  • 1. Data: 2014-11-25 11:32:47
    Temat: bezprz. sensor klasyczny czy wifi? (Było: ESP8266 (Where is Lua used?))
    Od: Marek <f...@f...com>

    Ostatnio zbudowałem ma własne potrzeby bezprzewodową sensorykę
    (zdalna kontrola temp + elementy wykonawcze on/off) w oparciu i
    klasyczne moduły bezprzewodowe (nie wifi). Teraz się zastanawiam czy
    dalej to rozwijać w oparciu o te klasyczne moduły czy dać sobie
    spokój i przejść na wifi. Oba "systemy" mają podobny zasięg ale wifi
    zdaje się być wygodniejszy ze względu na standard (nie mam problemu z
    przejsciem na transoprt tcp/udp).
    Jak taka sieć sensorów wifi będzie współegzystować z domową siecią
    wifi do celów "internetowych"? Czy nadmiar obcych sieci w zasięgu nie
    będzie miał negatywnego wpływu ma stabilność komunikacji w sieci
    sensorów?
    Bezprzewodowe moduły z jakich korzystam pracują na 868Mhz, czest.
    która wydaje się w miarę czysta w porównaniu z wifi, ale z drugiej
    strony wifi zostało zostało zaprojektowane do "gęstego użycia" i daje
    radę w takich warunkach.

    zalety wifi:
    - powszechny standard jeśli chodzi o rf
    - powszechny standard jeśli chodzi o transport (tcp/udp)

    wady wifi:
    - brak (lub utrudnione) rozwiązywanie we własnym zakresie problemów z
    komunikacją lub stabilności w warstwie rf wifi (jeśli wystąpią)
    - większe zużycie prądu

    zalety "nie wifi":
    - inne "czyste" czestot.
    - prostszy choć niestandardowy transport ale wymagający własnej
    implementacji
    - prostota konstrukcji
    - małe zużycie prądu

    wady "nie wifi":
    - u niektórych wymagany doktorat z rf aby prawidłowo skonfigurować
    cześć nadawczą modułu np. pll band, lna gain, rx bandwith itp.

    Co wybrać??

    --
    Marek

  • 2. Data: 2014-11-25 13:23:04
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2014-11-25 11:32, Marek pisze:

    > - prostszy choć niestandardowy transport ale wymagający własnej
    > implementacji

    Hmm... Czy naprawdę trzeba pisać własną warstwę transportową? Przecież
    takie moduły jak RFM69 umożliwiają wysyłanie pakietów o długości
    kilkuset bajtów (lub bodajże 64 bajtów w przypadku korzystania z AES).
    To w zupełności wystarczy do przesyłania komend w styl "załącz/wyłącz"
    albo "podeślij wartość odczytywaną przez czujnik", nawet jeśli będziemy
    posługiwać się czytelnymi dla człowieka poleceniami w ASCII.

    Wyższa warstwa przydałaby się, gdybyśmy chcieli przesyłać jakiś większy
    strumień danych. Tutaj jednak nie dostrzegam takiej potrzeby.

    Niemniej pytanie wymienione w temacie tej dyskusji także mnie
    interesuje. Bardziej ciekawi mnie inna kwestia: ile takich modułów jak
    ESP8266 może jednocześnie pracować bez zapychania nam sieci. Oczywiście
    nie chodzi o zapychanie jej transmisją dużej ilości danych, ale przecież
    zwykłe, domowe routery także mają ograniczone możliwości w zakresie
    maksymalnej ilości obsługiwanych urządzeń. Pasmo też nie jest z gumy i
    nie zawsze da się zmienić maskę podsieci, aby pozwalała na
    zagospodarowanie większej puli adresów IP...

    A taka sieć RF pracuje sobie całkowicie niezależnie od naszej sieci
    komputerowej, na zupełnie innym pasmie. Wystarczy tylko zbudować jedną
    bramkę Ethernet <--> RF, tudzież wyposażyć jakieś Raspberry Pi w
    odpowiedni moduł i napisać do niego sterownik.

  • 3. Data: 2014-11-25 13:47:10
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Tue, 25 Nov 2014 13:23:04 +0100, Atlantis <m...@w...pl>
    wrote:
> [...]
    > takie moduły jak RFM69 umożliwiają wysyłanie pakietów o długości
    > kilkuset bajtów (lub bodajże 64 bajtów w przypadku korzystania z

    A one nie są przypadkiem 2.4GHz? Bo wtedy już są czymś bliższym wifi.
    Ja miałem na myśli prostrze, np rfm12b. Nie jestem pewien czy jest
    sens zamieniać proste (rfm12) , na troche lepsze ale podobne (rfm69)
    zamiast przeskoczyc od razu o klasę wyżej, na wifi. Innymi słowy
    nawet użycie rf69 nie odpowie nam na pytanie jakby się sprawdziło
    wifi.

