  • 1. Data: 2016-05-08 22:47:24
    Temat: digtalizacja taśmy filmowej - jak to jest zrobione
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    witam
    oglądam sobie program "jak to jest zrobione" i widze jak się
    digitalizuje taśmy filmowe. każda klatka z taśmy ma robioną fotkę -
    oczywista sprawa. ale ta fotka jest robiona 3 razy, w różnych kolorach.
    ja coś takiego kombinowałem na początku lat 90siątych (dla udowodnienia
    że się da), ale dlaczego teraz tak jest to robione?

    ToMasz

  • 2. Data: 2016-05-12 17:35:50
    Od: Krystek <s...@k...art.pl>

    W dniu 2016-05-08 22:47, ToMasz pisze:
> [...]
    > ja coś takiego kombinowałem na początku lat 90siątych (dla udowodnienia
    > że się da), ale dlaczego teraz tak jest to robione?

    Może to nie dokładna odpowiedź na Twoje pytanie, ale zerknij sobie na
    stronę firmy, która digitalizuje stare, przedwojenne filmy -
    <http://www.nitrofilm.pl/> Jest na niej sporo ciekawostek dotyczących
    technik rekonstrukcji i digitalizacji materiałów negatywowych.

    K.

    --
    http://www.krystek.art.pl/

  • 3. Data: 2016-05-16 09:39:30
    Od: Poldek <p...@i...eu>

    ToMasz wrote:

> [...]
    > ja coś takiego kombinowałem na początku lat 90siątych (dla udowodnienia
    > że się da), ale dlaczego teraz tak jest to robione?

    Taśma kolorowa, czy czarno biała?
    Tak, czy inaczej chodzi o wyciągnięcie maksymalnej ilości informacji z
    taśmy do późniejszej dalszej obróbki cyfrowej.

  • 4. Data: 2016-05-16 11:48:14
    Od: Piotrne <p...@p...onet.pl>

    W dniu 2016-05-08 o 22:47, ToMasz pisze:

> [...]
    > w różnych kolorach. ja coś takiego kombinowałem na początku
    > lat 90siątych (dla udowodnienia że się da), ale dlaczego

    Powodów może być kilka. Zwykły aparat fotograficzny ma przed
    matrycą światłoczułą mozaikę filtrów barwnych. Pozwala to
    uzyskać barwny obraz, ale każdy piksel zbiera informację
    o tylko jednym kolorze. Potem jest to uśredniane. Tutaj
    lepiej mieć pełną informację o każdym pikselu. Jednym
    ze sposobów jest właśnie wykonanie co najmniej trzech zdjęć
    monochromatycznych, przy oświetlaniu oryginału kolejnymi
    barwami.

    Takie podejście daje też możliwość dostosowania użytych barw
    do właściwości skanowanego filmu. Może okazać się, że użycie
    nieco innych odcieni niż standardowe RGB da lepszy efekt.
    Ewentualnie można wykonać skan w więcej niż trzech barwach
    używając filtrów o wąskiej charakterystyce. Da to możliwość
    dokładniejszego wyznaczenia właściwych kolorów.

    Ciekawy jest też sposób radzenia sobie z rysami. Zwykle jest to
    robione programowo na gotowym skanie (ale oczywiście trudno
    wtedy ustalić, co jest rysą, a co treścią obrazu) albo na skanie
    wraz z dodatkowym obrazem samych rys - uzyskiwanym przez
    dodatkowe skanowanie. Na stronach Filmoteki Narodowej piszą
    o skanowaniu na mokro. Film do skanowania zalewany jest płynem,
    który wypełnia wszystkie rysy. Płyn powinien mieć taki współczynnik
    załamania światła, jak taśma filmowa. Rysy wtedy stają się
    całkowicie niewidoczne i można uzyskać "idealny" obraz bez
    konieczności cyfrowego usuwania rys. Nie wiem, jak wpływa to
    na same taśmy filmowe - pewnie trzeba je dokładnie suszyć.

    P.

  • 5. Data: 2016-05-16 18:42:42
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2016-05-08 22:47, ToMasz wrote:
    > digitalizuje taśmy filmowe. każda klatka z taśmy ma robioną fotkę -

    Temat poboczny, ale warto poczytać o metodzie odzysku koloru z
    czarno-białych nagrań:

    https://en.wikipedia.org/wiki/Chroma_dots

    > oczywista sprawa. ale ta fotka jest robiona 3 razy, w różnych kolorach.

    Unika się tak w starych skanerach przemieszczenia elementu
    światłoczułego względem obiektu. Skanery oświetlające naprzemiennie RGB
    nie mają artefaktów w postaci przebarwień na krawędziach. Być może
    dlatego uzywają tej metody.