  • 1. Data: 2010-08-16 15:05:09
    Temat: dlaczego nie Stilo - doradzcie
    Od: MZ <"mcold0[wyt]"@poczta.onet.pl>

    Grupo wszechwiedząca

    przymierzam się do zwiększenia domowej stajni maszyn o auto dla żony, na
    dojazdy do pracy. Po przemyśleniach i lekturze zacząłem celować we 3
    drzwiowego hatchbacka Fiata Stilo 1.9JTD. Oto dlaczego mi się zdaje, że
    będzie OK.

    1. auto ma być tanie w eksploatacji - nie liczę na pełną bezawaryjność,
    ale przynajmniej części do Fiata są tanie. Silnik JTD podobno jest
    jednym z lepszych diesli jakie teraz jeżdżą.
    2. ma mieć "odrobinę luksusu" w postaci klimatyzacji (warunek konieczny)
    oraz elektryki (szyby, lusterka). Klima może być manualna, nad
    klimatronikiem się zastanawiam, nie jestem przekonany. Latem ma być
    znośnie chłodno, zimą ma być ciepło.
    3. Rocznikowo celuję w zakres 2002-2005. Wiem że zwłaszcza nowsze mogą
    być "okazjami".
    4. Silnik JTD bo tani, niepsujący się (moja żona nie ma zmysłu
    mechanika, auto ma jeździć). Większych problemów z nim nie znalazłem,
    ale oczywiście będę wdzięczny za oświecenie jeśli takowe występują.
    5. Dziennie około 60km do zrobienia głównie po DC, więc niestety w
    korkach. Standardowo 2x30 (dom-praca-dom) + jakieś ewentualne dodatki.
    6. Nie musi (nie może:)) być demonem prędkości maksymalnej (niemniej
    przyspieszenie powinien mieć). Jazda głównie miejska. Okazyjnie wyjazdy
    poza miasto. Z oczywistych względów powinien być bezpieczny. Powinien
    się dobrze prowadzić, zwłaszcza w zimie.

    Proszę o opinie, zwłaszcza posiadaczy takowego. Opinie bazujące na tym,
    że to "na ef" znam, przyjąłem do wiadomości, możemy pominąć. Do wydania
    jakieś 20k. Da się w tej cenie kupić coś sensownego z tego modelu?

    --
    MZ

  • 2. Data: 2010-08-16 15:11:01
    Temat: Re: dlaczego nie Stilo - doradzcie
    Od: krzysiek82 <o...@c...pl>

    MZ pisze:
    > Proszę o opinie, zwłaszcza posiadaczy takowego. Opinie bazujące na tym,
    > że to "na ef" znam, przyjąłem do wiadomości, możemy pominąć. Do wydania
    > jakieś 20k. Da się w tej cenie kupić coś sensownego z tego modelu?

    bardzo dobry wybór ale nie licz na małe spalanie na mieście, 8l w
    korkach jest realne do osiągnięcia. Poza tym, jeśli twoja żona będzie
    umiała operować pedałem sprzęgła i będzie dbała o turbo auto długo
    posłuży. Najdroższe elementy które mogą paść podczas takiej eksploatacji
    to dwumasa i sprzęgło. Koszt ok 2tyś Polecam zwłaszcza motory 8v są
    proste jak konstrukcja cepa i jak sam pisałeś bardzo trwałe. Sam taki
    miałem i śmiem twierdzić, że to najlepszy diesel na świecie (biorąc pod
    uwagę koszty serwisu)

    --
    krzysiek82

  • 3. Data: 2010-08-16 15:28:22
    Od: MZ <"mcold0[wyt]"@poczta.onet.pl>

    W dniu 2010-08-16 15:11, krzysiek82 pisze:

    > bardzo dobry wybór ale nie licz na małe spalanie na mieście, 8l w
    > korkach jest realne do osiągnięcia.
    8 l/100km jak najbardziej mnie urządza. Moja Foka 1.6 pali 10-11.
    Poprzednie auto żony brało 12l/100. Fakt że trasa pod kątem korków była
    kiepska (Czerniakowska-Dźwigowa). Teraz w grę będzie wchodzić
    Czerniakowska-Piaseczno.

> [...]
    > to dwumasa i sprzęgło. Koszt ok 2tyś Polecam zwłaszcza motory 8v są
    > proste jak konstrukcja cepa i jak sam pisałeś bardzo trwałe.
    Wygląda że egzemplarze z tym silnikiem V8 były dopiero od 2005 roku, a
    to górna granica i trochę się boję że cenowo nie dam rady, zwłaszcza że
    te w tych 20k miło byłoby zamknąć serwis wstępny i
    rejestrację+ubezpieczenie.
    --
    pozdrawiam
    MZ

  • 4. Data: 2010-08-16 15:34:07
    Od: krzysiek82 <o...@c...pl>

    MZ pisze:
    > Wygląda że egzemplarze z tym silnikiem V8 były dopiero od 2005 roku

    nigdy takich nie było, pewnie pomyliłeś z 8v :) Te silniki oznaczone są
    jako JTD a 16v jako multijet.

