  • 11. Data: 2017-12-08 09:07:37
    Temat: Re: czym kleić radiatory do kości pamięci?
    Od: m4rkiz <m...@m...od.wujka.na.g.com>

    On 2017-12-05 21:31, JaceK wrote:
> [...]
    > taśmę termoprzewodzącą, dwustronną. Sprawdziłem w kilku sklepach i
    > owszem są, ale ich przewodność cieplna to ok. 0,17W/mK co jest mniej
    > więcej w okolicach przewodności cieplnej cegły. Znalazłem też tzw.
    > termopady. Są grube (ok. 1.5mm), mają dość wysoki ten współczynnik ok.
    > 5W/mK, ale z tego co rozumiem to stosuje się je tam, gdzie radiator jest
    > dociskany. Czyli u mnie odpada. Czy możecie polecić jakąś sensowną,
    > sprawdzoną dwustronną taśmę klejącą, która posiada współczynnik chociaż
    > 1-2W/mK? A może jakiś klej termoprzewodzący?

    http://allegro.pl/klej-termoprzewodzacy-ag-termoglue
    -cpu-bga-24h-10g-i6077969230.html

    wystarcza w 99% przypadkow kiedy powierzchnie sa rowne i mozna
    zastosowac cienka warstwe

  • 12. Data: 2017-12-08 09:46:31
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2017-12-08 o 07:29, JaceK pisze:
> [...]
    0mm-12mm-Width-Double-Side-Thermally-Conductive-Adhe
    sive-Tape-for-SMD/32812832395.html

> [...]
    > taśma z klejem odpornym na temperaturę. Słowa nie ma o właściwościach
    > termoprzewodzących, można się trochę naciąć jak nie wiadomo jakiej
    > konkretnie taśmy szukać.
    >
    > Tutaj natomiast jakiś klej 1.2W/mK, ale jest również przewodzący prąd,
    > czyli odpada:
    >
    > https://tinyurl.com/yamo6sve
    >
    > A może taki pad termiczny 0.5mm, 6W/mK?
    >
    > https://tinyurl.com/yagqr63f
    >
    > Tylko nie wiem czy to będzie pracowało dobrze gdy radiator nie będzie
    > dociskany do pamięci/procesora. Jakie są Wasze doświadczenia?

    Używałem taśmy Akasa, kod AK-TT12-80 EAN 4710614527409
    Co prawda, to kleiłem tylko mniej ważne elementy, jak np. tranzystor
    mocy w ekspresie do kawy czy radiatory w Raspberry Pi 2 (bo fabrycznie w
    ogóle nie ma) - ale wygląda, że działa prawidłowo. Nawet trzyma duży
    żebrowany radiator na małym procesorze do góry nogami, w innym miejscu
    bokiem. Radiatory bywają gorące.

    Taśma wg specyfikacji ma 0,9W/mK.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 13. Data: 2017-12-09 03:24:44
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2017-12-08, JaceK <JaceK@wu_pe.pe_el> wrote:
> [...]
    > taśma z klejem odpornym na temperaturę. Słowa nie ma o właściwościach
    > termoprzewodzących, można się trochę naciąć jak nie wiadomo jakiej

    Zgadza się, to nie to co trzeba.

    Ten cement z ali, 1.7W/mK to też raczej "na zawsze". Nic łatwo
    usuwalnego nie będzie miało ciągłej, dopuszczalnej pracy w 200C.

    > Tylko nie wiem czy to będzie pracowało dobrze gdy radiator nie będzie
    > dociskany do pamięci/procesora. Jakie są Wasze doświadczenia?

    Nie będzie. To działa na zasadzie, że jest stałe i miękkie w temp.
    pokojowej a zaczyna płynąć w podwyższonej. Zakładasz pada, dociskasz
    radiator, temperatura rośnie, pad zamienia się w ciesz która wypełnia
    nierówności a nadmiar jest wyciskany po bokach.. Innymi słowy, będzie
    Ci trzymać na zimno :)

    --
    Marcin

  • 14. Data: 2017-12-09 03:30:41
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2017-12-08, Adam <a...@p...onet.pl> wrote:
> [...]
    > ogóle nie ma) - ale wygląda, że działa prawidłowo. Nawet trzyma duży
    > żebrowany radiator na małym procesorze do góry nogami, w innym miejscu

    Wygląda dobrze. Z tym, że: "Provides semi-permanent bonding, not design for
    quick removal [..]"

    Próbowałeś po jakimś czasie usuwać?
    --
    Marcin

  • 15. Data: 2017-12-09 11:58:27
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    > Wygląda dobrze. Z tym, że: "Provides semi-permanent bonding, not design for
    > quick removal [..]"
    >
    > Próbowałeś po jakimś czasie usuwać?

    Nie próbowałem. Dla mnie ważne było, aby zrobić "raz na zawsze".
    Zobaczyłem, że na gorącym tranzystorze nie płynie nawet pod naciskiem i
    tak zostawiłem.
    Przed nałożeniem odtłuściłem obie powierzchnie suchą benzyną. Zresztą
    identycznie robię przed aplikacją pastą termoprzewodzącą, z tym, że
    zawsze staram się, aby pasty było tak mało, jak to możliwe.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam