  • 1. Data: 2019-10-08 22:02:05
    Temat: bf214
    Od: yorgus <y...@t...pl>

    Na zdjeciu https://ibb.co/F5ntxq7 struktura jednego pierwszych
    polskich krzemowych tranzystorów w.cz.
    Pytanie: po co jest ten talerzyk i dlaczego struktura nie lezy
    na blasze obudowy? Sam obszar tranzystora jest tez bardzo maly
    w stosunku do rozmiaru kryształu.

  • 2. Data: 2019-10-09 00:13:55
    Temat: Re: bf214
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    W dniu 2019-10-08 o 22:02, yorgus pisze:
> [...]
    > Pytanie: po co jest ten talerzyk i dlaczego struktura nie lezy
    > na blasze obudowy? Sam obszar tranzystora jest tez bardzo maly

    Przypuszczam, że struktura jest mocowana ( klejona ? ) do tego talerzyka
    i on dopiero jest np. zgrzewany do obudowy - czyli ze względów
    technologicznych.

    A wielkość struktury do powierzchni podłoża to pewnie też kwestia
    starej technologii (może też np. dopuszczalnej mocy ).

    Takie są moje przypuszczenia tylko - może ktoś zna temat od zaplecza
    lepiej i się wypowie ?

  • 3. Data: 2019-10-09 07:57:51
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia 08 Oct 2019 20:02:05 GMT, yorgus napisał(a):

> [...]
    > Pytanie: po co jest ten talerzyk i dlaczego struktura nie lezy
    > na blasze obudowy? Sam obszar tranzystora jest tez bardzo maly

    Czekaj czekaj ... on nie byl 4-ro koncowkowy ?

    No byl, obudowa osobno, bo to w.cz, talerzyk polaczony z kolektorem
    nie promieniuje po calej okolicy, pojemnosc stala itp.

    A tranzystor ... w.cz, to maly, a krzemu widac sie mniej nie dalo :-)

    J.

  • 4. Data: 2019-10-09 08:38:51
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Wed, 9 Oct 2019 07:57:51 +0200, J.F. napisał(a):

> [...]
    > nie promieniuje po calej okolicy, pojemnosc stala itp.
    >
    > A tranzystor ... w.cz, to maly, a krzemu widac sie mniej nie dalo :-)

    Panowie, błądzicie: https://pl.wikipedia.org/wiki/Tranzystor_mesa
    Ta "górka" to efekt wytrawienia płytki.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 5. Data: 2019-10-09 09:02:02
    Od: "Andrzej W." <a...@w...pl>

    > Panowie, błądzicie: https://pl.wikipedia.org/wiki/Tranzystor_mesa
    > Ta "górka" to efekt wytrawienia płytki.

    Błądzisz...
    BF214 był wykonany w technologi epitaksjalno-planarnej.
    Ma zdjęciu widać wyraźnie, że są to dwa różne elementy.

    --
    AWa.

  • 6. Data: 2019-10-09 11:11:11
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Wed, 9 Oct 2019 09:02:02 +0200, Andrzej W. napisał(a):

    > Błądzisz...
    > BF214 był wykonany w technologi epitaksjalno-planarnej.
    > Ma zdjęciu widać wyraźnie, że są to dwa różne elementy.

    Obawiam się że masz rację :)
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 7. Data: 2019-10-09 12:17:08
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    et...

    >Panowie, błądzicie: https://pl.wikipedia.org/wiki/Tranzystor_mesa
    >Ta "górka" to efekt wytrawienia płytki.

    o mowisz, ze "talerzyk" to krzem ?
    Krzem chyba jednak zawsze kwadratowy czy prostokatny.

    A swoja droga - o co chodzilo w tej technologii MESA ?
    Ta dyfuzja obszaru bazy (p), w ktory potem dyfundujemy emiter (n)
    nigdy mi sie nie podobala, ale widac dzialala.

    W MESA tez jest taka dyfuzja, wiec gdzie tu zysk ?

    Pisza o pojemnosci B-C .. istotnie - nieco mniejsza. A przeciez baze
    trzeba jakos podlaczyc, wiec pad powinien byc, i to duzy ... czy
    oszczednosc istotnie taka duza ?

    https://en.wikipedia.org/wiki/Diffused_junction_tran
    sistor#Mesa_transistor
    tu lepsze rysunki, no - moze i jest oszczednosc, IMO nieduza, ale moze
    czestotliwosc rosnie dwukrotnie ...

    A jak to epitaksji wyglada ? Nakladaja cienka warstewka bazy, a na nia
    cienka warstwe emitera ?
    Nie ma podobnych problemow ? Ale techniki jak w MESA sie juz nie
    stosuje.

    P.S.

    "
    Double diffusion

    At Bell Labs Calvin Souther Fuller produced basic physical
    understanding of a means of directly forming the emitter, base, and
    collector by double diffusion. The method was summarized in a history
    of science at Bell:

    Fuller had shown that acceptors of low atomic weight diffuse more
    rapidly than donors, which made possible n-p-n structures by
    simultaneous diffusion of donors and acceptors of appropriately
    different surface concentrations.
    The first n layer (the emitter) was formed because of the greater
    surface concentration of the donor (for example, antimony).
    The base formed beyond it because of the more rapid diffusion of the
    acceptor (for example, aluminum).
    The inner (collector) boundary of the base appeared where the diffused
    aluminum no longer over-compensated the n-type background doping of
    the original silicon.
    The base layers of the resulting transistors were 4 ?m thick. ...
    Resulting transistors had a cut-off frequency of 120 MHz."

