczniku który akurat
    wyląduje na linii N (bo tak ci się wylosowało przy wkładaniu wtyczki do
    gniazdka). Więc nie jest to żaden argument za/przeciw rozwiązaniu z 1
    lub 2 bezpiecznikami.

    > mam rozrysować oczko?

    Może na początek skup się na tym czego dotyczyła dyskusja. Czy
    rozwiązanie z 2 bezpiecznikami jest bezpieczniejsze czy nie od wersji z
    1 bezpiecznikiem.