  • 1. Data: 2016-05-06 11:35:11
    Temat: ciekawe pytanie o diodach
    Od: a...@g...com

    witam

    2 diody prostownicze 1N4003, dopuszczalne maksymalne napiecie szczytowe wynosi dla 1
    diody 200V, jezeli polacze takie 2 diody w mostu prostowniczym szeregowo, czy suma
    ich napiecia przebicia bedzie 400V?

    pzdr

  • 2. Data: 2016-05-06 11:44:18
    Temat: Re: ciekawe pytanie o diodach
    Od: tomekp <t...@a...ma.kota.pl>

    W dniu 06.05.2016 o 11:35, a...@g...com pisze:
> [...]
    1 diody 200V, jezeli polacze takie 2 diody w mostu prostowniczym szeregowo, czy suma

    Nie rozumiec pytania.. Czy chodzi o wykorzystanie 2 diod polaczonych
    szeregowo zamiast jednej w mostku czy o pozornie szeregowe polaczenie w
    obrebie polowy mostka?

  • 3. Data: 2016-05-06 11:54:39
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

    Użytkownik <a...@g...com> napisał w wiadomości
    ps.com...
> [...]
    > wynosi dla 1 diody 200V, jezeli polacze takie 2 diody w mostu
    > prostowniczym szeregowo, czy suma ich napiecia przebicia bedzie 400V?

    Prawie na pewno nie.
    Z powodu, że aby napięcia wsteczne rozłożyły się po równo trzeba by dobrać
    diody względem ich oporności w kierunku zaporowym, bądź sztucznie rozłożyć
    te napięcia opornikami. Druga sprawa, że raczej nie powinno się dobijać z
    napięciami do wartości granicznych.

    --
    Wyindywidualizowaliśmy się
    z rozentuzjazmowanego tłumu

  • 4. Data: 2016-05-06 12:08:34
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    Użytkownik "ACMM-033" <v...@i...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > te napięcia opornikami. Druga sprawa, że raczej nie powinno się dobijać z

    Nie wiem jak przebiega przebicie, a to jest kluczem odpowiedzi.
    Jeśli przed przebiciem prąd wzrasta (jakby dioda chciała stabilizować) bez
    skutków katastrofalnych to przy nierównych opornościach w kierunku
    wstecznym, gdy na jednej już będzie 200V, a na drugiej np. 50V to ta
    pierwsza zacznie "stabilizować" i dalszy wzrost napięcia odłoży się głównie
    na tej drugiej aż ta też zacznie "stabilizować" - czyli dojdą razem do 400V.
    Ale jeśli już sam potencjał niszczy diodę to razem nie będą miały 400V.

    A to gdzie te szeregowo połączone diody są włączone nie ma znaczenia.
    P.G

  • 5. Data: 2016-05-06 12:16:59
    Od: Waldemar <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 06.05.2016 um 11:35 schrieb a...@g...com:
> [...]
    1 diody 200V, jezeli polacze takie 2 diody w mostu prostowniczym szeregowo, czy suma

    Rozumiem, że pytanie czysto teoretyczne. 1N4007 (DO41) z napięciem
    przebicia 1000V kosztuje mniej niż 0.20zł, jak kupujesz na sztuki.
    Ostatnio płaciłem 1EUR za 100 sztuk.
    Teoretycznie możesz połączyć po 2 diody w każdej gałęzi, dodając 1M
    opornik równolegle do każdej diody, jak robisz "po chińsku", to oporniki
    możesz olać.

    Waldek

  • 6. Data: 2016-05-06 13:48:36
    Od: a...@g...com

    szeregowo jak opornikow

  • 7. Data: 2016-05-06 13:50:35
    Od: a...@g...com

    W dniu piątek, 6 maja 2016 12:17:11 UTC+2 użytkownik Waldemar napisał:

> [...]
    > Teoretycznie możesz połączyć po 2 diody w każdej gałęzi, dodając 1M
    > opornik równolegle do każdej diody, jak robisz "po chińsku", to oporniki

    tak teoretyczne, po prostu wzialem temat z jutube:
    https://www.youtube.com/watch?v=9kNwu0s9p8U

  • 8. Data: 2016-05-06 14:08:39
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

    Użytkownik "Piotr Gałka" <p...@c...pl> napisał w
    wiadomości news:nghqem$mdb$1$PiotrGalka@news.chmurka.net...

    > Nie wiem jak przebiega przebicie, a to jest kluczem odpowiedzi.

    Ano w tym rzecz. Przy nierównych opornościach wstecznych napięcia ułożą się
    nierówno zgodnie z 2PK, ta dioda, która dostanie więcej zaprotestuje że nie
    wstanie, tak będzie leżała, po czym, jak zostanie przebita, całe napięcie
    sprzeda trej drugiej ta druga zawtóruje pierwszej - i już, diody można
    wywalić.