    Czyli to sie inaczej robilo, niz ksiazki ucza ?

    J.

  • 8. Data: 2019-10-09 18:46:31
    Od: yorgus <y...@t...pl>

    Dnia Wed, 9 Oct 2019 12:17:08 +0200, J.F. <j...@p...onet.pl> napisal:
    > Użytkownik "Jacek Maciejewski" napisał w wiadomości grup
    et...

    To byl transzystor który z biedą na 100-200 MHz działał, a najwięcej
    to był używany w w odbiornikach na średnie i długie fale typu Iza.
    Zupełnie nie wiem po co mu była ta 4 końcówka (btw BF181 tezk chyba je miał).
    Miałem w sumie zamiar sprawdzić co jest własnie w BF183 który chyba miał
    najwieksze fT z polskich transzytorów z CEMI, ale go nie umiem znaleźć.
    Krzem wcale nie jest mały, jest taki jak obecnie, to obszar tranzystora
    wlasciwego na środku jest kuriozalnie mały

    > o mowisz, ze "talerzyk" to krzem ?

    Talerzyk to na 100% nie jest krzem, jest okrągły i z jakiegoś złoconego metalu.

> [...]
    > Ta dyfuzja obszaru bazy (p), w ktory potem dyfundujemy emiter (n)
    > nigdy mi sie nie podobala, ale widac dzialala.

    Pewnie chodzi o to że najpierw do półprzewodnika słabo domieszkowanego n
    dmieszkujemy troche p a potem jeszcze wiecej n. Koncentracja domieszek
    może być bardzo mała, więc jest tu pole do kompensacji jednego
    domieszkowania drugim.

> [...]
    >
    > Pisza o pojemnosci B-C .. istotnie - nieco mniejsza. A przeciez baze
    > trzeba jakos podlaczyc, wiec pad powinien byc, i to duzy ... czy

    Pojemnosc złącza jest chyba większa niż pojemnosć doprowadzen

> [...]
    > czestotliwosc rosnie dwukrotnie ...
    >
    > A jak to epitaksji wyglada ? Nakladaja cienka warstewka bazy, a na nia
    chyba tak, po prostu sie nanosi to co ma być. Tu jest inne
    ciekawe pytanie, co w latach 70 i 80 u nas powodowało
    ze nie dalo się zrobić tranzystorów o wiekszej ft. Przeciez
    żeby mieć ciensza baze, to wystarczy krócej prowadzic epitaksje,
    w czym problem.

    > Nie ma podobnych problemow ? Ale techniki jak w MESA sie juz nie
    > stosuje.

    epitaksja jest chyba szybsza, lepsza i wygodniejsza

    Btw tu jest ciekawy kanał
    https://www.youtube.com/watch?v=mvZ1dJuvenw

  • 9. Data: 2019-10-09 18:52:14
    Od: yorgus <y...@t...pl>

    Dnia Wed, 9 Oct 2019 00:13:55 +0200, sundayman <s...@p...onet.pl> napisal:

    > Przypuszczam, że struktura jest mocowana ( klejona ? ) do tego talerzyka
    > i on dopiero jest np. zgrzewany do obudowy - czyli ze względów
    > technologicznych.

    Jest lutowany, ale pytanie czemu do nozki a nie do podloza jak
    w bc107 czy we wiekszych np bc211

    > A wielkość struktury do powierzchni podłoża to pewnie też kwestia
    > starej technologii (może też np. dopuszczalnej mocy ).

    Ja bym tu obstawiał marginesy na wycinanie struktur, btw wie ktoś
    jakie byly wafery w CEMI? To w tym bf214 wyglada na 0.1mm grubosci
    a struktura ma podobnie jak dzisiaj kolo 0.35mm .
    Jak cieli te zrobione transystory na kawalki i montowali do obudoów?
    Jesli w kazdym radiu były z 2 takie, to musiano tego produkowac tysiące
    sztuk dziennie, montaż i cięcie strukur musialo być wąskim gardłem.

  • 10. Data: 2019-10-09 18:57:46
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "yorgus" napisał w wiadomości grup
    pl...
    <j...@p...onet.pl> napisal:

    >To byl transzystor który z biedą na 100-200 MHz działał, a najwięcej
    >to był używany w w odbiornikach na średnie i długie fale typu Iza.

    Gdzie te 100MHz bardzo potrzebne :)

    Hm, co uzywali w glowicach TV ? Tam juz grube setki MHz byly.

    >Zupełnie nie wiem po co mu była ta 4 końcówka (btw BF181 tezk chyba
    >je miał).

    Jedna koncowka to byla obudowa, a druga kolektor.

    Wiec w srodku musial byc krzem do innego kawalka metalu niz obudowa
    przymocowany.

> [...]
    >domieszek
    >może być bardzo mała, więc jest tu pole do kompensacji jednego

    No tak sie to robilo, nie podoba mi sie, ale widac dzialalo.
    Tylko MESA polega na wytrawieniu zbednych obszarow ...

    >Pojemnosc złącza jest chyba większa niż pojemnosć doprowadzen

    Pisze o polaczeniu drutu bondungu do krzemu - gdzies to trzeba
    przylaczyc, pod spodem jest krzem bazy, pod nim krzem kolektora ...

    sistor#Mesa_transistor

    >chyba tak, po prostu sie nanosi to co ma być.

    Ale czy to powoduje, ze wytrawianie jak w MESA juz nie potrzebne ?

    >epitaksja jest chyba szybsza, lepsza i wygodniejsza

    Mi chodzi o to usuwanie zbednych obszarow ... w epitaksji ich nie ma ?

    J.