  • 1. Data: 2017-06-06 15:22:30
    Temat: bootowanie uefi - jak krowie na rowie poproszę.
    Od: s...@g...com

    Nie osiwieje od tego bo juz siwy jestem ale chyba mnie szlag trafi.
    Pacjent to laptop lenovo s410p.
    Zainstalowany linux na ssd włożonym w dysk wewnetrzny.
    Na poczatku bootował sie bez kombinowania.
    Po parunastu uruchomieniach na ekranie "startowym" - tryb tekstowy - jedna pozycja o
    nazwie ubuntu trzeba wcisnąc ctrl-alt-delete aby zabootować to ubuntu.
    Mimo że opis brzmi: "enter - select"

    OK. Tyle moge zdzierzyć. Ale. Do bay-a wsadziłem hdd z windowsem 10. Chcialem go tam
    mieć na chwile aby po ustabilizowaniu linuxa go zaorać i zrobic caly 1TB dysk dla
    linuxa jako dodatkowy.

    No i sie zaczeło. Po wsadzeniu tego dysku z windą ona sie bootuje bez pytania.
    Linux? Jaki linux, jestem ja Winda i tyle!.
    No, ok, po reboocie linux sie bootuje.
    Ale to bez sensu. No dobra. Skasowalem te winde, fdisk, wszystkie partycje precz,
    zrobilem jedna ext4 na calym dysku.

    No i teraz problem bo czasem tego linuxa z dysku ssd sie zabootować nie daje. Mimo ze
    w tym menu startowym widze "ubuntu" i "hdd z technicznym opisem" i wybieram enterem
    jedno lub drugie to laptop sie nie bootuje. Pomysli chwile z calkiem czarnym ekranem
    i mam znowu menu startowe.
    Czasem sie bootuje jak sie wybierze ubuntu ale zamiast entera wcisnie ctrl-alt-del.

    W setupie grzebalem i ustawialem boot jako uefi albo legacy
    i boot order jako uefi albo legacy device.
    A ogólny boot order (które urządzenie sprawdzać pierwsze) jest ustawiony tak ze
    ubuntu jest pierwsze potem wszystko ale z Wykrzyknikami (niby jako disabled) i na
    koncu ten dodatkowy dysk w caddy też z wykrzyknikiem.

    I zapisane w bios.

    I bootuje sie jak królewna raz tak raz nie.

    No i oczywiscie mimo ze zrobilem ten dysk w caddy jako disabled to on sie aktywuje w
    tym biosie.

    Czy to jakaś nowa norma ze dysk w caddy jest jakoś nadrzędny w stosunku do tego
    wbudowanego? Tak w biosie na stronie informacyjnej stoi...

    Czego ja tu nie rozumiem?

    czy to po prostu taka fanaberia lenovo bo sie lubiejom z MSyfem i tak uefi zrobili
    aby forować MS a utrudniac zycie linuxowi?

    A moze linux niedorobiony i sie nie może do uefi dobrze wyspowiadać że rządzi na
    laptopie?

    Wspomoże ktoś radą? Linkiem?

    Pozdrawiam.

    PS.
    Jeszcze zamienie miejscami te dyski i tego po windzianego jakos wyzeruje...