  • 1. Data: 2013-05-17 21:05:14
    Temat: co to jest fiszaj
    Od: T...@s...in.the.world

    ...a raczej: co nie jest fiszajem?
    Bo zawsze myslalem, ze to obiektyw o takiej specyficznej rybiej
    perspektywie.
    Wczoraj bylem w pewnym sklepie fotograficznym gdzie sprzedawca z duza
    pewnoscia siebie poprawil mnie, ze fiszaj to tylko to co ma kat widzenia
    180 stopni i wiecej, bo tak go uczyli.
    Ja na to, ze mam inne zdanie, ale sie nie upieram.
    Sprawdzilem, w wiki polskiej definicja faktycznie kladzie nacisk na kat
    widzenia, podczas gdy w wiki angielskiej - na rzeczona specyficzna
    perspektywe.
    No i kto ma racje?
    Oczywiscie to tylko slowa, i tak na prawde nie ma to wiekszego znaczenia
    pod warunkiem, ze sie wie co sie mowi.
    --
    TA

  • 2. Data: 2013-05-17 21:26:11
    Temat: Re: co to jest fiszaj
    Od: trolling tone <a...@a...org>

    W dniu 2013-05-17 21:05, T...@s...in.the.world pisze:
> [...]
    > perspektywe.
    > No i kto ma racje?
    > Oczywiscie to tylko slowa, i tak na prawde nie ma to wiekszego znaczenia

    IMHO kwestia konwencji. Jak obiektyw ma kąt widzenia >= 180 to musi być
    fiszaj również według drugiej definicji (optyczna korekcja aberracji
    sferycznej przy tak dużych kątach jest fizycznie niemożliwa).

  • 3. Data: 2013-05-17 21:42:52
    Od: quent <q...@g...com>

    W dniu 2013-05-17 21:26, trolling tone pisze:> IMHO kwestia konwencji. Jak obiektyw
    ma kąt widzenia >= 180 to musi być
    > fiszaj również według drugiej definicji (optyczna korekcja aberracji
    > sferycznej przy tak dużych kątach jest fizycznie niemożliwa).

    Fiszajami nazywamy także węższe kąty, które bez korekty dają właśnie tę rybią
    perspektywę.
    Także nomenklatura jest faktycznie dosyć płynna. W każdym razie nie stawiałbym tu
    jakiejś ostrej granicy kąta.

  • 4. Data: 2013-05-19 23:28:22
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    T...@s...in.the.world napisał(a):
> [...]
    > Sprawdzilem, w wiki polskiej definicja faktycznie kladzie nacisk na kat
    > widzenia, podczas gdy w wiki angielskiej - na rzeczona specyficzna

    Gdzies po srodku ?

    Teoretycznie ponizej 180 stopni da sie zrobic obiektyw bez
    znieksztalcen, a dopiero wiecej ich wymaga.
    Ale w praktyce prog jest nizej.

    J.