  • 1. Data: 2015-08-27 22:26:01
    Temat: co to za czujnik światła? Z myszki? Proszę o pomoc w identyfikacji
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    witam

    temat: czujnik światła, najlepiej laserka.
    Trafiłem na film a następnie zidentyfikowałem "moduł"

    https://www.elabpeers.com/laser-detector.html

    że niby do arduino, ale coś nie potrafię znaleźć takiego modułu w
    chinach za dolara. bo 3.5 to chyba za drogo jest.
    więc myślę sobie że sam takie coś zrobię. Tyle że nie wiem co to za
    element światłoczuły. Może się mylę, ale podobne elementy światłoczułe
    widziałem w myszce komputerowej przy "rolce". Czy ktoś wie co to za foto
    element? 3 nóżki... to znaczy że będzie łatwiej wyciągnąć "sygnał" (jest
    lub niema światła) niż z diody BPYP44 (która ma 2 nóżki i jest dostępna
    od ręki w sklepie elektronicznym)?

    ToMasz

    ps
    film:
    https://www.youtube.com/watch?v=KX_-MPOJNXY

  • 2. Data: 2015-08-27 22:54:07
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

    W dniu 2015-08-27 o 22:26, ToMasz pisze:
> [...]
    > element? 3 nóżki... to znaczy że będzie łatwiej wyciągnąć "sygnał" (jest
    > lub niema światła) niż z diody BPYP44 (która ma 2 nóżki i jest dostępna
    Może być łatwiej ale nie musi, do wykrycia światła wystarczy
    fotorezystor np taki:
    http://mselektronik.pl/optoelektronika/fotoelementy/
    fotorezystor-28k-500k-plastik-pbf-wyprzedaz.html
    do tego opornik np 470k robisz dzielnik napięcia i podłaczasz do procka
    bezpośrednio.

    --
    Pozdr

    Janusz_K

  • 3. Data: 2015-08-28 10:36:37
    Od: Waldemar <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 27.08.2015 um 22:54 schrieb janusz_k:

> [...]
    fotorezystor-28k-500k-plastik-pbf-wyprzedaz.html

    > do tego opornik np 470k robisz dzielnik napięcia i podłaczasz do procka
    Kwestia szybkości działania. Fotorezystory są wolne. W obecnych myszach
    są kamery o dość małej rozdzielczości, ale bardzo szybkie. Ale mają 8
    nóg, nie 3. 3 nogi mają fototranzystory. Fotodiody są na ogół lepsze,
    ale też droższe. Można brać wszystko, tylko trzeba wiedzieć co się chce.

    No i fotorezystory nie są ROHS ;-)

    Waldek

  • 4. Data: 2015-08-28 11:19:13
    Od: Maciej Milinkiewicz <n...@e...pl>

    Dnia 2015-08-27, o godz. 22:26:01
    ToMasz <t...@p...fm.com.pl> napisał(a):

    > temat: czujnik światła, najlepiej laserka.

    Zwykły LED też może robić za fotodiodę. Ostatnio mam podobne wyzwanie i
    wstępny test przeszło tj. nawet działa.

  • 5. Data: 2015-08-28 11:21:28
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    > Zwykły LED też może robić za fotodiodę. Ostatnio mam podobne wyzwanie i
    > wstępny test przeszło tj. nawet działa.

    to i zwykły rezystor może robić pewnie za fotoelement.
    Kwestia odpowiedniej "jasności" obiektu i soczewki :)

  • 6. Data: 2015-08-28 11:29:56
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

> [...]

    >wyciągnąć "sygnał" (jest lub niema światła) niż z diody BPYP44
    >(która ma 2 nóżki i jest dostępna od ręki w sklepie elektronicznym)?

    W myszce sa dwa fotoelementy obok siebie, z malymi szczelinkami.
    I to chyba sa fototranzystory, moze nawet ze wzmacniaczem.
    O tyle fajne, ze mozna probowac kierunek ruchu wykryc.
    (ale raczej na male elementy, bo za blisko).
    To raczej nie to, bo one maja dwa wyjscia i mase, a tu mamy jakies
    VCC.

    Fotodiody mozna oczywiscie uzyc, ale trzeba pomyslec nad
    wzmaczniaczem.
    Choc do laserka moze i nie ...

    J.

  • 7. Data: 2015-08-28 11:55:57
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    W dniu 27.08.2015 o 22:54, janusz_k pisze:

> [...]
    fotorezystor-28k-500k-plastik-pbf-wyprzedaz.html

    > do tego opornik np 470k robisz dzielnik napięcia i podłaczasz do procka

    czy fotoREZYSTOR da radę "odczytać" zmiany sygnału (zero jeden) z
    szybkością 20 kHz (trochę powyżej pasma słyszalnego). Dokładniej mówiąc
    rozróźnić 21kHz od 25kHz?

    ToMasz

  • 8. Data: 2015-08-28 12:26:23
    Od: Dariusz Dorochowicz <dadoro@_wp_._com_>

    W dniu 2015-08-28 o 11:21, sundayman pisze:

    > to i zwykły rezystor może robić pewnie za fotoelement.
    > Kwestia odpowiedniej "jasności" obiektu i soczewki :)

    No tak nie do końca. Opornik jak zacznie reagować na światło to ta
    reakcja będzie raczej niepowtarzalna ;)
    A praktycznie każdy przyrząd półprzewodnikowy będzie w jakimś stopniu
    reagował na światło. Właściwie to w całkiem sporym. Jak zrobisz opornik
    z półprzewodnika to on też będzie reagował na światło.

    Pozdrawiam

    DD

  • 9. Data: 2015-08-28 13:26:18
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Dariusz,

    Friday, August 28, 2015, 12:26:23 PM, you wrote:

    > No tak nie do końca. Opornik jak zacznie reagować na światło to ta
    > reakcja będzie raczej niepowtarzalna ;)

    Fotorezystory z siarczku kadmu mają bardzo dobrą powtarzalność - były
    stosowane w światłomierzach fotograficznych o bardzo dużej rozpiętości
    pomiarów. I sprawdzały się bardzo dobrze.

    Best regards,
    RoMan

  • 10. Data: 2015-08-28 13:36:44
    Od: Dariusz Dorochowicz <dadoro@_wp_._com_>

    > Fotorezystory z siarczku kadmu mają bardzo dobrą powtarzalność - były
    > stosowane w światłomierzach fotograficznych o bardzo dużej rozpiętości
    > pomiarów. I sprawdzały się bardzo dobrze.

    Na, ale siarczek kadmu to jednak półprzewodnik ;)
    sundayman pisze o *zwykłych* opornikach a nie foto.