  • 31. Data: 2018-05-28 13:43:14
    Temat: Re: bezpieczniki
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2018-05-28 o 12:30, SnCu pisze:

    > Różnicówka p.poż. kolego ma prąd zadziałania rzędu 300mA - 3A, bardzo
    > długi czas zadziałania i nie reaguje na zwarcie N do PE, bo nie o to w
    > niej chodzi.
    >
    > Więc nie myl różnicówek p.poż. od przeciwporażeniowych, bo w całej
    > dyskusji o te drugie się rozchodzi.

    Doucz się i nie pisz głupot na publicznych forach.

  • 32. Data: 2018-05-28 13:55:49
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2018-05-28 o 13:30, Janusz pisze:

    > Nie, masz obciążony obwód i duży spadek napięcia na N,
    > wtedy zwarcie N z PE wymusza prąd który przekracza próg różnicówki.

    Dokładnie tak jest. Każda różnicówka zadziała na zwarcie pomiędzy PE i N
    jeżeli dany obwód jest obciążony, a spadek na opornościach przewodów
    spowoduje przepływ prądu o wartości powyżej progu zadziałania danej
    różnicówki. Tyle, że różnicówka 30mA zadziała przy dużo mniejszym
    obciążeniu jak różnicówka 300mA.

    Moja wypowiedź kierowana jest do kolegi Cynowo-Miedzianego, bo koledze
    Mateuszowi tego tłumaczyć nie trzeba :)

  • 33. Data: 2018-05-29 00:30:04
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Lekarzem tez byles?

  • 34. Data: 2018-05-29 01:45:08
    Od: SnCu <t...@e...ca>

    W dniu 2018-05-28 o 13:43, Uzytkownik pisze:

    > Doucz się i nie pisz głupot na publicznych forach.

    Sam się ciulu doucz.

    Ja nie mówię o prądzie większym niż prąd zadziałania płynącym z N do PE,
    bo wtedy każda różnicówka zadziała, ale o tym, że różnicówki
    przeciwporażeniowe mają osobny moduł testowania zwarcia N-PE, który
    zadziała nawet jak prąd nie płynie, byle tylko różnicówka otrzymywała
    zasilanie.

    Różnicówkom przeciwpożarowym taki moduł jest niepotrzebny.

  • 35. Data: 2018-05-29 08:31:20
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2018-05-29 o 01:45, SnCu pisze:

> [...]
    > zasilanie.
    >
    > Różnicówkom przeciwpożarowym taki moduł jest niepotrzebny.

    Tylko nie ciulu. Chcesz podyskutować i się cokolwiek nauczyć to miej
    choć trochę szacunku do innych.

    Kolego, pomiarami elektrycznymi to się zajmuję od przeszło 20 lat i
    posiadam wymagane prawem Świadectwa Kwalifikacyjne Dozorowe i
    Eksploatacyne wraz z pomiarami. Co ciekawsze obecnie wykonuję pomiary w
    specyficznych obiektach, gdzie ww ŚK nie wystarczą i trzeba mieć jeszcze
    uprawnienia UDT (Urzędu Dozoru Technicznego), które także posiadam.

    Dlatego wiem co piszę.

    Powtarzam kolejny raz, że piszesz bzdury.

    Różnicówki przeciwporażeniowe nie mają żadnego dodatkowego modułu
    testowania zwarcia N-PE. Weź się chłopie ogarnij i zastanów co
    napisałeś. Gdzie w takiej różnicówce masz podłączenie przewodu PE?

    Posiadają przycisk TEST, który służy do testowania (sprawdzenia)
    działania różnicówki. Przycisk ten łączy rezystor pomiędzy przewodem L i
    N w przypadku różnicówek jednofazowych oraz 2 faz w przypadku różnicówek
    3-fazowych. Przy czym jedno podłączenie jest do zacisków na wejściu, a
    drugie na wyjściu różnicówki. Po wciśnięciu tego przycisku przez
    rezystor płynie prąd różnicowy, który ma wyzwolić różnicówkę.

