  • 1. Data: 2019-06-24 19:10:41
    Temat: chłodzenie
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    Czym schłodzić wodę, która jest czynnikiem chłodzącym elektrowrzeciono?
    Moc 2,2 kW. Sprawność takiego silnika to pewnie w okolicach 80%. Czyli w
    ciepło idzie 500W.
    Teraz mam w obiegu chłodnicę (nagrzewnica z auta 300x200 mm) i wymuszony
    przepływ powietrza wentylatorem.
    Słabo to działa, a może nawet nie działa.
    Przepływ 2 l/min.

    1. Dać dużą chłodnicę z auta?
    2. Peltiera ogniwa? Widzę za 30 zł 100W. Ale je też trzeba chłodzić.
    3. Zbiornik 50 l z wodą plus pkt 1. Wystarczy na 4h pracy?
    4. Bebechy z chłodziarki?

    Nie mam teraz termometru, ale na wylocie mam może w okolicach 60°C albo
    więcej bo trudno utrzymać rękę na wrzecionie.
    Jest realne odjąć z tego 40°C?

    Robert

  • 2. Data: 2019-06-24 19:55:16
    Temat: Re: chłodzenie
    Od: PeJot <P...@s...adres.nigdzie.pl>

> [...]
    > przepływ powietrza wentylatorem.
    > Słabo to działa, a może nawet nie działa.

    Gdyby nie UE doradziłbym wodę z wodociągu i w kanał. Ale UE uważa to za
    marnotrawstwo wody pitnej.

    > 1. Dać dużą chłodnicę z auta?

    I wiatrak i koniecznie wymuszony obieg cieczy.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 3. Data: 2019-06-24 20:06:41
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan PeJot napisał:

    > Gdyby nie UE doradziłbym wodę z wodociągu i w kanał. Ale UE uważa to za
    > marnotrawstwo wody pitnej.

    No to podłączyć do boilera 200 litrów do przygotowywania ciepłej wody
    użytkowej. A potem wystąpić (do tej samej UE) o dofinansowanie na
    instalację wykorzystującą ciepło odpadowe.

    > I wiatrak i koniecznie wymuszony obieg cieczy.

    No ale "duża chłodnica z auta" to są tęgie dziesiątki kW, a tu mamy 0,5.

    --
    Jarek

  • 4. Data: 2019-06-24 20:11:53
    Od: PeJot <P...@s...adres.nigdzie.pl>

    > No ale "duża chłodnica z auta" to są tęgie dziesiątki kW, a tu mamy 0,5.

    Nadmiar mocy chłodniczej to chyba nie problem, a w wersji "szrot" koszt
    żaden.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 5. Data: 2019-06-24 20:21:02
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan PeJot napisał:

    > Nadmiar mocy chłodniczej to chyba nie problem, a w wersji "szrot" koszt
    > żaden.

    To fakt. Ale podejrzewam, że tu większym problemem jest brak wymuszenia
    w obiegu cieczy niż wiatrak chłodnicy (czy jego brak). Zamiast chłodnicy
    z auta mógłby być też kaloryferek z chałupy (w wersji nie-szrot koszt
    porównywalny).

    --
    Jarek

  • 6. Data: 2019-06-24 20:51:26
    Od: PeJot <P...@s...adres.nigdzie.pl>

> [...]
    > w obiegu cieczy niż wiatrak chłodnicy (czy jego brak). Zamiast chłodnicy
    > z auta mógłby być też kaloryferek z chałupy (w wersji nie-szrot koszt

    Kaloryfer to jakiś ~ 1kW a i to przy znacznie wyższych temperaturach
    cieczy.

    Swoją drogą, kiedyś pracowałem na maszynie z elektrowrzecionem
    chłodzonym powietrzem.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 7. Data: 2019-06-24 21:27:40
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    > problemem jest brak wymuszenia
    > w obiegu cieczy
    Nie napisałem, ale jest pompa, która przepycha wodę przez wrzeciono.
    I temperatura też jej nie służy, bo ona do wody zimnej.

    Robert

  • 8. Data: 2019-06-24 21:43:53
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Robert Wańkowski" napisał w wiadomości grup
    pl...
> [...]
    >wymuszony przepływ powietrza wentylatorem.
    >Słabo to działa, a może nawet nie działa.

    Swietnie dziala. Potrafi ze 200kW rozproszyc.
    Ale przy temperaturze ok 90C i predkosci powietrza 200 km/h :-)

    >3. Zbiornik 50 l z wodą plus pkt 1. Wystarczy na 4h pracy?

    Woda ma cieplo wlasciwe 4.2kJ/kgK, podgrzanie tego o 20C to 4.2MJ,
    czyli 2.2kW przez poł godziny.
    Ale moze sporo mocy idzie na skrawanie.

    >4. Bebechy z chłodziarki?

    agregat 110W ma mocy chlodzacej pewnie ze 200-400W.

    No i to cieplo trafia do powietrza ... z tylu jest chlodnica.

    >Nie mam teraz termometru, ale na wylocie mam może w okolicach 60°C
    >albo więcej bo trudno utrzymać rękę na wrzecionie.
    >Jest realne odjąć z tego 40°C?

    Dysponujac powietrzem o temperaturze 30C jak dzis ?
    Nie :-) Tzn mozna, ale trzeba solidnego klimatyzatora :-)

    Ale:
    -wrzeciono pewnie 60C wytrzyma, istotne tylko, zeby sie nie grzalo
    bardziej.
    Jaka masz teraz temperature na wlocie ? ok 20C z kranu ?
    Moze wystarczy, ze chlodnica schlodzi do 40C ...

    -chlodnica samochodowa dobry trop, tylko wentylator trzeba dobry.

    -wieksza beczka ... i trzymac cieplą wode dla łazienki.

    -zobacz jakis kaloryfer - powinny miec gdzies podana moc. Plus
    wentylator.

    -parowanie wody duzo ciepla pochlania. Ale przy 60C to jeszcze slabo
    paruje ...

    -dmuchaj cieple powietrze za okno, bo sobie saune zrobisz ...

    J.

  • 9. Data: 2019-06-24 22:10:13
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Robert Wańkowski napisał:

    > Nie napisałem, ale jest pompa, która przepycha wodę przez wrzeciono.
    > I temperatura też jej nie służy, bo ona do wody zimnej.

    No to i tak trzeba zacząć od wymiany pompy na ciepłowodną, taką od CO.

    --
    Jarek

  • 10. Data: 2019-06-24 22:26:43
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2019-06-24, Robert Wańkowski <r...@w...pl> wrote:
> [...]
    > przepływ powietrza wentylatorem.
    > Słabo to działa, a może nawet nie działa.

    Chyba najlepiej, tym bardziej, że często już z wpasowanym wentylatorem.

    > 2. Peltiera ogniwa? Widzę za 30 zł 100W. Ale je też trzeba chłodzić.

    Wyjdzie drogo i bedzie trochę zabawy z rurkami. Wątpię w 100W za 30zł.

    > 3. Zbiornik 50 l z wodą plus pkt 1. Wystarczy na 4h pracy?
    > 4. Bebechy z chłodziarki?

    Albo jakiś mały wymiennik z klimy, cały z kompresorem, lub tylko część
    radiator-wentylator. Jesli uda się gdzies kupić używany, bo nowy wyjdzie
    bardzo drogo.

    Najbardziej elegancka i małoupierdliwa to byłaby kompresorowa
    chłodziarka do akwarium, ale to koszt >1500zł, a dla 500W to pewnie >2k.

    --
    Marcin