  • 1. Data: 2017-12-05 21:31:23
    Temat: czym kleić radiatory do kości pamięci?
    Od: JaceK <JaceK@wu_pe.pe_el>

    Jest potrzeba aby przykleić radiator do kości pamięci. Chciałem kupić
    taśmę termoprzewodzącą, dwustronną. Sprawdziłem w kilku sklepach i
    owszem są, ale ich przewodność cieplna to ok. 0,17W/mK co jest mniej
    więcej w okolicach przewodności cieplnej cegły. Znalazłem też tzw.
    termopady. Są grube (ok. 1.5mm), mają dość wysoki ten współczynnik ok.
    5W/mK, ale z tego co rozumiem to stosuje się je tam, gdzie radiator jest
    dociskany. Czyli u mnie odpada. Czy możecie polecić jakąś sensowną,
    sprawdzoną dwustronną taśmę klejącą, która posiada współczynnik chociaż
    1-2W/mK? A może jakiś klej termoprzewodzący?

    JaceK

  • 2. Data: 2017-12-05 22:41:34
    Temat: Re: czym kleić radiatory do kości pamięci?
    Od: MadMan <m...@n...wp.pl>

    Dnia Tue, 5 Dec 2017 21:31:23 +0100, JaceK napisał(a):

> [...]
    > sprawdzoną dwustronną taśmę klejącą, która posiada współczynnik chociaż
    > 1-2W/mK? A może jakiś klej termoprzewodzący?

    Ja na takiej taśmie przykleiłem radiator do Motoroli 68040 (ok. 4-5W
    ciepła na powierzchni 47x48mm. Przewodzi ciepło bardzo dobrze, nie ma
    problemów, a ten procesor jest wrażliwy na przegrzanie. Radiator
    momentalnie się nagrzewa.

    --
    Pozdrawiam,
    Tlen: madman1985, GG: 2283138

  • 3. Data: 2017-12-06 18:04:32
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    W dniu 05.12.2017 o 22:41, MadMan pisze:
> [...]
    nie używałbym taśmy, bo ona może i jest prosta w "aplikacji" ale
    przewodzi zawsze źle. to znaczy, że w najlepszym przypadku pomiędzy
    "górkami" nierówności będzie odległość równa grubości taśmy. polecałbym
    przyklejenie radiatora. nie klejem, a silikonem. bo silikon jest odporny
    na temeraturę przekraczającą 100C°, odporny na drgania wywołane
    wentylatorem, a na tyle dobrze się trzyma, że na pewno nie odpadnie. co
    najważniejsze. odległość pomiędzy "górkami" kości pamięci a radiatorem
    będzie wynosiła zero. silikon będzie tylko w "dolinkach" Jeśli chesz
    mieć to na wieki wieków, a zrobisz to tak, aby nie zanieczyścić nóżek (
    nie zrobić zwarć) to użyj kleju do szyb samochodowych. to najmocniejszy
    zn any mi slikion.

    > Ja na takiej taśmie przykleiłem radiator do Motoroli 68040
    Gdzie Ty teraz używasz tej motoroli? Ile mocy musi odprowadzić? Ja
    miałem 68030 bez radiatora....

    ToMasz

  • 4. Data: 2017-12-06 22:34:23
    Od: MadMan <m...@n...wp.pl>

    Dnia Wed, 6 Dec 2017 18:04:32 +0100, ToMasz napisał(a):

    > Gdzie Ty teraz używasz tej motoroli? Ile mocy musi odprowadzić? Ja
    > miałem 68030 bez radiatora....

    W Amidze. Tak jak napisałem 5W. Bez radiatora nie da rady, 030 to inna
    bajka.

    --
    Pozdrawiam,
    Tlen: madman1985, GG: 2283138

  • 5. Data: 2017-12-07 01:02:54
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2017-12-06 o 18:04, ToMasz pisze:

> [...]
    > przyklejenie radiatora. nie klejem, a silikonem. bo silikon jest odporny
    > na temeraturę przekraczającą 100C°, odporny na drgania wywołane

    A przy okazji jest dość dobrym izolatorem ciepła :(

    Chyba nie widziałeś specjalnej taśmy do radiatorów.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 6. Data: 2017-12-07 14:25:27
    Od: ToMasz <N...@o...pl>

    W dniu 07.12.2017 o 01:02, Adam pisze:

    > A przy okazji jest dość dobrym izolatorem ciepła :(
    nie, nie jest. pozatym, nie chodzi tutaj o samo przewodnictwo pasty,
    kleju, taśmy, tylko o to jak ten środek zostanie zaaplikowany. taśma
    jakakoklwiek by nie była może uwięzić powietrze które jest bardzo złym
    przewodnikiem ciepła

    > Chyba nie widziałeś specjalnej taśmy do radiatorów.
    tej którą Ty masz na myśli - nie widziałem. widziałem taką którą są
    przyklejane radiatory do procków w kompach. po paru latach ekspozycji na
    wysoką temperature, przypomina uszczelniacz do drzwiczek pieca kaflowego.