    Ponadto różnicówki p.pożarowe działają tak samo jak różnicówki
    przeciwporażeniowe. Różnią się tylko wartością prądu oraz
    charakterystyką, która w ich przypadku jest selektywna. Jak sam już
    wcześniej napisałeś "długi czas zadziałania". Chodzi o to, że są one
    montowane w szeregu przed różnicówkami przeciwporażeniowymi i muszą dać
    czas na zadziałanie różnicówkom przeciwporażeniowym. W przeciwnym
    wypadku zwarcie na jednym z obwodów zabezpieczonych różnicówką
    przeciporażeniową wyłączałoby zarówno różnicówkę przeciwporażeniową i
    także tą przed nią różnicówkę przeciwpożarową, która nierzadko jest
    jedną na cały dom.

    Reasumując:

    Każda różniocówka przeciporażeniowa pełni także rolę różnicówki
    przecipożarowej, ale jest od niej bardziej czuła (mniejszy prąd
    zadziałania) i jest o wiele szybsza.

    Natomiast typowe różnicówki przecipożarowe nie mogą pełnić roli
    różnicówek przeciporażeniowych, ponieważ mają zbyt długi czas
    zadziałania i zbyt duży prąd zadziałania. W przypadku różnicówek
    przeciporażeniowych prąd wyłączenia nie może przekraczać 30mA, a
    nieprzekraczalny czas wyłączenia zależy od układu sieci oraz warunków.

    Jeżeli tego nie rozumiesz to naucz się tego co napisałem na pamięć i nie
    grzesz więcej swoimi "mądrościami"

  • 36. Data: 2018-05-29 12:34:00
    Od: SnCu <t...@e...ca>

    W dniu 2018-05-29 o 08:31, Uzytkownik pisze:

> [...]
    > specyficznych obiektach, gdzie ww ŚK nie wystarczą i trzeba mieć jeszcze
    > uprawnienia UDT (Urzędu Dozoru Technicznego), które także posiadam.

    A ja jestem magistrem inżynierem elektrotechnikiem i mnie śmieszy, jak
    średni personel techniczny podnosi swoją w gruncie rzeczy rudymentarną
    wiedzę do rangi co najmniej odkrycia Bozonu Higgsa.

> [...]
    > testowania zwarcia N-PE. Weź się chłopie ogarnij i zastanów co
    > napisałeś. Gdzie w takiej różnicówce masz podłączenie przewodu PE?

    Ale to nie działa na zasadzie pomiaru impedancji N-PE, bo ta jest
    skompromitowana w punkcie rozdziału N-PE, który może być zaraz przed
    różnicówką.

    Może nie wiesz, że dla gremiów normalizujących różnicówki w XX wieku,
    szczególną troską była czułość na zwarcia N-PE. Bo do zwarcia L-PE nawet
    nie potrzeba różnicówki, zwykły wyłącznik nadprądowy to wykryje.
    Natomiast w kwestii N-PE uznano, że sama czułość przekładnika
    Ferrantiego nie wystarczy, więc wypracowano dodatkowy system testowania.
    Dlatego różnicówki jednofazowe mają zaznaczone, gdzie podłączać L i N.
    Gdyby były całkowicie symetryczne, nie miałoby to żadnego znaczenia.

> [...]
    > drugie na wyjściu różnicówki. Po wciśnięciu tego przycisku przez
    > rezystor płynie prąd różnicowy, który ma wyzwolić różnicówkę.

    Tak, ładnie odpowiedziałeś przy tablicy, stawiam ci piątkę.

    > Reasumując:
    >
    > Każda różniocówka przeciporażeniowa pełni także rolę różnicówki
    > przecipożarowej,

    Normalnie, odkrycie godne Nobla.

  • 37. Data: 2018-05-29 16:05:51
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2018-05-29 o 12:34, SnCu pisze:

    > A ja jestem magistrem inżynierem elektrotechnikiem i mnie śmieszy, jak
    > średni personel techniczny podnosi swoją w gruncie rzeczy rudymentarną
    > wiedzę do rangi co najmniej odkrycia Bozonu Higgsa.