    --
    Marek

  • 4. Data: 2014-11-25 13:51:53
    Od: Marek <f...@f...com>

    wrote:
    > Wyższa warstwa przydałaby się, gdybyśmy chcieli przesyłać jakiś
    większy
    > strumień danych. Tutaj jednak nie dostrzegam takiej potrzeby.

    A ja dostrzegam inną. Mogę diagnozować pojedynczy czujnik w prosty
    sposób łącząc się z nim bezpośrednio przez tcp/udp np. komórką, bez
    pośrodnika.

    --
    Marek

  • 5. Data: 2014-11-25 14:00:37
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2014-11-25 13:47, Marek pisze:

> [...]
    > przeskoczyc od razu o klasę wyżej, na wifi. Innymi słowy nawet użycie
    > rf69 nie odpowie nam na pytanie jakby się sprawdziło wifi.

    Na 2,4 GHz pracują RFM70/73.
    RFM69 to udoskonalona wersja RFM12. Pracują na tych samych
    częstotliwościach (m.in. 434 MHz i 868 MHz) i nawet chyba można je
    odpalić w trybie wstecznej kompatybilności, w którym są w stanie
    rozmawiać z "dwunastką". Ich główną zaletą jest jednak sprzętowa obsługa
    adresowania i transportu, wraz z obsługą błędów i szyfrowaniem.

    Zastanawiam się jeszcze jak taki RFM69 wypada w porównaniu z WiFi pod
    względem zasięgu i niezawodności transmisji. Na YouTube widziałem
    relację z testów ESP8266 z wykorzystaniem zewnętrznych anten. Faktycznie
    robiło to wrażenie. Z drugiej test polegający na pingowaniu oddalającego
    się modułu to jedno, praktyka użytkowania to drugie. RFM69 mają
    teoretyczną przewagę, wynikającą z warunków propagacyjnych na niższych
    pasmach - tutaj fale "chętniej" pokonują przeszkody terenowe.

  • 6. Data: 2014-11-25 14:42:16
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Tue, 25 Nov 2014 14:00:37 +0100, Atlantis <m...@w...pl>
    wrote:
> [...]
    oddalającego
    > się modułu to jedno, praktyka użytkowania to drugie.

    Są też wersje rfm12bp 500 mW, tylko cena 40pln (tme). Ale 0.5W to
    już konkret, przy ant kierunkowych zasięg kilometra spokojnie, jak
    nie więcej.

    --
    Marek

  • 7. Data: 2014-11-25 19:08:45
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2014-11-25 13:51, Marek pisze:

    > A ja dostrzegam inną. Mogę diagnozować pojedynczy czujnik w prosty
    > sposób łącząc się z nim bezpośrednio przez tcp/udp np. komórką, bez
    > pośrodnika.

    To fakt. Jest jeszcze kilka innych, niezaprzeczalnych zalet. Na przykład
    czujnik/moduł wykonawczy może sobie pobierać czas bezpośrednio z serwera
    NTP, nie trzeba mu go wystawiać na żadnej bramce albo innym "zegarze"
    pracującym na tej samej magistrali.
    Jeśli chcemy gdzieś zrzucać wyniki pomiarów, można dodać funkcję
    uploadującą dane do Graphite'a (albo innej bazy danych), potem tylko
    wywołujemy ją regularnie i nie ma potrzeby pisania pośredniczącego daemona.

  • 8. Data: 2014-11-26 20:21:27
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2014-11-25 14:42, Marek pisze:

    > Są też wersje rfm12bp 500 mW, tylko cena 40pln (tme). Ale 0.5W to już
    > konkret, przy ant kierunkowych zasięg kilometra spokojnie, jak nie więcej.

    Tak, wiem. Zaopatrzyłem się kiedyś w jedną czy dwie sztuki na 868 MHz.
    Niedługo potem dowiedziałem się o RMF69 i zdecydowałem, że lepiej nie
    zaczynać żadnego projektu na starszej wersji, bo to będzie się wiązało z
    rezygnacją z największych zalet nowego modelu. Niestety nic nie wiadomo
    o RFM69BP.
    A teraz zresztą sam się zastanawiam, czy WiFi nie będzie fajniejszym
    rozwiązaniem. Bo do tej pory powstrzymywała mnie głównie cena, ale od
    czasu pojawienia się ESP8266... Jest jeszcze kilka kwestii, które budzą
    moje wątpliwości, ale zobaczymy. :)

  • 9. Data: 2014-11-30 13:05:50
    Od: Jason wu <j...@g...com>

    ? 2014?11?27????UTC+8??3?21?30?,Atlantis??:

> [...]
    > rozwiązaniem. Bo do tej pory powstrzymywała mnie głównie cena, ale od
    > czasu pojawienia się ESP8266... Jest jeszcze kilka kwestii, które budzą
    sprawdzić to rozwiązanie pod klucz RF4432 dla 868 rozwiązania zespołu. W porównaniu
    RFM69, ma USART port i dopasowane portu RF i łatwe do zintegrowania z czujnikami.
    http://www.appconwireless.com/PRODUCTS/showproduct.p
    hp?lang=en&id=7