    ToMasz

  • 7. Data: 2017-12-07 15:15:50
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2017-12-05, JaceK <JaceK@wu_pe.pe_el> wrote:
> [...]
    > sprawdzoną dwustronną taśmę klejącą, która posiada współczynnik chociaż
    > 1-2W/mK? A może jakiś klej termoprzewodzący?

    Klej prędzej, z taśmą będzie gorzej bo np. te niebieskie, 3M, które są w
    sumie przemysowym standardem mają ca 0.6W/mK. Używałem ich do pamięci i
    procesorów H3 na SBCs i wydaje się, że robiły co do nich należało.

    Ten, klej epoksydowy:
    https://www.3m.com/3M/en_US/company-us/all-3m-produc
    ts/~/3M-Thermally-Conductive-Epoxy-Adhesive-TC-2810

    deklarują, że ma 0.8-1.4

    --
    Marcin

  • 8. Data: 2017-12-07 19:47:56
    Od: JaceK <JaceK@wu_pe.pe_el>

    On 07.12.2017 15:15, Marcin Debowski wrote:

> [...]
    >
    > Ten, klej epoksydowy:
    > https://www.3m.com/3M/en_US/company-us/all-3m-produc
    ts/~/3M-Thermally-Conductive-Epoxy-Adhesive-TC-2810

    Znalazłem taką taśmę:

    https://pl.aliexpress.com/item/5m-10m-25m-Roll-8mm-1
    0mm-12mm-Width-Double-Side-Thermally-Conductive-Adhe
    sive-Tape-for-SMD/32812832395.html

    W parametrach napisali, że ma 1.2W/mK. Może spróbuję. Bo te kleje
    epoksydowe to chyba później trudno odkleić, czy się mylę?

    JaceK

  • 9. Data: 2017-12-08 01:37:39
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2017-12-07, JaceK <JaceK@wu_pe.pe_el> wrote:
> [...]
    >
    > W parametrach napisali, że ma 1.2W/mK. Może spróbuję. Bo te kleje
    > epoksydowe to chyba później trudno odkleić, czy się mylę?

    Nie kupowałbym tego. Nawet jeśli to ma 1.2W/mK (w co watpię) to pewnie
    po tygodniu odpadnie. Jest powód dla którego te tasmy 3M 0.6W/mK są
    takie drogie. Te 0.17 na alegro to też 3M, ale tania wersja. Nawet
    Chińczycy do swoich tanich radiatorów często dodają 3M'ki. To są
    miekkie, "płynące" tasmy, które wypełniają nierównosci powierzchni.

    Poszukałbym oryginalnych 3M, na tym samym ali lub ebayu (np. po 3M 8810).
    Powinno się coś znaleć w kawałkach co nie zabije cenowo.

    A klej epoksydowy, tak, raczej przyklei "na zawsze".

    --
    Marcin

  • 10. Data: 2017-12-08 07:29:07
    Od: JaceK <JaceK@wu_pe.pe_el>

    On 08.12.2017 01:37, Marcin Debowski wrote:

> [...]
    > Powinno się coś znaleć w kawałkach co nie zabije cenowo.
    >
    > A klej epoksydowy, tak, raczej przyklei "na zawsze".

    Dzięki! Brakowało mi właśnie słów kluczowych do wyszukania. Na przykład
    tutaj:

    https://tinyurl.com/yd2fcuvw

    też taśma 3M, ale 9884A. Jak sprawdziłem, to jest to po prostu zwykła
    taśma z klejem odpornym na temperaturę. Słowa nie ma o właściwościach
    termoprzewodzących, można się trochę naciąć jak nie wiadomo jakiej
    konkretnie taśmy szukać.

    Tutaj natomiast jakiś klej 1.2W/mK, ale jest również przewodzący prąd,
    czyli odpada:

    https://tinyurl.com/yamo6sve

    A może taki pad termiczny 0.5mm, 6W/mK?

    https://tinyurl.com/yagqr63f

    Tylko nie wiem czy to będzie pracowało dobrze gdy radiator nie będzie
    dociskany do pamięci/procesora. Jakie są Wasze doświadczenia?

    JaceK