    Chwalisz się czy się żalisz? Bo nie za bardzo rozumiem. Znam wielu
    magistrów inżynierów, którzy nie mają pojęcia o tym co studiowali, czego
    się uczyli i ani jednego dnia nie przepracowali w swoim zawodzie. Na
    Twoim miejscu nawet bym się nie przyznawał do skończenia jakiejkolwiek
    uczelni technicznej. Prędzej można Cię nazwać migastrem niż magistrem,
    który się migał na studiach, choć wątpię, abyś je ukończył, bo wykładasz
    się na podstawowej wiedzy. :)
    Jeżeli zaś chodzi o wszelkie uprawnienia, ŚK to na szczęście nawet będąc
    magistrem-inżynierem też trzeba iść na egzamin. Trzeba go zdać i
    udowodnić, że się posiada odpowiednią wiedzę, aby móc wykonywać dane
    czynności w elektryce. Do tego co 5 lat trzeba potwierdzić, że się nie
    pozostało z wiedzą w tyle.

    > Ale to nie działa na zasadzie pomiaru impedancji N-PE, bo ta jest
    > skompromitowana w punkcie rozdziału N-PE, który może być zaraz przed
    > różnicówką.

    Już lepiej się nie kompromituj :)

> [...]
    > testowania. Dlatego różnicówki jednofazowe mają zaznaczone, gdzie
    > podłączać L i N. Gdyby były całkowicie symetryczne, nie miałoby to

    Znów jakieś herezje piszesz. Kolego, zanim zaczniesz kolejny raz pisać
    bzdury, usiądź przy stole, weź w łapę śrubokręt, kawałek przewodu z
    wtyczką, weź sobie podłącz różnicówkę i bez podłączania obciążenia za
    różnicówką zewrzyj przewód N za różnicówką z przewodem N przed
    różnicówką, czyli tak samo jakbyś zwarł N z PE. Idę o zakład, że
    różnicówka się nie wyłączy.
    Pobaw się też podłączając zarówno zasilanie od dołu jak i od góry.
    Zamieniaj L z N tzn. podłącz fazę na zacisk N i na N na zacisk L.
    Zwieraj jakimś oporem (nawet może być żarówka) wszystkie możliwe
    kombinacje na krzyż tzn. N na wejściu z L na wyjściu, L na wejściu z N
    na wyjściu. Idę o zakład, że różnicówka będzie wyłączać w każdej
    możliwej kombinacji, a Twoje opowiastki o asymetrii można między bajki
    włożyć.
    Oznaczenie L i N oraz gdzie jest wejście i wyjście ma tylko i wyłącznie
    znaczenie konstrukcyjne. Chodzi o to, żeby na ruchomych stykach po ich
    rozwarciu nie było napięcia. Ponadto żeby zachować odpowiednie
    odległości elementów mechanicznych od przewodów fazowych oraz załączać i
    rozłączać styki w odpowiedniej kolejności. W przypadku różnicówek
    3-fazowych bardzo ważne jest, aby styk N podczas załączania zwarł się
    jako pierwszy, a podczas wyłączenia rozwarł jako ostatni. W przeciwnym
    wypadku na obwodach fazowych za taką różnicówką będą się pojawiały
    napięcia międzyfazowe.
    Z tego też powodu nie powinno się zabezpieczać obwodów jednofazowych
    jedną różnicówką 3-fazową, bo gdy do różnicówki dostanie się jakiś obcy
    kurz, ziarenko piasku czy tynku, który dostanie się między styki N  i
    spowoduje brak ciągłości N to może spowodować uszkodzenia urządzeń
    elektronicznych w domu, gdyż różnicówka nie zareaguje, a na obwodach
    fazowych pojawią się napięcia międzyfazowe. Ich wartość będzie zależna
    od obciążenia poszczególnych obwodów.

    > Tak, ładnie odpowiedziałeś przy tablicy, stawiam ci piątkę.

    Żeby mnie oceniać musiał byś posiadać większą wiedzę i doświadczenie ode
    mnie :)

    > Normalnie, odkrycie godne Nobla.

    Poprzednio temu stwierdzeniu zaprzeczyłeś, a teraz to uznajesz za
    oczywistą oczywistość?