  • 1. Data: 2023-04-24 20:50:50
    Temat: cynowanie
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    Jest coś takiego:
    https://www.gotronik.pl/preparat-do-bezpradowego-cyn
    owania-miedzi-90g-p-1051.html
    W instrukcji nie napisali na jaką powierzchnie starczy, ani co należy
    zrobić ze zużytym roztworem.
    Napisali natomiast, że po sporządzeniu roztworu należy go zużyć
    natychmiast - czyli co? za chwilę nie będzie działał czy wybuchnie?
    Coś mi się kojarzy, że na YT ktoś wyciągał z szafki pojemnik z jakąś
    mętną, mleczną cieczą i wrzucał płytkę do pocynowania - to mogło być to?

    --
    Mirek.

  • 2. Data: 2023-04-24 21:22:45
    Temat: Re: cynowanie
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 24/04/2023 20:50, Mirek wrote:
    > Coś mi się kojarzy, że na YT ktoś wyciągał z szafki pojemnik z jakąś
    > mętną, mleczną cieczą i wrzucał płytkę do pocynowania - to mogło być to?

    Może pasta do cynowania rur. Ja używałem Bisan, do kupienia w budowlanych.

    Smarujesz cienką, ale równą warstwą płytkę i grzejesz gorącym
    powietrzem. Gotowe, resztki zmywasz wodą.

  • 3. Data: 2023-04-25 00:09:41
    Od: "Rutkowski, Jacek" <j...@w...pl>

    W dniu 24.04.2023 o 20:50, Mirek pisze:
> [...]
    > Coś mi się kojarzy, że na YT ktoś wyciągał z szafki pojemnik z jakąś
    > mętną, mleczną cieczą i wrzucał płytkę do pocynowania - to mogło być to?

    Roztwór po dłuższym czasie robi się mętny z kluskami.
    Przy kładzeniu płytki na dnie pozostawały dziury nie pocynowane.
    Przy położeniu na wierzchu(dzięki napięciu powierzchniowemu
    laminat się utrzymuje) pokrycie jest równomierne.
    Niestety ta powłoka to 100% metalicznej cyny i ona
    po niedługim czasie (kilka tygodni) matowieje i jest problem z
    lutowaniem :(
    --
    pzdr, j.r.

  • 4. Data: 2023-04-25 12:43:20
    Od: pytający <r...@p...fm>

    poniedziałek, 24 kwietnia 2023 o 20:50:53 UTC+2 Mirek napisał(a):
> [...]
    > Coś mi się kojarzy, że na YT ktoś wyciągał z szafki pojemnik z jakąś
    > mętną, mleczną cieczą i wrzucał płytkę do pocynowania - to mogło być to?

    Zainteresuj się cynowaniem za pomocą stopu Lichtenberga.

    pytajacy

  • 5. Data: 2023-04-25 18:12:28
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 24.04.2023 21:22, heby wrote:

    > Smarujesz cienką, ale równą warstwą płytkę i grzejesz gorącym
    > powietrzem. Gotowe, resztki zmywasz wodą.

    Ja to znam oczywiście i nie mam w sumie problemu z cynowaniem - mogę nie
    cynooeać wcale i też jest dobrze. Chodzi o wykorzystanie tego preparatu,
    który już mam.

    --
    Mirek.

  • 6. Data: 2023-04-25 18:34:08
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 25.04.2023 00:09, Rutkowski, Jacek wrote:

    > Roztwór po dłuższym czasie robi się mętny z kluskami.
    Czyli nie ma sensu go przechowywać... nie wiem - tydzień, miesiąc?

    > Przy kładzeniu płytki na dnie pozostawały dziury nie pocynowane.

    Od tych kluch, czy w ogóle?

    > Niestety ta powłoka to 100% metalicznej cyny i ona
    > po niedługim czasie (kilka tygodni) matowieje i jest problem z
    > lutowaniem :(

    Pod kalafonią, lakierem też?

    --
    Mirek.

  • 7. Data: 2023-04-25 23:18:09
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

> [...]
    > Coś mi się kojarzy, że na YT ktoś wyciągał z szafki pojemnik z jakąś
    > mętną, mleczną cieczą i wrzucał płytkę do pocynowania - to mogło być to?

    Jesteś pewny że nałożona powloka nie wymaga przetapiania. Powłoki z cyny nakładane
    galwanicznie muszą być przetapiane i gdzieś czytałem że robi się to w oleju
    kokosowym. Mechanizm chemiczny jest taki sam jak przy nakładaniu powłoki srebrnej na
    szkło zwane podlewaniem lustra. Po zmieszaniu jakiejś soli srebra z wodą i dodaniu
    cukru jako katalizatora następuje wydzielanie z roztworu srebra metalicznego o
    odkładanie się go na wszystkim co jest w roztworze. Reakcja trwa kilka minut i po
    niej płyn można wylac bo srebro z niego się już nie wydzieli nawet jak by w nim było.
    Nazywa się to chyba"powłoki katalityczne" ale reki w talarki za prawidłową nazwę
    pociąć sobie nie dam. Poza tym wiem że prawidłową powłokę z cyny da się nałożyć tylko
    na wypolerowana i perfekcyjnie odtłuszczoną miedź czy inny metal.

  • 8. Data: 2023-04-26 09:18:10
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2023-04-25 o 18:12, Mirek pisze:

    > Ja to znam oczywiście i nie mam w sumie problemu z cynowaniem - mogę nie
    > cynooeać wcale i też jest dobrze. Chodzi o wykorzystanie tego preparatu,
    > który już mam.

    Jest do dupy, raz tylko kupiłem, pierwszy i ostatni, teraz w ogóle nie
    cynuje płytek bo i po co?
    Wystarczy pomalowanie roztworem kalafonii w denaturcie i wysuszenie na
    żelazku żeby sie nie kleiła.

    --
    Janusz