  • 11. Data: 2019-06-24 22:51:43
    Temat: Re: chłodzenie
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    > No to i tak trzeba zacząć od wymiany pompy na ciepłowodną, taką od CO.

    Te od CO mają za małe ciśnienie. Od pompy do wrzeciona i z powrotem mam
    powyżej 10 m wężykiem fi 6 muszę pchać sporym ciśnieniem. I tego nie
    zmienię.
    Na pompie od CO z tego co pamiętam albo nic nie płynęło, ale słabo.

    Parę lat działało. Teraz wymieniam uszczelnienie w pompie bo zaczęła
    cieknąć/ciec. :-)

    Podobno szybciej łożyska się zużywają przy gorącym wrzecionie bo smar
    wydostaje się przez rozmiękczone uszczelnienia. Wrzeciono 1,5-2 lata i
    padają łożyska.

    Dwa skośne łożyska są droższe niż nowe wrzeciono. :-) A krajowych
    (tanich) nie ma. Są ale bez uszczelnienia.

    Robert

  • 12. Data: 2019-06-24 23:29:21
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

> [...]
    > nie zmienię.
    > Na pompie od CO z tego co pamiętam albo nic nie płynęło, ale słabo.

    Tu by mi pasował wymiennik. Taki płytowy do domowych instalacji grzewczych.
    I mocne chłodzenie do niskiej temperatury. Woda wodociągowa nie jest złym
    pomysłem, niekoniecznie trzeba ją wpuszczać w kanał. Może jest gdzieś
    w okolicy rursko z w miarę stałym przepływem, żeby wczesać się takim
    wymiennikiem. A jak nie, to grzać tę cholerną wodę do mycia.

    A tak przy okazji. Jakiś czas temu byłem w cementowni. Cementownia to
    zakład, który zużywa ogromne ilości paliw stałych. Poza tym wszędzie
    coś gorącego, a to jakaś rura kominowa, a to znowu skład gorącego wyrobu,
    co to dopiero opuścił piec. Ciepła odpadowego wszędzie w bród. Ale ciepła
    woda do umywalni dla robotników pochodzi ze specjalnego pieca na słomę.
    Piec jest po to, by w bilansie całego zakładu zwiększyć udział paliw
    odnawialnych.

    > Parę lat działało. Teraz wymieniam uszczelnienie w pompie bo zaczęła
    > cieknąć/ciec. :-)

    Przeciekać.

    --
    Jarek

  • 13. Data: 2019-06-25 02:31:02
    Od: Ilona <i...@u...net>

    On 2019-06-24 21:27, Robert Wańkowski wrote:
    > Nie napisałem, ale jest pompa, która przepycha wodę przez wrzeciono.
    > I temperatura też jej nie służy, bo ona do wody zimnej.

    Zatem, problem w małej efektywności odbierania ciepła ze źródła.
    Nic, tylko zwiększyć przepływ.
    Może, węże o większym przekroju?

  • 14. Data: 2019-06-25 10:25:56
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu wtorek, 25 czerwca 2019 05:52:22 UTC+9 użytkownik Robert Wańkowski napisał:

> [...]
    > padają łożyska.
    >
    > Dwa skośne łożyska są droższe niż nowe wrzeciono. :-) A krajowych
    > (tanich) nie ma. Są ale bez uszczelnienia.

    A jak poważnie chcesz podchodzić do tego tematu? Bo możesz pozakładać termometry,
    różnicowe manometry, rotametry- i wszystko koszernie porachować. Albo metodą prób i
    błędów dochodzić gdzie jest większy problem, w odbieraniu ciepła z wrzeciona, w
    zrzucaniu go w chłodnicy, czy w transporcie wężykami.

    Dałoby radę do tego wrzeciona pompować czynnik chłodniczy? Wtedy byś bezpośrednio
    podłączył skraplacz od klimy, odbieranie ciepła byś miał tęgie, wszystko by hulało. O
    ile wrzeciono wytrzyma, w sensie uszczelki itd.