    > Jeśli przed przebiciem prąd wzrasta (jakby dioda chciała stabilizować) bez
    > skutków katastrofalnych to przy nierównych opornościach w kierunku
    > wstecznym, gdy na jednej już będzie 200V, a na drugiej np. 50V to ta

    O ile dioda będzie mieć tę cechę, że sobie do 200 ograniczy, wtedy tak.

> [...]
    > razem do 400V.
    > Ale jeśli już sam potencjał niszczy diodę to razem nie będą miały 400V.

    W tym rzecz że normalna dioda, nie zenera, a 1N zenerami raczej nie są, to
    nie zestabilizuje tylko odłoży się na niej większe napięcie i dobrze, jeśli
    wytrzyma, wtedy się nie dowiemy, że coś jest nie tak. Ale jeśli nie
    wytrzyma, to pójdzie łańcuszkiem całe ramię. Więc w takim przypadku trzeba
    by wiedzieć, na której diodzie odłoży się więcej i stosownie do tego
    ograniczyć napięcie prostowane (2PK).

    > A to gdzie te szeregowo połączone diody są włączone nie ma znaczenia.

    A dioda w mostku, to dostaje wstecznie ponoć cuś-tam więcej, niż napięcie
    prostowane, więc tu trzeba cuś dołożyć więc jeszcze jedna dioda.
    I po 3 w ramionku mostka wtedy.
    Na wielu schematach, gdzie w zasilaniu jest wysokie napięcie a diody są na
    niższe napięcie, niż prostowane, to każda jest bocznikowana opornikiem, a
    wszystkie są jednakowe, dla rozłożenia napięć wstecznych, by diod nie
    poprzebijało. Prąd strat z tego minimalny, więc nie powinien znacząco
    wpłynąć na sprawność układu. Oczywiście, wartość opornika daleko mniejsza,
    niż oporność wsteczna diody i daleko większa, niż oporność przewodzenia
    tejże.

  • 9. Data: 2016-05-06 14:18:41
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Piotr Gałka" napisał w wiadomości

> [...]
    >"stabilizować" - czyli dojdą razem do 400V.
    >Ale jeśli już sam potencjał niszczy diodę to razem nie będą miały

    Z praktyki mi wychodzi, ze przebicie wcale nie jest niszczace, o ile
    oczywiscie prad sie ograniczy do rozsadnego.
    O czym najlepiej swiadcza diody Zenera, szczegolnie te na ponad 6V,
    ktore wcale nie sa Zenera.
    Kiedys po podobnej dyskusji podlaczylem zwykly LED do gniazdka przez
    opornik 10k.
    I co ... i nic, LED sobie spokojnie swieci.

    Ale moze sie myle, moze sa jakies szkodliwe skutki, szczegolnie przy
    wiekszych napieciach (na LED raczej bylo nizsze - katalogowo maja
    zaporowo kilka V, ale to chyba z sufitu wziete, tym niemniej wiekszego
    niz 20 V sie raczej nie spodziewam ... ale 20V*20mA = dioda dymi).

    Z drugiej strony - stare ksiazki sa pelne opornikow wyrownawczych.
    Moze autorzy bezkrytycznie przeniesli je z lamp ?

    A moze ... jesli dioda germanowa moze miec prad zaporowy powiedzmy
    1mA, a druga sztuka np 0.01mA, i tych diod polaczymy powiedzmy 5 w
    szereg, z czego 4 bedzie
    z gatunku "1mA" a jedna dobra, to sie napiecie moze podzielic
    powiedzmy 4*50+200V, i ta jedna lepsza bedzie sie mocno grzala.

    W krzemie nam to raczej nie grozi - prady zaporowe malutkie, prad
    wsteczny grzac nie bedzie.
    Ale przy wiekszej ilosci i nalpieciu ... iskrzyc moze miedzy nozkami.
    A to zdrowe nie jest :-)

    J.

  • 10. Data: 2016-05-06 16:19:36
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

> [...]
    > oczywiscie prad sie ograniczy do rozsadnego.
    > O czym najlepiej swiadcza diody Zenera, szczegolnie te na ponad 6V, ktore

    Prawie na pewno w zapłonie tranzystorowym Skody Favorit (rozbierałem około
    20 lat temu bo wmontowywałem tam immobilizer) dla zabezpieczenia tranzystora
    mocy przed przepięciami między jego dren a bramkę były włączone w szereg
    dwie zwykłe, szklane diody sygnałowe. Ale na jakiej podstawie stwierdziłem
    wtedy, że to zwykłe diody to nie mam pojęcia. Wydaje mi się, że sprawdziłem,
    że mają napięcie przebicia około 100V razem powodując, że tranzystor na
    poziomie około 200V przytrzyma napięcie na cewce. A może to jednak były
    jakieś Zenerki na 100V.
    P.G.