    Za 20tyś kupisz sprowadzone zadbane auto zmieścisz się także z wymianą
    rozrządu, ewentualnie dwumasy itp itd. Mechanik przy zmianie rozrządu
    niech sprawdzi stan dolnego koła zębatego na wale. Przy większych
    przebiegach może wymagać wymiany. Odnośnie przebiegów należy uważać, te
    silniki robią astronomiczne przebiegi i nawet tego po nich nie widać,
    więc wzmożona czujność wskazana. Bo co z tego, że silnik dobry jak
    reszta się rozleci :) Ja miałem ostatnio okazję stilo które nie odpalało
    na ciepłym silniku (usunięcie usterki ok 100zł czujnik położenia wału)
    jak się jednak okazało, auto było zdrowo walone od spodu dlatego
    odpuściłem (nie wiem jak to się mogło stać ale podłoga podeformowana,
    zwróciłem na to uwagę oglądając auto od tyłu z otwartą klapą. Fotele
    pasażera był dziwne przechylony w stronę szyby bocznej.

    --
    krzysiek82

  • 5. Data: 2010-08-16 15:35:27
    Od: Ramok <c...@c...com>

    On 16.08.2010 15:05, MZ napisał(a)/has written:
    >dlaczego nie Stilo - doradzcie

    > Proszę o opinie, zwłaszcza posiadaczy takowego.
    Nie doradzę, bo sam jeżdżę (m.in.) Stilem ;P Nie będę się też
    rozpisywał, bo w sieci i archiwum chyba też znajdziesz kilka opinii o
    tym aucie.

    Zastanów się tylko, czy na pewno diesla. Nie zrozum mnie źle, JTD to
    jedne z lepszych (najlepsze?) diesle swego czasu (mam diesla i nie
    żałuję wyboru, ale ja po innej drodze i inne od Twoich założeń trasy
    pokonuję), bardziej chodzi mi o to, czy przebiegi/warunki pracy są
    "wystarczające"* na diesla.

    * dłuższe rozgrzewanie (zwłaszcza w zimie; zarówno samego silnika/oleju,
    jak i wnętrza), mniej przyjemne ruszanie z miejsca (pisałeś o korkach),
    droższe "utrzymanie" (zwłaszcza, gdy coś się zepsuje) i ryzyko "wpadki"
    przy zakupie.

    Pozdro!
    /Ramok

  • 6. Data: 2010-08-16 15:37:10
    Od: Danny <d...@g...com>

    Dnia Mon, 16 Aug 2010 15:28:22 +0200, MZ napisał(a):

    > Wygląda że egzemplarze z tym silnikiem V8 były dopiero od 2005 roku, a
    > to górna granica i trochę się boję że cenowo nie dam rady,

    8V było raczej do 2005 - potem wprowadzali MultiJet który jest 16V

    Daniel
    Brava 80 SX P.M.S./BBM Klub Edition
    "Nie używaj kierunkowskazów - po co wróg ma znać twoje zamiary"

  • 7. Data: 2010-08-16 15:48:00
    Od: krzysiek82 <o...@c...pl>

    Ramok pisze:
    > * dłuższe rozgrzewanie (zwłaszcza w zimie; zarówno samego silnika/oleju,
    > jak i wnętrza)

    ja jakoś tego nie odnotowałem, a mam porównanie z autami z silnikami
    benzynowymi.

    , mniej przyjemne ruszanie z miejsca (pisałeś o korkach),

    nie bardzo rozumiem co masz na myśli?

    > droższe "utrzymanie" (zwłaszcza, gdy coś się zepsuje) i ryzyko "wpadki"
    > przy zakupie.

    to prawda, wielu elementów newralgicznych które padają w dieslu w aucie
    z silnikiem benzynowym nie ma.

    --
    krzysiek82

  • 8. Data: 2010-08-16 15:57:50
    Od: Waldek Godel <n...@o...info>

    Dnia Mon, 16 Aug 2010 15:48:00 +0200, krzysiek82 napisał(a):

    > to prawda, wielu elementów newralgicznych które padają w dieslu w aucie
    > z silnikiem benzynowym nie ma.

    świec, wariatorów, cewek wn, kabli wn, sond lambda, katalizatorów itp...

    --
    Pozdrowienia, Waldek Godel

  • 9. Data: 2010-08-16 15:59:04
    Od: MZ <"mcold0[wyt]"@poczta.onet.pl>

    W dniu 2010-08-16 15:35, Ramok pisze:
> [...]
    > żałuję wyboru, ale ja po innej drodze i inne od Twoich założeń trasy
    > pokonuję), bardziej chodzi mi o to, czy przebiegi/warunki pracy są

    Rozumiem doskonale i trochę tez się waham (stąd pytanie tutaj) ale ... o
    ile o JTD wszyscy piszą w samych superlatywach, to już silniki benzynowe
    takich owacji nie zbierają. Jeśli miałaby być benzyna, to pod uwagę
    biorę jeszcze Yaris 1.3 ..ale tam z kolei strefa zgniotu mnie przeraża.
    No i dziś Toyota to już nie ta sama Toyota co kiedyś. Wydaje mi się, że
    te 30 km w jedna stronę (zakładany czas przejazdu około 40-60 min)
    powinno wystarczyć na nagrzanie. Po jakim czasie ten silnik się rozgrzewa ?

    --
    pozdrawiam
    MZ

  • 10. Data: 2010-08-16 16:01:15
    Od: MZ <"mcold0[wyt]"@poczta.onet.pl>

    W dniu 2010-08-16 15:57, Waldek Godel pisze:

    > świec, wariatorów, cewek wn, kabli wn, sond lambda, katalizatorów itp...

    :) No właśnie w 1.6 16v podobno cewka powinna być wymieniana razem z
    olejem i filtrami :]. Stąd myślę o JTD.

    --
    pozdrawiam
    MZ