  • 15. Data: 2019-06-25 11:50:05
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2019-06-25 o 02:31, Ilona pisze:

    > Zatem, problem w małej efektywności odbierania ciepła ze źródła.
    > Nic, tylko zwiększyć przepływ.
    > Może, węże o większym przekroju?

    A może dana pompa siedzi na gorącym wężu, zamiast na zimnym?

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 16. Data: 2019-06-25 12:14:38
    Od: 4...@g...com

    Slabo paruje jak wlac do butelki z cienka szyjka. Ale jak rozpylic zeby byly bardzo
    male kropelki to paruje szybciej niz w butelce. Mala chlodnia kominowa powinna
    wystudzic. Tam gdzie na Ziemi goraco robia z nie powlekanej gliny naczynia na wode.
    Powierzchnia naczynia jest zawsze wilgotyna i wiatr ja skutecznie studzi przez
    odparowanie wody ze scianki naczynia.

  • 17. Data: 2019-06-25 12:24:33
    Od: 4...@g...com

    Jesli dwa markowe lozyska drozsze od wrzeciona oznacze ze to niskobudzetowe chinskie
    wrzeciono. Jesli w takim wrzecionie lozyska wytrzymuja poltora roku to jak sie zuzyja
    wymienic na markowe i wytrzymaja 10 lat bez chlodzenia. Przez poltora roku maszyna z
    chinskim wrzecionem ma zarobic na nowa maszyne i dac jeszcze odczuwalny w kieszeni
    zysk. Ale jesli musisz schladzac bo tak sobie wymysliles to kup schladzarke do piwa.
    Za uzywana dasz ok 800 zlotych.

  • 18. Data: 2019-06-25 13:17:54
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    On 2019-06-24, Robert Wańkowski <r...@w...pl> wrote:

    >Chyba najlepiej, tym bardziej, że często już z wpasowanym
    >wentylatorem.

    Uwaga - ten wentylator ma silnik na szczotki i raczej nie jest
    przewidziany do dlugotrwalej pracy ...

    J.

  • 19. Data: 2019-06-25 13:32:06
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik 4kogutek44 napisał w wiadomości grup
    oglegroups.com...
> [...]
    >Jesli w takim wrzecionie lozyska wytrzymuja poltora roku to jak sie
    >zuzyja wymienic na markowe i wytrzymaja 10 lat bez chlodzenia.

    Taa ... zachodze kiedys do sklepu i mam wybor - łożyska polskie, SKF i
    NGK.

    SKF pol roku nie wytrzymal, i to w alternatorze.
    A trzeba bylo nie ufac marce, tylko obejrzec starannie i dojrzec "made
    in Italy" ..

    J.

  • 20. Data: 2019-06-25 13:35:05
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2019-06-25 o 12:24, 4...@g...com pisze:
    > Ale jesli musisz schladzac bo tak sobie wymysliles to kup schladzarke do piwa.

    Wrzeciono jest takie
    https://automatyka-tombit.pl/pl/wrzeciona/248-wrzeci
    ono-cnc-22-kw-er20-woda.html?gclid=Cj0KCQjwjMfoBRDDA
    RIsAMUjNZrJR0yjRX4aAsAmAtjXAYSLmsD7f3CnRMI5zhnVS7ehw
    JP_ILzK3CMaAjrTEALw_wcB

    Ta piwna chłodziarka ciekawie wygląda.
    https://www.olx.pl/oferta/schladzarka-do-piwa-plynow
    -micro-concorde-okazja-CID619-IDAflz0.html#448a87ab1
    4

    Czym jest sprzężony obwód chłodzony z chłodzącym? Wodą się zalewa komorę?

    https://d.allegroimg.com/original/037975/69e68b5449c
    29c592d8203ae8cad
    W linku niby jest obrazek z Allegro. U mnie się wyświetla.

    Robert