  • 1. Data: 2011-11-10 15:47:59
    Temat: czytanie srodka pliku
    Od: " " <f...@g...SKASUJ-TO.pl>

    jak to jest bo nie wiem, czy jezeli chce sie
    przeczytac np tylko srodek jakiegos bardzo duzego
    pliku, to trzeba przeczytac wszystkie bajty przed
    nim? Czy tez mozna uznac ze czas wykonania jakiegos
    'fseek' jest staly i nieduzy i nie zalezy od rozmiaru
    pliku?

  • 2. Data: 2011-11-10 15:50:20
    Temat: Re: czytanie srodka pliku
    Od: " " <f...@W...gazeta.pl>

    <f...@g...SKASUJ-TO.pl> napisał(a):

> [...]
    > nim? Czy tez mozna uznac ze czas wykonania jakiegos
    > 'fseek' jest staly i nieduzy i nie zalezy od rozmiaru

    czy sa jakies sztuczki i techniki umozliwiajace szybkie
    sposoby czytania plikow, czy nic nie da sie poradzic i
    zwykle czytanie/wczytanie to jedyny i najlepszy sposob?

  • 3. Data: 2011-11-10 16:20:29
    Od: Jacek Czerwinski <...@...z.pl>

    W dniu 2011-11-10 16:47, f...@g...SKASUJ-TO.pl pisze:
    > jak to jest bo nie wiem,
    rzekłeś

    > Czy tez mozna uznac ze czas wykonania jakiegos
    > 'fseek' jest staly i nieduzy i nie zalezy od rozmiaru
    > pliku?

    Po to filesystemy są na swój sposób indeksowane, by koszt 'seek' nie był
    duży. Na tym poziomie elementarną "cegiełką" jest jednostka alokacji (8K
    i w górę), nią się tam zarządza. W starszych systemach (FAT) tablicę
    tych jednostek trzeba przejrzeć sekwencyjnie (ale zwykle OS wczytuje to
    w kupie z początku dysku i buforuje), nowsze (xfs3???) są rzeczywiście
    indeksowane, organizowane w drzewa itd

  • 4. Data: 2011-11-10 16:22:23
    Od: Jacek Czerwinski <...@...z.pl>

    W dniu 2011-11-10 16:50, f...@W...gazeta.pl pisze:
    > <f...@g...SKASUJ-TO.pl> napisał(a):
    >

    > czy sa jakies sztuczki i techniki umozliwiajace szybkie
    > sposoby czytania plikow, czy nic nie da sie poradzic i
    > zwykle czytanie/wczytanie to jedyny i najlepszy sposob?

    Zastanów się czego najbardziej potrzebujesz w tym swobodnym dostępie,
    czy w pewnym momencie nie mówisz o prostej bazie danych.

  • 5. Data: 2011-11-10 16:36:23
    Od: " " <f...@W...gazeta.pl>

    Jacek Czerwinski <...@...z.pl> napisał(a):

> [...]
    > tych jednostek trzeba przejrzeć sekwencyjnie (ale zwykle OS wczytuje to
    > w kupie z początku dysku i buforuje), nowsze (xfs3???) są rzeczywiście

    czyli co - przy zalozeniu ze mam na dysku np film 5GB, i chce
    odczytac tylko wylacznie 1MB ze srodka to robie fopen("film")
    fseek(2 500 000 000); i moge zakladac ze to bedzie mw tak samo
    szybko jak odczytanie zwyklego oddzielnego pliku 1MB? czy
    wyznaczanie rozmiaru pliku jest tez bardzo szybkie? albo czy sa
    sposoby na wycinanie czegos albo insertowanie do srodka wielkich
    plikow? (jest jakies operacyjne api?) (pytam poniekad z
    ciekawosci bo malo sie 'plikami' zajmuje - troche samo pojecie
    pliku 'nobilitowala' mi ksiazka 'the art of unix programing'
    czy tez sam unix bo podobno w unixie to podstawowe (i przez to
    nobilitowane) pojecie

  • 6. Data: 2011-11-11 10:46:48
    Od: Adam Przybyla <a...@r...pl>

    Jacek Czerwinski <...@...z.pl> wrote:

    > Zastanów się czego najbardziej potrzebujesz w tym swobodnym dostępie,
    > czy w pewnym momencie nie mówisz o prostej bazie danych.
    ... jasne, ze tak. Patrz fs na takim vax'ie - mozliwe bylo
    nawet wykonanie "insert";-) Z powazaniem
    Adam Przybyla